[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4673: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4677: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
Kestovaippainfo • Keskustelu • katso viestiketjua - Aloittelija tienhaarassa -jatkaako vai ei?
vko 50 | Tiistai 10.12.2019.

Aloittelija tienhaarassa -jatkaako vai ei?

Ulkomaiset vaippaputiikit ja ostokokemukset niissä sekä kauppavertailut.
HUOM! kokemukset kotimaisista vaippaputiikeista tietokantaan!

Aloittelija tienhaarassa -jatkaako vai ei?

ViestiKirjoittaja lasiina » Su Syys 11, 2011 13:22

Meillä on 1kk ikäinen pikkupoika, ja olemme osakestoilleet syntymästä asti. Minulle kestovaippailu on lähinnä taloudellinen kysymys -ekologisuus on vain hyvä kaupanpäällinen. Laskeskelin, että olemme sijoittaneet vaippavarastoomme noin 40-50e. Kaikki vaipat on ostettu käytettynä, lisäksi olemme saaneet harsoja. Tähän mennessä on käytetty puolitoista pakettia kertavaippoja. Nämä vaipat mahtuvat vielä pitkään, mutta mietin jo seuraavaa siirtoa. Sitä siis oikeastaan, jatketaanko kertakäyttöisillä vai hankinko isompia kestovaippoja.

Koko vaippa-asia tuntuu olevan loputon suo. Vaippoja ja tapoja vaipattaa on niin monenlaisia. Olen tulossa siihen loppupäätelmään, että sinuiksi vaippojen kanssa voi päästä vain yritysten ja erehdysten kautta -on tehtävä tarpeeksi monta virheostosta ennen kuin löytää itselleen ja lapselleen sopivan vaipan. Mitä silloin, kun virheostoksiin ei olisi varaa? Uutena en todennäköisesti tule ostamaan montakaan vaippaa, ja käytettyjenkin hinnat tuntuvat kovilta.

Lisäksi vaippahuolto tuntuu aika ankealta. Märän vaipan haju on niin ikävä, että mieheni ei yökkäämättä kykene kestovaippaa vaihtamaan. Pyykkikone laulaa päivittäin, vesimittari raksuttaa, kuluu sähköä, kylpyhuone on koko ajan kostea pyykinkuivatuksesta. Kertavaippa on nopeampi ja helpompi pukea. Mikään kokeilemamme sisävaippa-lisäimu-villahousuyhdistelmä ei riitä koko yöksi. Ja tämä paketti se vasta märkänä haiseekin. :roll:

Kysymys kuuluu siis, kannattaako seuraavan vaippakoon hankkiminen? Varmasti on olemassa helpompiakin vaippoja kuin imse vimsen flanellit, joita nyt pääasiassa käytämme. Ja kauniimpia(lisäisi varmasti motivaatiota :wink: ). Mistä hankkia ja mitä, jos haluan päästä sekä halvalla että helpolla?

Tähän mennessä olen lähinnä katsellut Babyland- ym. halpisvaippoja. Alkuperähän niillä taitaa olla aika arveluttava.
lasiina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Aloittelija tienhaarassa -jatkaako vai ei?

ViestiKirjoittaja Cinere » Su Syys 11, 2011 13:37

Heh arvanet, mitä kestovaippafoorumilla vastataan kysymykseesi ;)

Pikkuvauvoilla noin puolen vuoden ikään saakka kannattanee harkita sisätäyttö/sisävaippoja + kuoria. Paitsi jos välillä falkskaaminen ei haittaa = taskuvaipat. Itse tosin käyttänyt vastasyntyneilläkin taskuvaippoja, jotka ovatkin lempparivaippojani. Ja voi taskuvaipankin päällä käyttää ohuita villiksiä varmistuksena, mitä itse välillä teen. Sisätäyttöjä saa aika edullisesti käytettynä, ja imuja voi sitten käyttää myös taskuvaipoissa. Kuoriahan tarttee noin 3 per koko.

