Kirjoittaja Zoey » Ti Kesä 11, 2013 17:40
Kankaat vs. kirppisostokset on kyllä aika makuasia minusta.
Jos osaa käyttää kankaita säästeliäästi (esim. muokkailla kaavoja kapeammaksi jos olis jäämässä parilla sentillä vajaaksi saako kankaan leveydestä 4 vai 5 vaippaa jne), niin taskun voi hyvin saada 3-4 eurolla. Jos ostaa alekankaita (tyyliin PUL 8e) ja käyttää sisäkankaana halpoja (patjansuojus-joustofrotee, coolmax tai microfleece), voi päästä vieläkin alemmas, jonnekin 2e hujakoille.
Paljon ompelevalle nepit tulee nopeasti halvemmaksi kuin tarrat (alkuinvestointi neppipihteihin pitää sit toki saada jaettua isolle vaippamäärälle, ellei lainaa pihtejä/pressiä joltain ilmaiseksi). Tarrat voi olla iso osa vaipan kustannuksista.
Sisävaippoja voi ommella melkein mistä tahansa, ja sen puolesta niiden ompelu on halpaa (itse oon käyttänyt esim. vanhoja patjansuojuslakanoita, ja niistä on tullut ihan loistavia).
Imukankaat sen sijaan ovat tosi kalliita, jos haluaa bambua, hamppua yms. Imujen ostaminen käytettynä voisikin olla järkevää, saa samalla hyvässä imussa olevia. Ja niiden kunnion kanssa ei ehkä ole niin justiinsa kuin kuosikankaiden?
Toisaalta kirppisostoksissa vaikuttaa se mitä haluaa ostaa. Jos on selkeä visio millaisia vaippoja haluaa, niin ainakaan täältä Loimaalta ei todellakaan löydy kovin helpolla. Samaten jos katsoo tämän palstan myynti-ilmoituksia, niin vain yleisimpiä on helppo löytää silloin kun niitä tarvitsee. Jos haluaa vaipattaa vanhoilla ÄP-malleilla, niin silloin kirppisostokset tulevat hyvin halvaksi (myllymuksujen vihreä tasku maksaa usein esim. euron (sis. imu jos myyjä on ymmärtänyt että se kuuluu siihen)). Itse en kyllä ole tykännyt mistään ÄP-vaipoista mitä oon kokeillut (milloin huono malli, milloin huonot materiaalit).
Jotain ihan lumppukeräyskelpoisia saa kyllä varmasti alle sen 3-4 euroa kappale, mutta haluaako niitä sitten käyttää?
Mielestäni samoihin hintoihin pääsee, mutta sitten tulee kysymykseksi se, haluaako painottaa kierrätystä (ekologisuus) vai omaa mukavuutta vaipanvaihdossa.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.