vko 50 | Torstai 12.12.2019.

Ohut lisäimu (Babyland-)taskuvaippaan

Tänne yleiset kysymykset erityisesti harsoihin ja muihin "lisävaippoihin" liittyen. Jos metsästät sopivaa "lisäosaa", kirjoita viestisi Vaippahehkuihin.

Ohut lisäimu (Babyland-)taskuvaippaan

ViestiKirjoittaja Miinus » Pe Huhti 19, 2013 11:10

Meillä on käytössä Babyland-taskuvaipat, ainoat hyväksi havaitut meidän vauvalle, eli eivät yleensä vuoda mistään kohtaa. Olen käyttänyt niiden mukana tulleita imuja, joko kaksi sellaista päällekkäin, taitavat olla froteeta. Tai sitten käytän huutonetistä ostettuja ohuempia imuja lisäimuina, jotka ovatkin parempia, kun paketista ei tule niin paksu. Niitä minulla kuitenkaan ei ole tarpeeksi. Taittoimuja olen kokeillut pari kertaa, mutta niistäkin tulee kyllä vähän turhan paksu pakkaus, varsinkin kun ovat niin pitkiä. ImseVimsen kuorivaipan (flanelli?)imuja olen myös taitellut sisään, mutta ne ovat jo niin koppuraisia, etten haluaisi niitä kauheasti käyttää, eivät varmaan tunnu vauvan pepulle kovin kivalta.

Mikä siis olisi hyvä ja ohut lisäimu noihin vaippoihin? Materiaali? Tai vaihtoehtoisesti, miten saisi pehmennettyä noita ImseVimsen sisävaippoja. Etikkaa aion kokeilla.

Pahoittelut jos aiheesta on ollut keskustelua paljonkin, en vaan kerkeä selata näitä sivuja kovin kauaa... Kaunis kiitos kaikista vastauksista!
Miinus
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Ohut lisäimu (Babyland-)taskuvaippaan

ViestiKirjoittaja Miinus » Pe Huhti 19, 2013 11:11

Vielä tarkennus: Käytössä on siis Babylandin nepparilliset one size -taskuvaipat.
Miinus
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Aallotar » Ti Huhti 30, 2013 08:30

Heips,

maillä kyseiset koko vaippaiän Babylandit olleet käytössä kaksi vuotta esikoisella ja nyt kuopuksella myös jo 6 viikkoa - yhä olen tyytyväinen vaippoihin molemmilla. Ainakin meillä Babylandien mukana on tullut mikrokuituimut. Et mainitse vauvan ikää, joka mielestäni vaikuttaa oleellisesti kysymykseen. Meillä on käytetty seuraavia imuja/yhdistelmiä Babylandin taskuissa:
1) pelkkä pötköksi taiteltu bambuharso pikkuvauvasta taaperoon: on hieman suurempi paketti, mutta erittäin pehmeä ja superimukykyinen. Menee pikkuvauvalla yövaippanakin suht pitkään (esikoisen kanssa meni meillä yli 2kk ikään ja kuopuksen kanssa yhä toistaiseksi)
2) mikrokuituimu + bambuharsosta ommeltu imu (neljä imukerrosta) pikkuvauvasta taaperoon
3) mikrokuituimu + ibamboo doubler (joita ei valitettavasti enää valmisteta =( ) pikkuvauvalla: ei pidä kovin pitkään, jos paljon pissaava vauva/taapero
4) bambuharsosta ommeltuja imuja kaksi (yhteensä kahdeksan imukerrosta) + ibamboo doubler pikkuvauvalla: pitää aika hyvin ja on ohut paketti.
5) Bambino mio prefold + ibamboo doubler/bambuharsosta ommeltu imu pikkuvauvasta taaperoon: pitää isotkin pissat/pitkän vaihtovälin, mutta on hieman paksumpi kuin tuo ohuin ja meillä ainakin imukykyisin versio eli numero 4.
6) kaksi mikrokuituimua + ibamboo doubler/bambuharsosta ommeltu imu taapero: pitää aika hyvin, on joustava ja suht pieni paketti.

Ompelutin ensin vanhat kaksi vuotta käytössä olleet ja huopuneen oloiset bambuharsot imuiksi: kaksi harsoa päällekkäin, taitetaan sivut vastakkain ja saumurilla vain surautetaan imuiksi. Huopuneista harsoista tuli aina neljä imua kahdesta harsosta. Olin vanhoista harsoista ommeltuihin imuihin niin tyytyväinen, että ompelutin myös uudet valmiiksi imuiksi, niin ei tarvitse taitella. Uusista tuli viisi imua kahdesta harsosta. Jos on saumuri, niin ompeluhommahan on helppo. En tiedä saako bambuharsoa mistään pakkatavarana, joka tietty olis varmaan halvempaa käyttää imujen ompeluun/ompeluttamiseen. Googlesta en ainakaan pikaisella yrittämisellä löytänyt bambuharsoa pakkatavarana.

Summa summarum: ohuuteensa nähden olen ollut lisäimuista tyytyväisin ibamboo doubleriin sekä näihin ompeluttamiini bambuharsolisäimuihin. Meillä on ollut kokeilussa myös erilaisia hamppu-, frotee-, puuvilla- ja flanellilisäimuja.

Toivottavasti tätä oli sinulle jotain hyötyä =).

- Aallotar
Aallotar
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Miinus » Ti Touko 14, 2013 12:51

Kiitos vastauksesta, Aallotar! Vastauksestasi oli kyllä apua. Täytyypä kokeilla niitä bambuharsoja, jos sellaisia saisi jostain hankittua. Babylandien mukana tulleet imut olivatkin tosiaan mikrokuituimuja, vaikka tuossa jotain froteesta höpisin. Olen nyt käyttänyt kahta sellaista imuina, ja suht hyvin ovat toimineet, mutta tosiaan pitäisi kokeilla jos saisi jotenkin ohuemman paketin tehtyä. Itse en ole yhtään käsityöihminen, joten mieluiten hankin valmiina kaikki. Pitänee katsoa saisiko jostain tilaamalla...

Vauva on nyt 5 kuukautta ja on jo aika isokokoinen, joten en tiedä kuinka kauan nuo vaipat hänelle ylipäänsä menevät. Tietysti jos paino kovin tasoittuu tässä myöhemmin, niin voivat mennä kauankin ja silloin onkin enemmän aikaa etsiskellä sopivia imuja... :)
Miinus
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu Lisäimut, harsot, villaimut, kuivaliinat ym.