Ainiin lainaa ihmeessä kestovaippalainaamolta vaippoja, niin voit kokeilla mieleisiäsi (kestovaippayhdistyksen sivuilta löytyy tiedot), niin ei tartte itse ostaa kokeilukappaleita.

Kestoja voi käyttää myös osittain, esim. itse laitan lapselleni yöksi kertsin.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Viljamin Puoti » Su Syys 11, 2011 15:00

Heippa
Alussa kestojen hinta saattaa hirvittää, mutta jos mietit että vauva on vaipoissa yötä päivää esim 2-vuotiaaksi asti, niin se on vielä 23 kuukautta. Ja 23 kuukauden kertsit ne vasta maksaakin.
Minkälaiset villahousut teillä on, merinoa, hahtuvaa tms? Yöllä meillä on 5kk pojalla merinovillahousut ja housusisävaippa jossa on noin 12 kerrosta bambujoustofroteeta. Jos saat sellaisen setin falskaamaan öisin, mutta päivällä riittää Imsen flanelli lisäimulla niin jo on kumma :)
Tsemppiä vaippailuun, mutta ei kannata otta stressiä asiasta. Pidä vaikka vähän taukoa ja palaa kestoiluun kun kertsien huonot puolet iskee silmille ;)
Viljamin Puoti
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Lumimarja » Su Syys 11, 2011 15:33

Kyll mun mielestä kertikset haisee enemmän :) Mielestäni kertisten käyttö on vähän sama kuin kertakäyttöastiat, eli ihan ok erityistilanteissa mutta älytöntä jokapäiväisessä käytössä.

Itsekin olen yrittänyt päästä hommassa mahdollisimman halvalla, pihi kun olen. Olen siis käyttänyt käytettynä saatuja, harsoja, tehnyt itse jonkin verran imuja vanhoista pyyhkeistä ja neulonut villiksiä ja tietenkin metsästänyt kirppareilla halpoja vaippoja. Niin ja vessahätäviestintä on myös ohjelmassa, tavoite vähentää pyykkiä ja nopeuttaa kuivaksioppimista. Vessahätäviestinnässä on sekin hyvä puoli, että huonompikin vaippa on kotosalla käyttökelpoinen kun ei sen tarvitsekaan imeä yksiä pissoja enempää.

Jos uutena ostaa, niin mielestäni kannattaa ehdottomasti ostaa yhdenkoon vaippoja. Meillä on Bumgenius-, Ipanat- ja Omenavauva- yhdenkoon vaippoja, joiden toivon mahtuvan vaippaiän loppuun saakka. Lisäksi jo aika pienelle vauvalle näköjään sopii aika isokin vaippa, vähän pussittaa takapuolesta mutta haitanneeko tuo...

Tähän mennessä vaippoihin on tainnut mennä kaikkineen n 200 euroa, ja toivottavasti hirveästi lisää ei tarvitsekaan laittaa kun suurin osa on yhdenkoon tai muuten vaan aika isoja. Useita kymppejä olisin säästänyt jos olisin ostanut nuo uutena ostamani 8 vaippaa ja 5 harsoa käytettynä, mutta silloin oli vähän kiire. Nyt ostelen kirpparilta kun löytyy jotain sopivaa ja villiksiä tarvitsee vielä neuloa kun olemassaolevat jäävät pieniksi.
Äiti 1980, vauva 2011
Lumimarja
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Kaktus » Su Syys 11, 2011 17:26

Hajuongelmaan kannattaa kokeilla sellaista, että laitat puhtaat vaipat ilman pesuainetta 90-95 asteiseen pesuun. Eli kun peset koneellisen vaippoja, ja pesuohjelma menee loppuun, laitat heti perään koneen pyörimään koneen kuumimmalle pesuohjelmalle.

Muita konsteja hajuhaittojen vähentämiseen on: Vajaa koneellinen + vajaa mitta pesuainetta ja lisähuuhtelu = vaipat puhdistuvat ja huuhtoutuvat kunnolla. Mutta ei pesuaineen kanssa liika nuukailukaan ole hyväksi. Kylmä esipesu ilman pesuainetta on myös hyvä konsti hajuhaittojen vähentämiseksi.

