vko 50 | Maanantai 9.12.2019.

Tencel?

Tänne yleiset kysymykset erityisesti harsoihin ja muihin "lisävaippoihin" liittyen. Jos metsästät sopivaa "lisäosaa", kirjoita viestisi Vaippahehkuihin.

Tencel?

ViestiKirjoittaja Kaktus » Su Marras 27, 2011 21:33

Millainen on imuna? nopea? hidas? kaipaako kosteudenkevittäjää kaveriksi? Eli Eli onko sama laittaako lisäimuksi toisen tencelimun vai esin, flanelli-imun?

Entä narukuivatuksessa? hidas vai nopea kuivumaan? Pysyykö pinnaltaan pehmeänä? Entä taipuisana, vai meneekö karkeaksi tai jäykäksi?

Muistuttaako ominaisuuksiltaan jotain muuta materiaalia? Mulle tuttuja ovat puuvilla (harso, flanelli, frotee), hamppu ja bambu.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Re: Tencel?

ViestiKirjoittaja Maikki79 » Su Marras 27, 2011 23:25

Moikka,

Mulla on ollut tencel-imuja (itse tehtyjä). Kangashan on sellaista lirua ja pehmeää, pysyy taipuisana narukuivatuksessakin. Kuivaa nopeammin kuin bambu. Tuntuu käteen ehkä samankaltaiselta kuin hyvin pehmeä joustofrotee. Mulla ainakin imut meni ajan mittaan jotenkin "kieroiksi", mutta ei se tietenkään varsinaiseen imuominaisuuteen vaikuta. Kieroutumiseen saatta vaikuttaa se, että tencel oli liukasta ommellessa.

Imunopeudesta en osaa tarkalleen sanoa. Laittaisin kankaan liru-ominasuuden vuoksi kaveriksi jotain jäykempää kuten flanelli tai hamppu.

Toivottavasti näistä oli jotain apua. Mulla on ollut vain yhteä tencel-laatua, joten voi olla että niissäkin on eroja. Kertokaa joku parempi tencel-asiantuntija lisää!
ex-kestopeppu poika 10/08 ja nyt kestovaipoissa tyttö 6/12
Maikki79
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja kolmenäippä » Ma Marras 28, 2011 07:53

Meillä on ollut jossain vaipassa pelkästään tenceliä imuna, enkä ole ollut siitä kovin innostunut. Mielestäni bambu ja hamppu imevät enemmän. Narukuivatuksessa tencel pysyy kyllä pehmeämpänä (meillä käyttöä n. 6kk) kuin esim bambujoustis, joten se sopii mielestäni vaipan sisäpintaan. Vauvakaan ei valita märkää tenceliä...Jossain vaipoissa meillä on coolmaxin alla mikrokuitua ja tenceliä nopeina imuina, näiden alla bambua ja nämä vaipat kyllä toimivat hyvin. :)
Puutarhahörhö, joka kuopuksen myötä on löytänyt kestot.
kolmenäippä
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja astralis » Ma Marras 28, 2011 10:49

Mun mielest tencel on ihan kelpo tavaraa. Meillä on yks hahtuvahullun aio jos on pelkästään tenceliä ja se pelittää vallan mainiosti. Muuallakin sitä meil on vaipois ja sit pelkkinä imuina ja tykätään kovasti.
Mä oon törmänny kahteen tencel-laatuun. Toinen on sitä oikein pehmeetä ja letkeetä ja toinen on sit sellasta tavallisen joustiksen tyylsitä mut kiiltävämpää. Tätä jälkimmäistä versioo on mun mielest tavallisel ompelukoneel helpompi ommella ku ei veny ihan niin paljon ku se pehmeempi, mut saumurilla menee sit molemmat helposti.
Kestopeppuilijat:
Tytön tyllerö 03/08, Täysin kuiva 2,5 vuotiaana
Pikku pojunen 04/10
astralis
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Cinere » Ma Marras 28, 2011 20:12

Oon jostain lukenu, et imukyky ois bambun ja puuvillan välistä jotain. Mä oon tykänny. Aika samanlaista tosiaan ku bambujoustis. Mulla on muutaman vaipan sisäpinnassa, ja pikkuvauvan imuissa.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja mai » Ma Marras 28, 2011 23:02

^ samat ajatukset. Kuivuu ehkä vähän nopeammin kuin bambujoustis (mutta toisaalta ehkä siksikin, että on usein aika ohutta joustista, bambujoustis on jotenkin ehkä pörhöisempää ja paksumpaa). Narukuivutuksessa on ajan myötä koppuroitunut hieman (ehkä vähän enemmän kuin bambujoustis). Ihan kivaa matskua mun mielestä :) kosteudenpidätyskyky ei oo kyllä mikään huippu, mutta toisaalta sen takia sitten kuivuukin nopeammin..
mai
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja kaisah78 » Ti Marras 29, 2011 21:14

Meillä tykätään. Yövaipoissa on tenceliä yhdistettynä hamppuun (jota muutama kerros uloinpana) ja hoitovaipoissa tenceliä ( 2krs kiinteänä + 8krs läpässä) + bamboo doubler. Pehmeitä ja imukykyisiä paketteja, eikä kovin muhkeita. Kuivavat nopsaan. Meillä tencel rummutetaan useimmiten, joten en osaa sanoa koppuroituisiko muuten. Bambujoustis olisi ehkä vähän imukkaampi, mutta tulee myös jäykempi paketti.

Ja poika ei ole missään vaiheessa ollut pienesti pissaava... :lol:
Minä -78, lähes täyskestopeppu 1/09 ja ihana isä.
kaisah78
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Paluu Lisäimut, harsot, villaimut, kuivaliinat ym.