vko 49 | Torstai 8.12.2022.

Bumgenius ja Fuzzi "vuotaa", mikä neuvoksi??

Tänne yleiset kysymykset ja pohdinnat, jotka koskevat erityisesti näitä "perusvaippoja". Jos metsästät sopivaa vaippaa, kirjoita viestisi Vaippahehkuihin.

Bumgenius ja Fuzzi "vuotaa", mikä neuvoksi??

ViestiKirjoittaja Shiny85 » To Maalis 08, 2012 10:15

Eli mulla on yks bumgenius ja yks fuzzi kokeilussa, kun haluaisin siirtyä päiväkäytössä harso+kuori-yhdistelmästä taskuvaippoihin. Mutta tässä on koko ajan ollu yks ongelma.. Ensin luulin, että lahkeensuut on liian löysällä, että siksi pissat tulee läpi - no, laitoin lisää imuja ja tarkistin, että lahkeensuut on tarpeeksi tiukalla. Tämäkään ei auttanut! Tänään sitten huomasin hoitopöydällä, kun ensin laitoin fuzzin ja pojalla tuli heti pissat vaippaan ja kun olin laittamasa housuja niin huomasin, että vaippa on jo lahkeesta ulkopuolelta märkä, eli vaippa oli kastunu siitä sauman kohdalta (sauman langoista oli johtanu kosteuden läpi?). Siitä se pissa nyt ilmeisesti tulee joka kerta läpi ja vaatteet kastuu.. Otin sitte fuzzin pois ja laitoin bummiksen niin sama juttu! Saman kohdalta meni kangas tummaksi heti ku pissa tuli. No, nyt poika tuola nukkuu kylellään ja sänky on varmaan märkä ku herää... Mikä siis neuvoksi?? Eihän näissä molemmissa vaipoissa voi olla joku samanlainen valmistusvirhe kun ovat eri merkkiäkin! Haluasin kyllä alkaa käyttämään taskuvaippoja ja erityisesti yhdenkoon taskuvaippoja, mutta usko alkaa loppumaan, ku nää ei oo kertaakaan tähän mennesä pitäny kunnolla (kavereilla taas bumgeniuksia käytössä ja hyvin pelittää..).

Auttakaa naista mäessä!! :wave:
Shiny85
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Bumgenius ja Fuzzi "vuotaa", mikä neuvoksi??

ViestiKirjoittaja jurppura » To Maalis 08, 2012 14:32

Meillä pari fuzzia alkoi vuotamaan suoraan läpi, kun olin pessyt ne epähuomiossa sellaisessa koneellisessa, jossa oli etikkaa huuhteluaineena. Toivottavasti sinulla ei kuitenkaan ongelma johdu tästä, koska niille vaipoille ei sitten olisikaan enää mitään tehtävissä.

Onko imut kastuneet ollenkaan? Jos ei, niin fleece voisi olla tukossa ja pissat tulisi sitten lahkeesta. Bumgeniuksessa sisäkangas on kyllä polyestermokkaa (jos oikein muistan), mutta kai sekin voi mennä tukkoon :?
äiti -84, isi -74, ukkeli 4/10 ja tyttö 12/11
jurppura
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Shiny85 » To Maalis 08, 2012 14:53

En oo käyttäny etikkaa huuhteluaineena ja pesuaineenaki vain pesupähkinöitä.. Imut ei juurikaan oo kastunu, että tuntuu että pissa valuu suoraan lahkeeseen. Mistähän se vaipan sisäkangas (mitä materiaalia nyt onkaan) voi mennä tukkoon? En oo käyttäny mitään rasvoja pepussa näiden vaippojen kanssa (jos on tarvinnu laittaa niin oon käyttäny pelkkää harsoa). Eikä noiden imujenkaan (puuvillaa, mikrokuitua, hamppua ja bambua) pitäs olla mitenkään tukossa (toimivat hyvin Myllymuksujen taskussa). Tää ongelma on vaan näissä taskuissa :?
Shiny85
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja jurppura » To Maalis 08, 2012 17:16