Jos vaippojen hinta hirvittää, voin kokemuksesta sanoa, että se pienin vaippakoko menee lyhimmän aikaa. Eli jos teillä mennään nb kokoisilla hyvin vielä 1 kk ikäisenä, niin S koko voi mennä puolivuotiaaksi, ja M koko lopun vaippaikää. Yhdenkoon vaipat voivat mennä koko vaippaiän, ja harsoja voi käyttää imuina tasku- tai sisätäyttövaipoissa.

Jos omistaa tai saa lainaan ompelukoneen ja osaa vähänkin sitä käyttää, on ainakin sisätäyttövaippoja tosi helppo tehdä itsekin, ja tulee taatusti edullisemmaksi kuin ostovaipat.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Murmis79 » Su Syys 11, 2011 18:16

Heippa! Kestovaippainfossa kun tälläista kysyy, niin vastausten laatu lienee tosiaan enempi kestoja puoltava :)

Nuo Imsen flanelletet ei ole ehkä vaipoista vakuuttavimpia, niissä kun ei ole minkäänlaista kiinnitystä, imukyky nesteravinnolla olevan ipanan kuivikkeeksi on hävyttömän huono, en yhtään ihmettele, jos niillä vaipattaessa usko on koetuksella.. Teillä lienee nyt jonkinlainen välivaihe, nb-vaippojen imu ei riitä ja isompien hankinta on vasta harkinnassa? Muutaman kuukauden päästä ipana saattaa hyvinkin olla jo sen kokoinen, että samat (m-l) vaipat käy loppuun saakka, joten onko niihin sijoittaminen kuitenkaan loppupeleissä paljon? Minä en olisi ensimmäisen lapsen kohdalla uskonut, että reippaasti ennen puolivuotispäivää käytössä olleet tekeleeni menisivät loppuun asti, mutta niin kuitenkin kävi. Lapsen hanuri kasvaa yllättävän vähän silloin, raajat kyllä pitenee, mutta samat vaipat mahtuu ja mahtuu.

Hanskaatko ompelukonetta, tai osaako joku tuttusi ommella? Laita äiti, kaveri tai anoppi asialle ja pyydä joku surauttamaan kieppimatskuista muutama sisätasku kokeeksi, kieppijoustofroteesta esimerkiksi saa melkein ilmaiseksi mukavasti istuvia vaippoja, jotka saa näpsyllä kiinni. Sisään voi ladata harson, tai mitä vain puuvillaa (itse olen surauttanut hiutuneista lakanoista harsonkokoisia lättyjä, jotka taittelen imuiksi), eikä maksa paljoa. Kirput ja Huutis on oivia paikkoja löytää edukkaasti itsetehtyjä kelpoja vaippoja. Sisätasku+kuori antaa enemmän anteeksi, mitä pul-taskut, joiden istuvuus on aika tarkaa puuhaa. Toisaalta pul-tasku ja ohuet merinot päälihousuina on aika idioottivarma yhdistelmä, kuten Cinere tossa väläyttikin.

Villahousujen pito paranee käytössä, kun haarukka vähän huopuu, kuukausi villahousuille menee sisäänajaessa. Minun mielestä valmiiksi loistava pito on itse neulotuissa villahousuissa (vaikka Huopanen-langasta), teolliset HH Woolit jakaa mielipiteitä. Enemmistö vannoo niitä pomminvarmoiksi, meillä ne toimi yökäytössä vasta toisella lapselle, kun olivat jo jonkin verran huopuneet haarasta. Ennen kiinteitä vaippa on öisin todella koetuksella, ellei vaihda sitä jossain välissä. Siis meillä ainakin. Mutta kertsi ei ollut ainakaan meillä ratkaisu, se piti yöllä vaihtaa ihan yhtä lailla, tai oli aamulla sänky märkä. Villaimu on muuten ihan pro, itse älysin kokeilla vasta nyt toisella lapsella, siis yövaipassa nimenomaan. Sen kun lataa sisätaskuun uloimmaksi siihen pissa-alueelle, niin jo pysyy villahousujen haaruskin kuivana.

