vko 49 | Torstai 8.12.2022.

Muutama peruskysymys tsi-vaippoihin

Tänne yleiset kysymykset ja pohdinnat, jotka koskevat erityisesti näitä "perusvaippoja". Jos metsästät sopivaa vaippaa, kirjoita viestisi Vaippahehkuihin.

Muutama peruskysymys tsi-vaippoihin

ViestiKirjoittaja TinttiQQ » La Joulu 31, 2011 12:42

Terve,

toista kertaa jo yritän tänne alkaa aktiiviseksi eli kestovaipattamaan yhtä tulossa olevaa. Viime kerralla vaippojen ompelu jäi muutamaan hassuun (no, ehkä n. 9kpl) vaippaan ja yhtä monta on edelleen kesken. Aikaa tästä on kolme ja puoli vuotta, hehheh.. No, viimeksi ompelin kuitenkin pelkästään tarrallisia vaippoja, joiden kanssa huomasin sen seikan, että tarrat ahdistivat ja hiersivät kovasti liikkuvaa poikaa jo aivan vauvana. Nyt ajattelin tehdä myös neppivaippoja, kun KAM-nepeille on vihdoin tuollaiset näppärät pihdit eikä tarvitse ostaa huoneen kokoista pressiä.

No, montako kantaa, urosta ja naarasta yhteen vaippaan oikein tarvitaan? Ja missä vaiheessa neppejä isketään kankaisiin? Ja tuleeko naaraat läppiin vai siihen etumukseen?

Ja sitten toinen kysymys, mistä määrästä kangasta saa vaipan? Lähinnä tuo korkeus siis kiinnostaa, kun ajattelin ostaa noita löytökoreista löytyviä kankaita...

Tarkoitus on siis tehdä taskuvaippoja, koska ne huomasin kätevimmiksi edellisen kanssa. Kuivuivat suht hyvin ja imuina riitti aika usein päivällä pelkät harsot. Tosin joitakin muitakin imuja mulla on ja on tarkoitus hankkia. En tiedä riittääkö innostus alkaa räpeltää erillisten sisä- ja kuorivaippojen kanssa, mutta kai sitäkin voi pitää vaihtoehtona..

Laittaako kaikki merkit vaippoihin? Siis tarkoitan kokomerkkejä? Mä en jaksa sellasiaki alkaa ostamaan... Unohtaisin ne kuitenkin kiinnittää..
TinttiQQ
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Muutama peruskysymys tsi-vaippoihin

ViestiKirjoittaja astralis » La Joulu 31, 2011 13:24

Neppien määrä riippuu vähän vaipan mallista ja millä tyylillä haluaa neppien olean vaipassa kiinni, mut sellainen perus määrä per vaippa on ehkä jotain 12kpl naarasneppejä ja 4kpl urosneppejä siivekkeisiin. Jos haluaa lisäsäätönepit ni naarasneppejä tarvitaan viel 2kpl toiseen siivekkeeseen.
Vaipan eteen tulevat naarasnepit kiinnitetään ennen kun aletaan ompelemaan kankaita yhteen, eli heti kun on osat leikattu. Kannattaa vaan sen verran huomioida, et sijoittaa ne nepit niin että mahtuu ompelukoneella ompelemaan ettei ne nepit oli liian reunassa.
Urosnepit ja lisäsäätönepit laitetaan kiinni sitten kun vaippa on jo muuten valmis.

Vaipan koosta riippuu kankaan menekki, mut puolestametristä täysleveää kangasta saa vielä kvy:n L-koon vaippoja kolme ja neljännen jos jatkaa siivekkeitä erillisillä paloilla. Eli kun mittaa kaavan pituuden ni sen mukaan voi sit miettä kankaan määrää, yleensä kaavoissa on saumavaratkin mukana ni ei tarvi niitä miettiä.

Mä oon itse ommellu tasan kahteen vaippaan kokomerkit, ja vaippoja on tehny kumminkin ihan kauheita määriä. En ol itselle pitänyt sitä tarpeellisena koska muistan itse mikä vaippa on minkäkin kokoinen. Eteenpäin aikanaan myytäessäkin riittää että ilmoittaa vaipan koon ja sitvoi kertoa millä mallilla on tehty tai joitain mittoja ni ostajakin tietää sit sopiiko vaippa vai ei..
Kestopeppuilijat:
Tytön tyllerö 03/08, Täysin kuiva 2,5 vuotiaana
Pikku pojunen 04/10
astralis
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Viljamin Puoti » La Joulu 31, 2011 13:41

miten ne tarrat hiersivät ja ahdistivat? Kannattaa käyttää 38mm tarraa ja sijoittaa se siten että joka reunasta jää kangasta ainakin 2cm vapaaksi. Näin tarra ei osu ihoon mistään kohtaa jos itse vaippa vain on oikean kokoinen. Neppejä menee perusvaippaan 4 urosta, 12 naarasta ja 16 kantaa.
Viljamin Puoti
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja TinttiQQ » La Joulu 31, 2011 14:46

En oikein osaa selittää sitä ahdistusta ja hiertämistä. Poika siitä ei valittanut mitenkään, mutta itse kun häntä katselin, niin näytti kovin tönköltä kun hän istui. Aloitti sen homman tosi aikaisin, samoin kuin liikkumisen. Muistaakseni suurimmassa osassa vaippoja oli juurikin tuota 38mm Aplixia ja jos en aivan väärin muista, lähes jokainen vaippa oli tehty eri kaavalla. Välillä vaikutti siltä, ettei poika halunnut liikkua kestovaipat päällään.. Siitä en tiedä, ompelinko tarrat oikealle kohdalle, nyt ne ovat vielä tuolla kaukana varastossa enkä pääse tarkistamaan.. Oletettavasti ne eivät kuitenkaan olleet hirveän korkealla ja ompelin niiden taakse aina fleeceä..

Tuosta nyt on kuitenkin sen verran pitkä aika, että ihan tarkkaan en pysty sanomaan tai edes muistamaan, että mikä niissä nyt oikeastaan kaihersi.. Tosin neppivaippoja en olisi mitenkään ehtinyt pojalle pistää kiinni. Siitä 6kk iästä alkaen vaipat laitettiin jalkaan niin, että vauva veti kontaten/tukea vasten kipittäen karkuun ja minä roikuin perässä yrittäen kiinnittää vaippaa.. Ja 8kk iästä alkaen tyyppi liikkui juosten.. Että ei olisi ollut toivoakaan käyttää muita kuin niitä tarravaippoja :D (Ehkä tää seuraava pysyis sen verran paikallaan, että jossain vaiheessa voisi käyttää nepillisiä..)
TinttiQQ
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja riituli » La Joulu 31, 2011 14:58

Kovin eläväiselle on sivunepilliset parhaat kun voi pukea housumallisesti jalkaan.
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja TinttiQQ » La Joulu 31, 2011 16:46

Niin mä muistaakseni luin jo silloin, kun tuo poika eläväiseksi alkoi. Siinä vaiheessa tosin jäi moisten vaippojen valmistus puolitiehen (löysin just yhden sivunepillisen tekeleen tuolta keskeneräisistä.. Puuttuu ne nepit ja kuminauhat ;) Uusi yritys uudella tyypillä..
TinttiQQ
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu Sisä-, tasku-, kuori- ja aio-vaipat