[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4673: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4677: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
Kestovaippainfo • Keskustelu • katso viestiketjua - Taloudellisen vaipatuksen vinkit
vko 47 | Maanantai 18.11.2019.

Taloudellisen vaipatuksen vinkit

Ulkomaiset vaippaputiikit ja ostokokemukset niissä sekä kauppavertailut.
HUOM! kokemukset kotimaisista vaippaputiikeista tietokantaan!

Re: Taloudellisen vaipatuksen vinkit

ViestiKirjoittaja karhulainen » Pe Maalis 22, 2013 12:58

Meillä on arviolta mennyt n.50€ esikoisen vaippoihin ja oheistarvikkeisiin + lisäksi pesuaineet ja sähkö. (Nyt samat kuopuksella käytössä.) Yhtään vaippaa ei olla uutena hankittu ja kirppiksellä 5-6€ on muistaakseni ollut hintakatto ja sekin on maksettu vaan joistain isommista koista, joita on vaikeampi löytää. NB ja S kokoa ainakin löysi 1€/vaippa ja harsojakin sai monelta kirppikseltä nipun eurolla (joskus ilmaiseksikin:). Myös hyviä tsi-vaippoja saa usein edullisesti, varsinkin jos ostaa isomman erän kerralla.
Sukulaisille (ja muutamalle kaverille joilla on vähän vanhempia lapsia) ollaan myös sanottu että vaipat on hyviä lahjoja. Niinpä ollaan saatu muutama uusi ja useampi kirppisvaippa lahjaksikin. Lisäksi netin vaihtopalveluista (esim. netcycler ja facebook) ollaan saatu ja vaihdettu joitakin vaippoja. Itse tein muutaman vaipan (kierrätysmateriaaleista tietysti), mutta se oli kyllä niin aikaa vievää hommaa että massatuotantoon en ruvennut.
Harsot + villikset oli isommalla lapsella hyvät. Harsoon laitettiin sisälle vielä lisäimu tai pari harsoa päällekkäin. Varsinkin öisin tämä oli tarpeen. Kun esikoinen käytti enää yöllä vaippaa niin revin vanhasta flanellilakanasta muutaman ison neliön, joita käytettiin sellaisenaan (ilman edes reunojen huolittelua) lisäimun kanssa jokin aika, kunnes oppi myös yökuivaksi. Meilläkin tykätään kivoista vaippakuoseista, mutta ympäristöarvot ja taloudellisuus ovat tärkeämpiä. :D
karhulainen
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Saikka » To Touko 16, 2013 21:48

Käytettyjen vaippojen hinnat ovat tulleet muuten roimasti alaspäin ja tarjonta lisääntynyt huimasti! 6 vuotta sitten esikoisen aikaan maksoin jostain "koinsyömästä" (no ei nyt sentään, mutta harmaa ja nuhruinen se oli...) merkki-aiosta kympin, ja vaippoja löytyi lähinnä vain huuto.netistä tai täältä infon kirppispuolelta, kun taas viime viikonloppuna kirppiksellä oli yhdellä myyjällä iso kasa erilaisia, tuota aioa parempikuntoisia, taskuvaippoja euron-pari kappale, ja kestovaippoja on myynnissä joka kirppiksellä nykyään.
Saikka
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Susakaro » Ti Kesä 11, 2013 08:56

Itse mietin kans tätä taloudellisuutta siltä kantilta, että kumpi on lopulta taloudellisempaa, ostaa huutiksesta/kirppikseltä valmiina vai ostaa kankaat ja ommella? Mitä mieltä? Kankaitten hinnat ei ole mulle kamalan tuttuja, vaippoja ompelin 6 vuotta sitten viimeksi :)
*Ensimmäisen kestovaippailijan LA 25.12.2013*
Susakaro
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Aallotar » Ti Kesä 11, 2013 10:51

Aallotar
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Zoey » Ti Kesä 11, 2013 17:40

Kankaat vs. kirppisostokset on kyllä aika makuasia minusta.

Jos osaa käyttää kankaita säästeliäästi (esim. muokkailla kaavoja kapeammaksi jos olis jäämässä parilla sentillä vajaaksi saako kankaan leveydestä 4 vai 5 vaippaa jne), niin taskun voi hyvin saada 3-4 eurolla. Jos ostaa alekankaita (tyyliin PUL 8e) ja käyttää sisäkankaana halpoja (patjansuojus-joustofrotee, coolmax tai microfleece), voi päästä vieläkin alemmas, jonnekin 2e hujakoille.