Hajuista ei tule muuta mieleen, kuin että siinä vaipanvaihtotilanteessa samalta se paksa haisee muovissa kuin kankaassakin. Ja kertsiroskiksen lemu haastaa kepeesti löyhkällään helteessä muhineet kestotkin.

Muoks, toistan kaktusta, joka ehti ensin sanomaan samoja :mrgreen:
Tyttö ´07
Poika ´10
Tyttö ´12
Murmis79
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja lasiina » Ma Syys 12, 2011 10:42

Kiitos vastanneille! Kestoja puoltavia vastauksia minä kai odotinkin, kun en haluaisi heittää pyyhettä kehään vaikka homma ei nyt niin innostakaan.

Tosiaan meillä on käytössä flanellivaipoista vielä se nb-koko ja pienin kuori. Kuori alkaa vasta nyt olla sopiva, vauva oli pikkuinen laiheliini syntyessään. Osaan vaipoista olen saumuroinut joustofroteen, ja kiinnitys onnistuu näpsyllä. Ilman lisäimua vaihtoväli on n.2h.

Totinen tosihan sekin on, että jos ostaa pamauttaisin kertavaipat koko vaippaiän tarpeisiin, saisin kasasta melko summan pulittaa. Muutamalle vuodelle jaettuna se ei vaan tunnu niin kamalalta. Kestoissa sen sijaan kertainvestointi on paljon suurempi.

Villahousuja meillä on yhdet pitkälahkeiset hh-woolit ja kahdet jonkun neulomat hahtuvaiset. Käytettyinä ovat taloon tulleet, että ovat kyllä sisäänajetut jo, puoli vuotta kuulemma palvelleet moitteetta edellisellä käyttäjällä. Kokeilin taas eilen päiväaikaan pakettia, joka tähän mennessä on parhaiten pitänyt: Otto bear(?? kirpparilöytö, käsittääkseni Ottobren vaippa)-sisävaippa, lisäimuna taiteltu harsopala ja päälle ne hh-woolit. 3h päästä päiväunien jälkeen päällä oleva body oli reilusti kostea. Lanoliinituksessako vika vai missä?

Osakestoilu tuntuu minusta vähän typerältä.Kun kerran suhteellisen toimivat kestovaipat ovat olemassa, miksi ihmeessä laittaa rahaa vielä kertakäyttöisiin? Toistaiseksi kertikset ovat käytössä öisin ja silloin, kun ei olla kotona. Ja viime viikolla miehen ollessa työreissulla kertavaippa tuntui mahatautiselle äidille sopivalta ratkaisulta. :roll:

Ompelukone löytyy ja saumurikin sekä taito käyttää molempia. Ensimmäset kestositeet itselleni olen ommellut jo kuutisen vuotta sitten, mutta tuntuu että vaippojen ompelu on niin paljon vaikeampaa. Jos aloittaisi varovasti halvoista ja ilmaisista kierrätysmateriaaleista, niin ei tarttis harmitella kalliita kankaita.. :wink:
lasiina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Apila » Ma Syys 12, 2011 10:48

Vaippalainaamoitahan on olemassa, niitä kannattaa hyödyntää just silloin, kun ei ole ihan varma vielä omasta vaipatussysteemistä! Lainaamosta saa erilaisia vaippoja ja systeemejä lainaksi, eikä tarvi tehdä isoa alkuinvestointia itse ;)
Apila
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Cinere » Ma Syys 12, 2011 12:08

Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja koppis » Ke Syys 14, 2011 21:00

Annoin kaverilleni vauvalahjaksi laatikollisen kestoja, joilla voi teoriassa pärjätä koko vaippaiän. Mukana oli pieniä ja isoja prefoldeja, näpsyjä, pieniä imuja, pari muotoonommeltua yhdenkoon sisävaippaa ja NB-kuoria sekä yhdenkoon pul-kuoria sekä muutamama yhdenkoon taskuvaippa. Prefoldeja voi käyttää niin näpsykiinnitteisesti, pötkövaippana kuin taskujen imunakin. Koko paketti maksoi varmaan 40 e yhteensä.

