vko 49 | Torstai 8.12.2022.

Sopiiko näpsyvaippa ryömivälle?

Tänne yleiset kysymykset ja pohdinnat, jotka koskevat erityisesti näitä "perusvaippoja". Jos metsästät sopivaa vaippaa, kirjoita viestisi Vaippahehkuihin.

Sopiiko näpsyvaippa ryömivälle?

ViestiKirjoittaja Jkh76 » Ti Tammi 08, 2013 20:54

Kysymys tulikin otsikossa. Olen vasta nyt oppinut käyttämään harsoja näpsyn kanssa. Poika 4,5 kk kääntyy vatsalleen ja pian koittaa ryömimisen aika. Onko näpsy painanut vauvaa ryömiessä? Mietin näpsykiinnitteisten sisävaippojen hankintaa, kun niissä ois käyttöikä pidempi, mutta se ei kannata mikäli näpsy on hankala ryömivällä lapsella. Meillä kun kaksi edellistäkin tenavaa on käytännössä jättäneet konttauksen välistä alkaen suoraan sitten kävelemään ja vasta myöhemmin huomanneet konttaamisen. Ryömimis ajanjakso siis pitkä. Nyt oon näpsyjä käyttänyt siis vasta harsovaipoissa kuoren tai villisten kanssa.
Minä, mies, tyttö 2004, poika 2006, poika 8/2012 (lähes täyskestopeppu) + yksi hännänheiluttaja
Jkh76
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Sopiiko näpsyvaippa ryömivälle?

ViestiKirjoittaja Zoey » Ti Tammi 08, 2013 21:17

Ei mun mielestä paina. Oon välillä koittanut tunnustella vaipan alta ja painanut samalla näpsyä tunnustelevaa kättä kohti, mut ei se tunnu miltään. Yhtään painaumajälkeä ei oo näpsystä jäänyt (kumpparista kylläkin joten ne kai sitten painaa enemmän). Jos harsoa+näpsyä käyttää niin siinä toki voi käydä niin että harso onkin liian ohuesti siinä välissä, mutta jos on ihan muotoonommeltu sisävaippa, niin niiden kanssa näpsyn asentaminen "oikein" on kyllä tosi helppoa.

Ei siis mun mielestä ongelmaa.

Paremmin ne näpsyvaipat kiinni pysyy kuin tarravaipat. Nepilliset nyt on toki asia erikseen, niihin ei liikkuminen paljon vaikuta.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Jkh76 » Ke Tammi 09, 2013 13:01

Kiitos Zoey :)
Saisinko vielä suosituksia hyvistä näpsykiinnitteisistä sisävaipoista. tsi-taitoinen en valitettavasti ole :|
Yritin vaippatietokantaa kahlata, mutta se on aika hankalaa. Vähänlaisesti tuntui sellaisia vaippoja olevan. Tykkäisin bambuvaipoista mieluummin kuin froteisista. Niin ja poika jo liki 7 kg eli se tekee oman rajoituksensa. Huomasin noita vaippoja olevan pääasiassa vastasyntyneille.
Onko kellään kokemusta KVK easystä?
Minä, mies, tyttö 2004, poika 2006, poika 8/2012 (lähes täyskestopeppu) + yksi hännänheiluttaja
Jkh76
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Ke Tammi 09, 2013 13:22

Näpsy-Nalle on yhdenkoon sisätäyttövaippa johon voi laittaa imuksi mitä haluaa, kuivuu nopeasti ja voi laittaa näpsyllä kiinni. Tosin tämä on joustofroteinen, ei bambua. Onnikkaalla on myös näpsykiinnitteisiä sisävaippoja. Joltain kotimaiselta valmistajalta voisi saada tilaustyönä sisävaipan jonka sisäpuolena on bambu ja päälispuolena joustofrotee. Joustofroteessa näpsy pysyy paremmin kiinni mitä bambussa.

Ulkomaalaisista merkeistä mulla tulee mieleen kissaluvs contour, tästä on saatavilla M/L koon näpsykiinnitteinen sherpavaippa. Näitä vain ei taida saada tällä hetkellä uutena mistään ( Suomesta ), uutena tuo vaippa on aivan ihanan pehmoinen. TotsBotsilla on ollut myös näpsykiinnitteinen sisävaippa, mutta se on pitkälenkkistä froteeta ja koppuroituu narukuivatuksessa, tarvitsee kuivausrummun.
ImseVimsellä on myös froteinen näpsyvaippa, mut sekin on tuollaista vähän pitkälenkkistä ja kuivausrummussa kuivattuna pysyy pehmeänä.

Näpsykiinnitteisiä vaippoja on harmittavan vähän. Ne olisi kivoja, kun näpsyllä saa kiinnitettyä just vauvalle sopivaksi ja mahtuvat pitempään päälle.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja marjaana » Ke Tammi 09, 2013 13:25

Tuli muuten mieleen, että mamidealla oli joku näpsykiinnitteinen sisävaippa. En ole sitä testannut, niin en tiedä millainen on käytössä.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Jkh76 » Ke Tammi 09, 2013 13:46

Kiitos Marjaana :)
Minäpä selvittelen josko saisi tilauksesta ja taidan kokeeksi tilata tuon KVK easyn. Froteevaippoja meillä on ollut tots botsilta tarrakiinnitteisenä ja kuivausrummuttomassa kodissa menee kyllä turhan karkeaksi.
Kotimaisia mielellään suosisin jo ihan työllistämisvaikutuksen vuoksi näin lama-aikana :) mukava tukea pienyrittäjiä.
Jkh76
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja päpä07 » To Touko 30, 2013 07:09

Nyt kolmannella vauvalla olen siirtymässä melkein kokonaan näpsyvaippoihin. Esikoiselle ja kakkoselle hain tarravaippoja, mutta ei ne ole hyviä, niitä on hankala saada istumaan ja ryömivällä vauvalla tarrat aukee, koska melkein aina tarrat väsähtää käytössä ja pesussa.

Olen suosinut myös kotimaisia valmistajia, en pelkästään sen takia että ne ovat kotimaisia vaan siksi että vaipat ovat ylivertaisesti laadukaampia, käyttäjäystävällisempiä ja pitkäikäisempiä. Se että kotimaisen valmistajan vaippa maksaa usein esim. 3-5 € enemmän niin se on sidettävä hinta parantuneesta laadusta. Usein myös kotimaiset nimet säilyttävät arvonsa.
päpä07
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Shuri » Ma Kesä 03, 2013 15:26

Meillä ainakaan ei ole ollut mitään ongelmaa. Näpsy-Nalleja on käytetty ryömivällä lapsella sekä erilaisten villahousujen, että kuorien kanssa, ja hyvin on pysynyt.
Minä, eli äiti
Hän, eli isi
Meidän, eli kuivaksi oppinut Päivänsäde 08/2010 sekä osakestoileva Töyhtöhyyppä 08/2012
Kaikkien karvainen kaveri, eli koiramme
Shuri
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Tamavi » Ti Kesä 04, 2013 15:29

Meillä ei näpsy aina pysynyt kiinni, vaan varsinkin se "alahaara" irtosi harsosta. Silloin pelkäsin, että näpsy raapii ihoa.
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Paluu Sisä-, tasku-, kuori- ja aio-vaipat