Paljon ompelevalle nepit tulee nopeasti halvemmaksi kuin tarrat (alkuinvestointi neppipihteihin pitää sit toki saada jaettua isolle vaippamäärälle, ellei lainaa pihtejä/pressiä joltain ilmaiseksi). Tarrat voi olla iso osa vaipan kustannuksista.

Sisävaippoja voi ommella melkein mistä tahansa, ja sen puolesta niiden ompelu on halpaa (itse oon käyttänyt esim. vanhoja patjansuojuslakanoita, ja niistä on tullut ihan loistavia).

Imukankaat sen sijaan ovat tosi kalliita, jos haluaa bambua, hamppua yms. Imujen ostaminen käytettynä voisikin olla järkevää, saa samalla hyvässä imussa olevia. Ja niiden kunnion kanssa ei ehkä ole niin justiinsa kuin kuosikankaiden?

Toisaalta kirppisostoksissa vaikuttaa se mitä haluaa ostaa. Jos on selkeä visio millaisia vaippoja haluaa, niin ainakaan täältä Loimaalta ei todellakaan löydy kovin helpolla. Samaten jos katsoo tämän palstan myynti-ilmoituksia, niin vain yleisimpiä on helppo löytää silloin kun niitä tarvitsee. Jos haluaa vaipattaa vanhoilla ÄP-malleilla, niin silloin kirppisostokset tulevat hyvin halvaksi (myllymuksujen vihreä tasku maksaa usein esim. euron (sis. imu jos myyjä on ymmärtänyt että se kuuluu siihen)). Itse en kyllä ole tykännyt mistään ÄP-vaipoista mitä oon kokeillut (milloin huono malli, milloin huonot materiaalit).

Jotain ihan lumppukeräyskelpoisia saa kyllä varmasti alle sen 3-4 euroa kappale, mutta haluaako niitä sitten käyttää?

Mielestäni samoihin hintoihin pääsee, mutta sitten tulee kysymykseksi se, haluaako painottaa kierrätystä (ekologisuus) vai omaa mukavuutta vaipanvaihdossa.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ti Kesä 11, 2013 18:17

7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Zoey » Ti Kesä 11, 2013 19:00

Kaktus, tuo on erittäin totta. Itselleni ompelu on harrastus / rentoutumistapa, joten mulla ei sille ajalle tarvitse laskea hintaa. :) Lähinnä vaippojen ompeluun käytetty aika on pois siitä mitä muita tuotoksia ehtii ommella.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Cinere » Ti Kesä 11, 2013 20:18

Zoey vastasi aika hyvin, mun mielestä monesti myös kirppisvaipat saattaa olla yllättävän huonoja esim. kuminauhat kuolleet. Tosin riippuu tietty, mitä etsii. Jos tekee itse, niin voi tehdä hyvistä materiaaleista, jolloin esim. taskuvaipat ovat todella pitkäikäisiä. Mutta kirppikseltä voi tehdä tosi hyviä löytöjä, esim. ÄP:n vaippoja saattaa saada ihan pilkkahintaan. Ja samoin noita äp-imuja myös.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Susakaro » Ma Kesä 17, 2013 06:28

Hyviä ajatuksia :) saattaa olla, että joutuu vähän kirppiksiä kiertelemään ennen kun sopivia löytyy. Minä en edes ajatellu että ompelemiselle mitään hintaa, koska se on nautintoa :drool: Voi ehkä olla, että meidän perheessä käytetään molempia: kirppiksiä ja ompelukonetta.
Susakaro
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Tamavi » Pe Kesä 21, 2013 07:41

Varmasti harsot ja villakuoret tulevat edullisimmiksi. Ne säilyvät menevät koko vaippaiän ja säilyvät lapselta toiselle, koska niissä ei ole kuluvia (tarrat ja kumpparit) osia.
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Ramona » La Kesä 22, 2013 00:26

Myös halvoista materiaaleista voi löytyä hyvää materiaalia. Meillä tämä tarkoitti vinoa pinoa yhden koon näpsyvaippoja (mummu-kaavalla) vanhoista joustofroteelakanoista, joita on pari ostettu lähes ilmaiseksi kirpparilta ja pari saatu ilmaiseksi puskaradion avustuksella. Kuminauhat ja saumurinlangat vain maksoivat (ja niitäkin oli kaapissa jo valmiina). Imuja noihin toki tarvitsee.