Minulla on monia ystäviä, jotka ovat vaipattaneet lapsensa kokonaan harsoilla ja villiksillä / pul-kuorilla. Tulee varsin edulliseksi :) Samoin sellaiset Disanan perinteiset nauhavaipat ovat tosi edullisia, pysyvät mukavan pehmeinä ja joustavina.

Yhdenkoon sisätäyttövaipat on kivoja itse ommella, esimerkiksi Mummut-näpsyvaipan kaavalla (ei ollut vaikeaa poropeukalollekaan). Taloudellista on sekin, että vaipat ovat nopeasti kuivuvia, eikä niitä siten tarvitse ostaa niin suurta määrää (ja mitä ohuemmat vaipat, sitä vähemmän hajuhaittoja).

Täältäkin ääni villaimuille!
Koppis ja poikaset '09 & '11
koppis
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja ottelia82 » Ke Syys 14, 2011 21:28

Niin hyviä neuvoja ja huomioita olit jo saanutkin etten enää niitä toista. Muistutan vain siitä,että kestovaipoilla on hyvä jälleenmyyntiarvo. Itse myin juuri livekirpparilla meidän kossin NB ja S koon vaipat ja laskin 3 ensimmäisen kuukauden vaippojen hinnaksi jääneen hieman reilu kymmenen euroa(+ melkein käyttämättä jääneen kertispaketin hinta). Olin siis hommanut kaikki vaipat käytettynä tai tehnyt itse. Näin raaskii ostaa niitä ihanampia kuoseja ja kaikkien kehumia merkkivaippoja,kun tietää niistä saavansa rahaa ihan kohtuudella takaisin. Tottakai isommat koot ehtivät kulua enemmän käytössö,joten niitten arvo heikkenee enemmän,mutta ovatpas aivan varmasti tuottaneet jo huimasti säästöä käyttöaikanansa.
ottelia82
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Lumimarja » To Syys 15, 2011 08:20

Itse ompelusta sellainen vinkki, että voi ommella harjoitusversion niistä materiaaleista mitä kotona sattuu olemaan.

Itse laitoin sisäpinnan huonosta Ikea-froteepyyhkeestä, ulkopinnan puuvillakankaasta ja kumppareiden tilalle nyörit kun ei sattunut olemaan yhtään kuminauhaa. Tarratkin on mitä sattui olemaan, ja jos ei tarranauhaakaan löydy kotoa niin voi laittaa nepparit tai nauhat tai pintaan jotain näpsykiinnitykseen sopivaa materiaalia. Ja ihme kyllä ne toimii sisätaskuina ihan hyvin, vaikka materiaalit tuskin tulevat kestämään 60-asteen pesuja kovin pitkään.

Näkemättä niitä villahousuja on vaikea sanoa miksi falskaavat, mutta huono lanoliinitus on yksi todennäköinen syy. Ei meillä mun tsi-villikset ja Ruskovilla-villikset ihan äkkiä falskaa vaikka sisävaippa olisi aika märkä, saattavat kyllä olla pinnalta vähän lämpimänkosteat.
Äiti 1980, vauva 2011
Lumimarja
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Hilmapulla » Pe Syys 16, 2011 10:39

Otto Bear ei oo varsinaisesti mikään ns. vaippamerkki,vaan ottobrelta sai tilaajalahjukseksi kangasmerkkejä joissa lukee mm. tuo Otto Bear. On siis varmaankin jonkun itse tekemä vaippa.