Hmm... En tiedä, mikä vaipat olisi voinut tukkia, mutta voithan kokeilla fairylla avata niitä. Ei sillä vahinkoa ainakaan pysty tekemään, vaikka falskaus ei tukkeutumisesta johtuisikaan :D .
äiti -84, isi -74, ukkeli 4/10 ja tyttö 12/11
jurppura
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Tamavi » Pe Maalis 09, 2012 07:58

meillä tuli kerran KAKAT ompeleista läpi, kyseessä yhdenkoon FB. Onko laminonti ehjä saumoista? Onko imu tarpeeksi leveä, mutta ei kuitenkaan liian leveä? Vaikka olisi vaippojen omat imut, ei välttämättä istu vaippaan täydellisesti, eli voisit kokeilla jollain muulla imulla.
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Shiny85 » La Maalis 10, 2012 11:48

En ole tarkistanut tuota laminointia.. Pitääpä tehdä se. Oon käyttäny vaippojen omia imuja ja lisänä muita. En tiiä onko ne sitte liian kapeita :/
Shiny85
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja miina83 » Su Huhti 29, 2012 09:52

Mulla samaa ongelmaa, yhdenkoon Fuzzy vuotaa läpi tai sitten saumojen kautta. Olen joskus saattanut laittaa etikkaa huuhteluaineeksi pikkulorauksen, kun käsitin että etikka peittää hajuja ja myös pehmentää pyykkiä. Mut en kyl ole aikoihin sitä laittanut.
pojat -03 + osakestoileva tyttö 10/2010
miina83
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja hetmuu » Su Touko 06, 2012 20:43

Täällä ihan sama juttu, lahkeista vuotaa tasku-Fuzzi ja itse asiassa kaikki (ne muutamat) taskuvaipat, mitä on. Myös Bumgeniuksen AIO vuotaa joskus, mut ei aina.

Vauvan reidet on aika muhkeat, joten vaikea uskoa, että vaippa olis liian löysä ja Fuzzeista jää aikamoiset jäljet reisiin...

Käytän melkein pelkästään villiksiä ja sisävaippaa, koska ne on niin varma yhdistelmä, mut olis kiva joskus käyttää noita taskujakin, kun niitä kerran on ja tulis vähän vähemmän muhkea paketti.

Mulla ei ole aavistustakaan, olenko laittanut etikkaa huuhteluaineeksi just sillon, ku oon noita pessyt. Mut en toisaalta ole huomannut mitään yllättävää huononemista, vaan ongelma on ollut aina toi sama. Osaako joku sanoa, mitä etikka tekee eli siis mistä tiedän, ovatko taskut etikan täysin pilaamat?

Ehkäpä siis mäkin kokeilen tota Fairya. Onko tiskiaineen pakko olla Fairyä vai käykö joku Pirkan ympäristömerkillinen hajuton ja väritön?
hetmuu
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja tssp » La Touko 12, 2012 00:04

meinaatteko että etikka pilaisi bumit tai fuzzit?
jos vaippa falskaa lahkeiden saumoista, eli siis ompeleen kohdalta reikä suurentunut laminoinnissa nii vaipallekko ei ole mitään tehtävissä?
tssp
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Tamavi » La Touko 12, 2012 08:41

En usko, että etikka kerrasta pilaa PUL-vaippoja, mutta jos liottaa, niin saattaa haurastuttaa. Jos vaippa on kovin vanha, niin kosteus voi tihkua haurastuneen pulin läpi tai puhkikuluneista saumoista. Mulla on fuzzit toimineen hyvin, itse asiassa vanhanmalliset s-kokoiset fuzzit ovat olleet pikkuvauvalle (kohta 4kk) luottovaipat, ainoastaan tuosta yhdenkoon fuzzin ompeleesta tuli kakan väri läpi. Nuista 1-koon FB:sta (mulla on 2) on laminointi saumojen kohdalta lähtenyt kupruilemaan, mutta sen en luulisi vaikuttavan käyttöön, koska on ehjä.
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Saikka » Su Kesä 03, 2012 13:23

Onko nuo vaipat käytettyjä vai uusia? Käytetyt vaipat kyllä kuluvat nimenomaan kumppareiden saumoista ja alkavat jossain vaiheessa niistä falskata. Meillä Bumgeniuksilla tämä tapahtunut 2-3 vuoden kuluessa.
Saikka
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Paluu Sisä-, tasku-, kuori- ja aio-vaipat