vko 49 | Torstai 8.12.2022.

Pikapäivitys

Tänne yleiset kysymykset ja pohdinnat, jotka koskevat erityisesti näitä "perusvaippoja". Jos metsästät sopivaa vaippaa, kirjoita viestisi Vaippahehkuihin.

Pikapäivitys

ViestiKirjoittaja Raakkuvaakku » La Helmi 02, 2013 20:02

f
Viimeksi muokannut Raakkuvaakku päivämäärä Ke Heinä 01, 2015 21:12, muokattu yhteensä 2 kertaa
Raakkuvaakku
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Pikapäivitys

ViestiKirjoittaja Zoey » La Helmi 02, 2013 20:28

Akasoft on jenkkiläinen PUL-valmistaja, siinä missä BR-pulit on yleensä eurooppalaisia. Laatu on kestävää ja ihan ok muutenkin, mielestäni ei kuitenkaan ihan pehmeintä laatua (esim. myllymuksujen BR-PULit on paljon pehmeämpiä). Mulla on molempia käytössä, ja oon pessyt 60-90 asteessa ja rumpukuivannut kuumalla kuivausohjelmalla nyt vuoden, ja hyvin ovat kestäneet molemmat laadut.

Coolmax on tosi paljon ohuempaa kuin fleece, ja se tuntuu aidosti täysin kuivalta vielä siinä vaiheessa kun puolet alla olevasta imutehosta on käytetty. Ihan vasta kun imut alkavat olla litsläts, tuntuu nihkeyttä pinnassa. Fleece tukkeutuu myös helpommin rasvoista, pesuaineista yms. Toinen vastaava materiaali on kuivaliinaneulos, josta itse tykkään eniten. Kyllä nämä kaikki voivat yliherkkyyttä aiheuttaa... meillä kaikkein pahin on juuri fleece, coolmax kakkosena, mutta kuivaliinaneulos kaikkein vähiten allergisoivana. Oman käsitykseni mukaan kuitenkin märkäpintaiset joustofroteet (erityisesti bambu) ovat niitä vähiten allergisoivia.

Mulla siis kaksoset, joista toinen on koko ajan voinut käyttää kaikkia materiaaleja. Toiselle olen pahimpina jaksoina joutunut käyttämään pelkkiä luonnonkuituja ihoa vasten, vähemmän pahoina aikoina on kelvannut kuivaliinaneuloskin, ja tällä hetkellä käy myös coolmax. Fleece ei aikanaan sopinut ollenkaan, nyt en ole sitä pitkään aikaan edes testannut.

Mutta nää allergia-asiat ovat niin yksilöllisiä, että ihan hirveästi johtopäätöksiä ei kannata vetää. Jos lapsi sattuu olemaan yliherkkää laatua, niin todennäköisesti hänelle käy joko pelkät luonnonkuidut, tai sitten pelkät kuivapintaiset. Ja kuivapintaisista ainut luonnonkuitu on villa. :)
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Raakkuvaakku » La Helmi 02, 2013 21:16

f
Viimeksi muokannut Raakkuvaakku päivämäärä Ke Heinä 01, 2015 21:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Raakkuvaakku
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Cinere » Su Helmi 03, 2013 20:32

Ainakin fuzzit on nykyään pienempiä kooltaan, käsittäkseni :)
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

Paluu Sisä-, tasku-, kuori- ja aio-vaipat