Ja näin aiheestä eksyttyä: meillä täyskestoillaan,eli en tiedä uusimmsita kertismerkeistä muuta kuin että märkinä ne kaikki haisee aivan järkyttävälle. Ja jo päällä hiotessa/pienestäkin lirusta siltä kuin olisi kakka vaipassa.... Meillä on hyvin sekalainen vaippakokoelma, sekä itse tehtyjä että ostettuja. Pääosin hyvin halvalla. Nytkin kirppiksellä huomasin että kestojen kohdalla taitaa olla niin että halvalla ei kukaan uskalla ostaa :roll: Aamuisin yövaippa haisee nenään(varsinkin nyt raskausaikana) mutta muuten eivät ihmeemmin tuoreeltaan lemahda märkinäkään.Eli kokeilisin vaihtaa pesuainetta,jos kyseessä on jokin muu haisu kuin vauvan kakka, joka tosiaan haisee siellä kertiksessäkin samalla tapaa.....
lapset 07/97, 09/99, 09/02 osakestoilua ja 09/04 ja 08/07 täyskestotettu, vaipoissa 11/09 ja 01/12 -kestoissa tietenkin
Hilmapulla
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Silicon » Pe Syys 30, 2011 18:56

Ap on jo varmaan päätöksensä kestoilun jatkamisesta tehnyt, mutta ajattelin kuitenkin mainita että kestojen haiseminen johtuu varmaankin liian hitaasta kuivamisesta. Meillä ihan tavalliset vaatteetkin haisivat aivan järkyttävän pahalle vähän kostuttuaan kun ne kuivuivat pyykkitelineellä liian hitaasti. Meillä ongelma ratkaistiin melko kalliisti hommaamalla kuivausrumpu, mutta todennäköisesti ratkaisuksi olisi riittänyt se että pyykit ois levitellyt ilmavammin ja vähän eri puolille asuntoa.
Silicon
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Saikka » Ti Loka 25, 2011 16:01

Minäkin suosittelen vaippavuokraamon käyttöä, jos vain mahdollista. Siinä näet kerralla paljon erilaisia systeemeitä ja viikon-parin kokeilun jälkeen olet varmasti viisaampi sinä, että jatkaako vai ei ja millä tavalla.

Rahaahan kestoiluun saa uppoamaan vaikka miten paljon, mutta edullisiakin systeemeitä on. Esim. joku hyvän mallinen kuori/villikset ja prefoldeilla/taittoimuilla/harsoilla pääsee jo aika pitkälle. Puhumattakaan siitä, jos osaa itse ommella ja hyödyntää kierrätysmateriaaleja.

Viitseliäisyyttä tietysti vaaditaan, mutta eiköhän se ole ylipäätään kaiken kanssa niin, että mitä helpommalla haluaa päästä, sitä enemmän on rahoja likoon laitettava :)

Itse en ole jaksanut laskeskella osakestoilun kustannuksia alun jälkeen, mutta joskus järkeilin niin, että jos yksi kertis maksaa n. 25 senttiä, niin 25 euron hintaista vaippaa olisi käytettävä 100 kertaa, että se "maksaisi itsensä takaisin". Tämä on tietysti hyvin karkea arvio eikä pesukustannuksia ole otettu huomioon, mutta antaa jotain osviittaa. Jos vaippakierto on sellainen, että sama vaippa on käytössä 3krt viikossa, niin silloin yksi vaippa olisi maksanut itsensä takaisin 8 kuukaudessa. No harvoin näin pitkään sama vaippa vauvalle mahtuu... Mutta jos ajatellaan, että jos sen myydessä saa takaisin vaikka 10 euroa, niin vaipalle jää hinnaksi 15 euroa ja käyttökertoja tarvittaisiin 60, mikä 3krt/vko kierrolla olisi 5kk.

Itse olen edennyt yrityksen ja erehdyksen kautta. Hintaa on laskenut se, että olen tehnyt paljon vaippoja itse, käyttänyt niitä kahdella lapsella ja myynyt käytön päätyttyä eteenpäin. Mutta jos vielä lapsia tulee, niin lähden ehkä yksinkertaisuuden vuoksi tuolle prefoldi/kuori-linjalle... tai katsotaan nyt...
Saikka
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Seuraava

Paluu Kestovaippojen taloudellisuudesta - Ulkomaiset vaippakaupat