vko 50 | Maanantai 9.12.2019.

XL-vaipan pienentäminen

Korjausvinkit rikkoutuneille vaipoille. Vihjeitä käyttöön, jotta vaippa olisi mahdollisimman pitkäikäinen.

XL-vaipan pienentäminen

ViestiKirjoittaja Scoolina » Su Kesä 06, 2010 18:38

Onko kukaan menestyksekkäästi pienentänyt vaippaa? Meiltä löytyy kolme R&R XL-AIOa, jotka ovat tytölle auttamatta liian suuret. Kun siivekkeet napittaa päällekäin niin voi ehkä pitää, mutta vuotavat silti, milloin vyötäröltä, milloin reisistä.

Vaipoille täytyisi tehdä seuraavat toimenpiteet: siivekkeiden lyhentäminen ja uudelleen nepitys, etureunan madaltaminen, etureunaan uusi neppirivi poistetun tilalle.

Kannattaako ryhtyä hommaan?
minä ja mies -82, Prinsessa 06/09 & Prinssi 3/12
Scoolina
Taapero
Taapero

Re: XL-vaipan pienentäminen

ViestiKirjoittaja Einoleino » Pe Kesä 11, 2010 14:40

En tarkaan tiedä, millainen tuo kyseinen vaippa on, mutta tässä korjausehdotuksia. Tekee vaipasta ns. yhdenkoon vaipan, eli laittaa nepit eteen korkeudensäätöä varten (kuten esim. Bumgenius-vaipassa) tai sitten ompelee kuminauhat kireämmiksi, jolloin myös korkeus pienenee ja jalansuut pienenee. Jos vaipassa on takana tasku ja kiinteä imu keskellä, niin imun purkaisin kokonaan pois.

Takasiivekkeet lyhentäisin niin, että leikkaisin pätkän pois neppien jälkeen ja ompelisin neppipalan takaisin paikoilleen (uudelleennepitys on aika iso homma ja kankaaseen jää reikiä). Tai tekisin pienen laskoksen siivekkeisiin. Myös takakuminauhan kiristäminen lyhentää vyötärönympärystää.

En ole koskaan itse pienentänyt vaippaa, mutta joskus olen kiristänyt valmisvaipasta kuminauhoja, kun jalansuut olivat liian suuret. Tämä muutos teki vaipasta vähän pienemmän oloisen. Ja kiinteän imun poistin myös yhdestä aio-vaipasta, koska imun yläreuna oli mielestäni liian alhaalla (pojalla).
Einoleino
Oppipoika
Oppipoika

Paluu Korjausvinkit