vko 32 | Lauantai 13.8.2022.

Ihottumaa kestovaipoista, vinkkejä?

Kestovaippojen käyttö atoopikolla / allergisella ym. terveyteen liittyvät seikat

Ihottumaa kestovaipoista, vinkkejä?

ViestiKirjoittaja minakoki » Ti Elo 16, 2011 14:29

Onko kenelläkään käynyt niin että kestovaipoista olisi tullut vaippaihottumaa vaikka kerttiksistä ei? Luulin että se on melkein mahdotonta, mutta niin vaan oli meidän likalla peppu ruvella muutamassa päivässä kun aloin käyttää niitä ja paranteluun meni pari viikkoa. Koskaan aiemmin ei ole ihottumat vaivanneet, ei siis pilkun pilkkua (tyttö nyt 10kk). Käytin Fuzzibunzin taskuvaippoja yhdellä imulla (en siis laitellut mitään lisäimuja ja pitänyt tunteja paketissa), vaihdoin tiuhemmin kun kerttisvaippoja. Vaipat on pesty 60 asteessa Erisanin hajusteettomalla nestemäisellä pyykinpesuaineella, ei huuhteluainetta. Olivat uusia, mutta pesin useaan kertaan, myös ilman pesuainetta. Satunnaisesti olen käyttänyt niitä ennenkin ja silloin ei vaivaa ole ollut, vasta nyt kun päivät käytin pelkkiä kestovaippoja (yöllä kerttis).
Auttaisikohan esim. eri materiaali ihoa vasten? Fuzzeissahan on fleece sisäpinnalla. Vai onko vaan nyt niin että tytön peppu ei kestä märkää vaippaa hetkeäkään vaan tarvitsee sen pintakuivan vaipan? Harmittaa, vaippoihin upposi aikanaan pitkä penni ja niistä olisi ollut nyt iso taloudellinen apu hoitovapaalla...
minakoki
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Ihottumaa kestovaipoista, vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ti Elo 16, 2011 15:10

Fleecehän on pintakuiva. Paitsi jos imua on nippanappa riittävästi, voi käydä niinkin, että vaipan pinta tulee kosteaksi kuivaliinasta huolimatta.

On hyvin mahdollista, että fleece ei sovi teidän lapselle ihoa vasten. Joku muu materiaali voisi olla parempi. Coolmax on kai siedetyin kuivaliina, mutta ei sekään ihan kaikille sovi. Sitten on niitäkin, joille sopii vain luonnonkuitu ( esim. puuvilla tai bambu) ihoa vaste, eikä märkyys haittaa.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Ottiilia » Ti Elo 16, 2011 15:18

Meillä nyt 6,5-kuinen poika on osakestoillut 2-viikkoisesta ja päiväkestoillut n. 4-kuisesta. Iho pojalla on ollut aina hyvä, neuvolassakin on kehuttu. Koko aikana hänellä on ollut vaippaihottumaa kolme kertaa joka on sitten mennyt ohi Bepanthen-rasvalla, runsailla ilmakylvyillä ja :oops: : kertseillä.

Heinäkuun helteillä hikinäpyistä kehittyi tähän asti pahin vaippaihottuma joka parani yllämainituilla keinoilla reilussa vuorokaudessa. Alussa kokeilin sinkkivoidetta mutta se vaan pahensi tilannetta. Silloin olin jo saanut hankituksi enemmän eripintaisia vaippoja. Mielestäni suurimmat syylliset olivat märkäpintaiset vaipat jotka lähtivätkin sitten säilöön.

Koska minulla on lähes pakkomielle ryhtyä täyskestoiluun :lol: , olen myös kokeillut kestoja öisin. Vähän aikaa sitten laitoin yöksi Bumgeniuksen joka toimi kyllä moitteettomasti koko 11-tuntisen yön. Mutta vaipasta paljastui navanaluksen ihottuma ja hiertymät sisäreisissä. Haen sopivaa yövaippaa jonka pojan iho kestäisi koko yön vaippaa vaihtamatta.

Täältä olen löytänyt neuvoja iho-ongelmiin, meillä käytössä on Imsevimsen riisipaperi sekä hahtuvasta neulottu kuivaliina. Jatkuvasti täytyy testata mikä toimii ja mikä ei. Myös ne mainitut rasvailut, vaippojen materiaalinen vaihtelu ja ilmakylvyt ehkäisevät iho-ongelmia.

Tsemppiä!
Kestoilevat pojat 2/11 ja 2/13
Ottiilia
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Ottiilia » Ke Elo 17, 2011 21:20

Jouduin tänään laittamaan pojalle kertiksen iltapäivästä iltaan sillä maanantaina pestyt sisävaipat olivat vielä kosteita :x ja taskuja piti säästää huomista reissua varten. Kun illalla otin kertiksen pois, sitä samaa vaippaihottumaa oli mitä oli aiemmin kesällä, tosin ja onneksi aika vähän niitä näppyjä oli. :( Että eipä ne kertsitkään mikään autuaaksi tekevä juttu ole. Ärsyttää.
Kestoilevat pojat 2/11 ja 2/13
Ottiilia
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Hilmapulla » To Elo 18, 2011 22:12

Pesuainekin voi olla syypää -itse saan Erisanista kunnon ihottuman vaatteiden kuminauhojen kohdalle,ihan sama miten tehokkaalla huuhtelulla ne on huuhdeltu.
lapset 07/97, 09/99, 09/02 osakestoilua ja 09/04 ja 08/07 täyskestotettu, vaipoissa 11/09 ja 01/12 -kestoissa tietenkin
Hilmapulla
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Pe Elo 19, 2011 06:59

Minun lapsille ei ikään ole tullut vaippaihottumaa harsoista kun ne puhdistuvat pesussa niin hyvin eikä jää pesuainejäämiä. Jos on sitten tullut punoitusta, niin aika äkkiä se on hävinnyt silkkiliinalla/silkkivaipalla tai villaisella kuivaliinalla.

Joidenkin muotoonommeltujen sisävaippojen kanssa on tullut punoitusta, mutta syy siihen taitaa olla ettei vaippa ole peseytynyt putipuhtaaksi. On siis jäänyt jotain pesuainejuttua siihen vaippaan. Varsinkin jos materiaaliana on ollut fleeceä taikka vaippa on suht paksu ( paljon imua siis ). Jos olen esim. yöksi tarvinnut vauvalle paksumpaa vaippaa, olen yrittänyt etsiä sellaisia joissa imut ovat silleen läppinä tms. ja kerroksia ei pesussa ole niin paljon. Vaippa puhdistuu paremmin sekä kuivuu.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

Paluu Kestovaipat ja terveys