nyt on pakko avautua. lapseni aloittaa ensi viikolla espoolaisessa päiväkodissa, nyt on menossa tutustumisjakso. aiemmin puhelimessa mainitsin kestoista ja suhtautuminen oli positiivista, vaikka muita kestoilijoita koko päiväkodissa ei olekaan. olin jo ehtinyt tätä asiaa etukäteen stressaamaan, koska en halua ryhtyä hankalaksi mutta siirtyminen kertiksiin vain päiväkodin takia tuntuisi todella väärältä valinnalta. olen ommellut söpöjä taskuvaippoja ja miettinyt imusysteemejä uusiksi, jotta kestävät pidemmätkin vaihtovälit. pul-pussit on hankittu ja heiluriroskis.
no tänään sitten paikan päillä sain kuulla, että asiasta on keskusteltu päiväkodin johtajan kanssa ja puheessa vilisi sanat "hajuhaitat" ja "hygieniasyyt". toisin sanoen, kestoja ei sittenkään haluttaisi käyttää. sanoin suoraan, että tuntuisi todella kummalliselta ja ikävältä alkaa tässä vaiheessa käyttää kertakäyttövaippoja, kun puolitoista vuotta on hyvällä menestyksellä menty kestoilla. ja yritin kysyä, miten vaipanvaihto on erilaista teippikertiksellä ja tarrallisella taskulla. se mitä jäin todella pohtimaan on, että miten ihmeessä juuri meidän lapsen vaipat tuovat hajuhaittoja ja hygieniariskejä, mites ne kymmenen lapsen vaipat siellä roskiksessa? tulee vähän sellainen olo, että niin meillähän eletään p*skan hajussa eikä ne hygienia-asiatkaan ole niin tärkeitä. itse olen todella hajuherkkä ja se on myös yksi syy kestoiluun. tuntuu että näillä ihmisillä ei vaan todella ole kokemusta kestoista, siksi näin päättömiä perusteluja. täytyy täsmentää, etten ole mikään kestonatsi, ja olin todella avoimella asenteella koko vaippa-asiassa liikkeellä. en missään nimessä halua hankaloittaa hoitajien työtä, enkä tietenkään aiheuttaa hajuhaittoja enkä hygieniariskejä. mutta kun en vain tajua mitä eroa vaipanvaihdossa voi olla, muuta kuin se, että meidän lapsen käytetty vaippa laitetaan eri paikkaan kuin muiden vaipat.
sain ehdotettua että voidaanko kokeilla kestoilla miten se lähtee käyntiin, hoitajat voivat antaa rehellistä palautetta ja sitten mietitään miten jatketaan. tähän ehkä suostuttiin, tosin johtaja ei asiaa ole kommentoinut. en haluaisi ryhtyä hankalaksi, mutta jos kestojen käyttöä yritetään vielä kieltää niin en tiedä miten pysyn tyynenä. olenko todella heidän armoillaan jos johtaja sanoo ei? mihin voin vedota jos siihen mennään? löysin tutkimuksenkin eri vaippojen työterveysriskeistä ja se ainakin puhui kestojen puolesta. olen nyt tulostanut kvy:n ohjeen päiväkotia varten ja kirjoitellut siihen tietoja meidän vaipoista. ensi kerran kun mennään tutustumaan otan aiheen vielä puheeksi ja opastan vaipanvaihdossa, jolloin pitäisi selvitä ettei se ole mitään ydinfysiikkaa. olen ihan äimistynyt siitä, onko kestoilu todella näin marginaalinen ilmiö täällä vai eivätkö vanhemmat uskalla uhmata johtajan ennakkoluuloja? tuntuu todella pahalta että päiväkoti antaa viestin, että vanhempien valintoja ei arvosteta eikä vaivaudu edes ottamaan asioista selvää.