vko 32 | Lauantai 13.8.2022.

Villa-allergikko, onko villikset kokonaan pois laskuista?

Kestovaippojen käyttö atoopikolla / allergisella ym. terveyteen liittyvät seikat

Villa-allergikko, onko villikset kokonaan pois laskuista?

ViestiKirjoittaja riituli » Pe Heinä 08, 2011 21:07

Hei olen tässä yrittänyt lueskella mahdollisimman paljon kestoilusta (mies joka tykkää ajatuksesta alkaa jo kyllästyä kun phun vaipoista useita kertoja päivässä :oops:) ja asia joka mua jäi suuresti askarruttamaan on nuo villikset.
Olen siis allerginen lampaalle eli ei vain villa kutita vaan myös lanoliini aiheuttaa ihottumaa. Mietin että onko meillä sitten ainut mahdollisuus nuo pul kuoret vai voisiko esim. alpakasta tehdä villikset (alpakka ei aiheuta allergiaa)? Tai siis toki voi mutta toimiiko ne kuorena vaippailussa? Ja jos toimii niin entäs tuo lanoliinitus? Olen ymmärtänyt että se on pakollinen että kuori pitää!? Mitähän tuohon voisi käyttää tilalle? Jotain kasvirasvaa/vahaa?
Meillä on tosiaan esikoinen tuloillaan ja hommailen vaippavarastoa kuntoon kun on tarkoitus ihan alusta asti täyskestoilla ja mielellään kokeilisin myös noita villiksiä vaihtoehtona. Jos kellään olisi ideoita millä ongelman ratkaista olisin kovin kiitollinen.
riituli
Oppipoika
Oppipoika

Re: Villa-allergikko, onko villikset kokonaan pois laskuista?

ViestiKirjoittaja elmo1234 » Su Heinä 10, 2011 20:18

Entä jos käytät kumihanskoja pestessä ja käsiteltäessä niitä? Kertakäyttöiset on aika ohkaiset. Ja mielestäni joku on sanonut, että kestää teollisesti valmistettuja villiksiä kuten hh wooleja, kun hahtuva ei käy. En tiedä onko näistä apua.
Äiti vm -77, iskä vm -78, tyttömme 07/08 ja 01/11
kera koiran ja kissan.
elmo1234
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ma Heinä 11, 2011 09:02

Vain kokeilemalla sen tietää. Minä kokeilin meidän ekalle kestopepulle joskus 6 kk ikäisenä omatekoisia luomumerinoja, ja kun elämä oli niiden kanssa yhtä kitinää, luovutin. Mulla ei itselläni ollut muuta ongelmaa kuin se, että merinoa neuloessa sormenpäät kuluivat melkeen puhki. Tavallisen villan kanssa ei sellaista ongelmaa ole. Voihan olla että hahtuva olisi pojallekin sopinut paremmin, mutta en sitten jaksanut enempää taistella asian kanssa, koska lasteni isä on allerginen tai yliherkkä villalle. Kuopuksella en sitten kerennyt villapöksyjä kokeillakaan, kun jo todettiin, että villaa sisältävät lelut aiheuttavat hengitysteiden tukkoisuutta. Villasekoitelakki aiheuttaa poskiin ihottumaa, mutta ei hengitystieongelmia. Ja mitä vähemmän käsiteltyä se villa on, sitä pahemmat oireet tulevat. useita kertoja pestyt 7 veljestä villasukat eivät aiheuta ongelmia, jos eivät ole ihokontaktissa.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Einoleino » Ke Heinä 13, 2011 19:19

On olemassa myös esim. fleesevaippakuoria. Kaksinkertainen fleesekangas on tosi pitävä ja pehmoinen kuori. Paksuudeltaan vastaa villakuorta. Fleesekuoren pesu on myös tosi helppoa.
Einoleino
Oppipoika
Oppipoika

Paluu Kestovaipat ja terveys