Ja kuoriksi pitkälahkeisia villahousuja, niin on helppoa,kun ei tarvitse muita housuja päälle erikseen (lämöimemmälle kelille lyhytlahkeisia), säästyy housuostoksilta ja pyykiltä, kun villahousuja ei tarvitse niin tiheään pestä kuin mitä puuvillahousuja pesisi
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Susakaro » Ma Marras 04, 2013 08:49

Minä oon päätynyt tekemään itselleni exel-taulukon ostetuista kirppis-vaipoista sekä ompeluun käytettävistä ostoista. On mukava sieltä seurata sitten, minkä verran rahaa oikeasti olen käyttänyt tähän "harrastukseen". Pystyn realistisesti arvioimaan onko ollut taloudellista, jos joku sitä kyselee. Tuntumallahan saattaa mennä hyvinkin paljon pieleen... Esimerkiksi ompelulankaa tuntuu menevän melko paljon, ja pienistä 3 euron ostoista saattaa kertyä hyvinkin nopeasti hintaa (jos esim ostaa kaikille vaippakankaille omansävyistä lankaa ompeluun).

Kuitenkin, koen että harrastuksen suola on nyt tuo ompelu. En saa suurta tyydytystä siitä että ostaisin valmiina jonkun tosi ihanan vaipan... ennemmin ompelen itse ja olen sitten "ylpeä" omatekoisesta lopputuloksesta :lol:
Susakaro
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Susakaro » Ma Marras 04, 2013 11:39

Tein vielä laskutoimituksen tähänastisesta tilanteesta...
(edelliseen viestiini viitaten)

Eli olen hankkinut käytettynä ja tehnyt itse tähän mennessä 73 kuorta, villahousua taikka sisä- ja aio vaippaa.

Ostohintoineen+kaikine ompelutarvikkeineen hintaa per vaippa on kertynyt 2,30 euroa.
Hinta tietysti laskee sitä mukaa mitä vielä ompelen noista jo ostetuista materiaaleista.

Karkea laskentatapahan tämä on, mutta suuntaa antava. Minulla on myös aika paljon ollut kierrätyskankaita, saatuja materiaaleja (mm tarranauhaa ja kuminauhaa), puikot valmiina villisten tekoon jne. Eli jos aloittaa ihan alusta kaikkine varusteineen niin kyllä paljon saa vaippoja tehdä että pääsee alhaisille hinnoille omatekoisine vaippoineen :) Puhumattakaan jos joutuu ostamaan ompelukoneen :whistle:
Susakaro
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Su Touko 11, 2014 14:30

Itse olen huomannut harsojen ja prefoldien tulevan kaikista halvimmaksi. Siihen päälle sitten pul-kuori tai villahousut. Tästä halvemalla pääsee vain jos ompelee kierrätysmaterialista vaipat. Tai jos tekee kirpppikseltä tosi hyviä löytöjä.

Tykkään surffailla myös englanninkielisillä foorumeilla ja törmäsin myös t-paitoihin. Jenkkeissä tosi moni vaipattaa vauvan omilla t-paidoilla jos kaapista löytyy vaikka liian isoja tai pieniä paitoja. Jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla tai jos ei ole varaa ostaa kalliita vaippoja. T-paita taitellaan vaipaksi, pistetään näpsyllä kiinni ja päälle kuori. Tämä oli mulle uutta. T-paita on kuulema tosi imevä, vastaa prefoldin imuteho.
Samoin se, että keittiöliinat ( ne joita käytetään leivinliinoina taikinan kohotusvaiheessa, kuivataan astioita jne. ) on tosi imeviä ja hyviä vaipoissa lisämuina. Täytyy vain katsoa, että liina on 100% puuvilla ja mahdollisimman tiheeksi kudottua sekä paksua. Nämä ovat parhaimpia.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

Edellinen

Paluu Kestovaippojen taloudellisuudesta - Ulkomaiset vaippakaupat