[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4673: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4677: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
Kestovaippainfo • Keskustelu • katso viestiketjua - Kestot päivähoidossa/ hoitopaikassa
vko 50 | Tiistai 10.12.2019.

Kestot päivähoidossa/ hoitopaikassa

Miten kestoilu onnistuu sairaalassa, päivähoidossa, matkoilla, jne.

Re: Kestot päivähoidossa/ hoitopaikassa

ViestiKirjoittaja Helmiina » Ti Syys 13, 2011 12:45

Meillä poika aloitti pari viikkoa sitten päiväkodissa. Suhtautuminen kestoihin oli hyvää, kunnes viime perjantaina tuli ihan puskista tieto, että kestot on nyt kielletty. Oon ollut yhteydessä päiväkodin johtajaan ja nyt sitten jatkan varhaiskasvatuspäällikköön ja ties minne, jotta tähän asiaan saatais selvyys.

Ongelmiksi he mainitsivat:
* Vaippoja ei voida säilyttää niin, etteivät lapset pääse niihin käsiksi.
* He eivät voi olla varmoja, että kotoa tuodut pestyt vaipat todella ovat puhtaita.

Jotenkin nuo ei musta vaikuta ylitsepääsemättömiltä ongelmilta :roll:

Mä en ois nyt kaivannut tällästä taistelua, kun muutenkin tämä syksy on myllerrysten aikaa pojan alottaessa päivähoidon ja mun yrittäessä yhdistää osa-aikaista kotiäiteyttä ja opiskeluja. Kertisten käyttöön en haluaisi taipua jo ihan taloudellisista syistä, koska olen hankkinut jo vaipat, jotka riittävät koko loppu vaippaiäksi. Lisäksi mua jotenkin ällöttää kertikset kaikkine kemikaaleineen, ja tietty ekologiset näkökulmat painavat myös (niiden takiahan tää kestoilu on ylipäätään alotettu) :|
Helmiina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Jopas » Ti Syys 13, 2011 20:04

Jopas
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Cinere » Ti Syys 13, 2011 20:27

Mä en oikein ymmärrä, mitä vikaa kestoissa on esim. vaatteisiin verrattuna.

Vasta julkaistiin se tutkimus, jossa todetaan ettei kestoista aiheudu terveydelle sen enempää haittaa päikyn vaipanvaihdoissa kuin kertseistä, mikäli käsihygienia on hyvä.

Ja eikö ne vaipat vaihdeta samassa paikassa, joten luulisi että yhtä lailla olisi ongelma että lapset pääsee vaipparoskikseen käsiksi. Tai ainakin luulisi, että kestopussia vois samassa paikassa säilyttää.

Luulis, että kunnilla yms olisi intressit vähentää jätettä ja siis tukea kestoilua. Ikävää, jos perheiden omia valintoja ei kunnioiteta.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Jettaneito » Ti Syys 13, 2011 20:42

Sanna kera ex-kestoilijoiden Miskan (12/04) & Jonen (05/08 )
sekä täyskestoilevan Unnan (07/10)
mukana menossa myös mies (vm 1980) sekä maatiaiskastraatti ja mainecoon tyttö
Jettaneito
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Lumimarja » Ke Syys 14, 2011 10:40

Äiti 1980, vauva 2011
Lumimarja
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Ryminä » To Syys 15, 2011 16:31

Meillä on tyttö menossa päiväkotiin, luultavimmin Hervannan Kisapuistoon vuodenvaihteessa. Onko kellään tietoa, sallitaanko kestoja siellä? Tietty tarkoitus olisi kestot pistää mukaan, mutta minkäs teet jos ne ei halua...

Mitenkä muuten yleensä, kuinka usein päiväkodissa noin yleensä vaihdetaan vaipat? Mietin, että joudutaanko tekemään paljonkin hankintoja, jos 2-3 tuntia vaihtovälinä on auttamatta liian usein henkilökunnalle tai jos eivät suostu käyttämään nepillisiä tai peräti sivunepillisiä vaippuleita.
Tytölle on juuri sopivat vaipat löytyneet ja kiva olisi pärjätä niillä koko vaippa-ajan loppuun. Voiko ne päikyssä sit sanoa että pitää olla toisenlaiset? En myöskään tykkäisi laittaa mitään turboahdettuja vaippoja, vaan suhteellisen ohkaisia kun ne on helpompi pukeakin.

Jelppikää... :whistle:
Ryminä
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Helmiina » Pe Syys 16, 2011 08:18

^Eikös Tampere ole hyvinkin kestoystävällinen kaupunki? Mä luulen, ettei sulla ole hätää :D Meillä on pojan hoidossa ollessa mennyt noin 3-5 vaippaa päivässä riippuen päivän pituudesta. Yleensä ainakin pari vaipoista on olleet melko kuivia, että niillä olisi pärjännyt pidempäänkin. Luulisin, etteivät ne voi vaatia tietynlaisia vaippoja, jos nyt et ihan harsoja oo sinne kuskaamassa :) Meillä on nepilliset taskuvaipat käytössä ja ihan hyvin on kelvanneet tädeille, jotka eivät ole kestoja ennen käyttäneet.

Kiitos tsempeistä <3, pari päivää on olleet jo parempia. Kun tarpeeksi märehtii ja saa ottaa etäisyyttä (meillä oli tässä pari kotipäivää), niin näköjään se vähän helpottaa :)

Päikän johtaja tuli sen verran vastaan, että antoi meidän nyt pojan hoitajien kanssa päättää kuinka toimitaan siihen asti kunnes tulee jotain virallista. Vein tänään kestot päikkään ja mukisematta ne ottivat ne vastaan.
Helmiina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja stakka » Ke Syys 21, 2011 18:12

Tytskä aloitti päiväkodissa tämän viikon alussa. Vein helppoja ja varmoja sivunepillisiä AIO kestoja.. eikä ole vielä yhdetkään housut menneet vaihtoon. Olen positiivisesti yllättynyt, koska hoitaja on kuitenkin arviolta lähempänä eläkeikää. Kakat on tiputettu vaipoista pois, mutta imuihin ei ole koskenut, enkä sitä ole jaksanut vaatiakaan. Sama ne on ite sit päivänpäätteeksi kaivaa pois vaipan sisältä, vaikka haiskahtaakin ihan hirveeltä. Hoidossa on kaksi muutakin kestoilijaa, tosin rinnakkaisryhmässä. Kaikki vaan rohkeasti päiväkoti-kestoilemaan! :D
stakka
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja mai » Ke Syys 21, 2011 22:11

^ ymmärtäisin just niin, että yleensä päiväkodissa laittavat vaan vaipat sellasenaan pussiin, jos ei hoitaja itse muuta ehdota. Ei tarvi sitten kenenkään koskea pissaisiin tai kakkaisiin imuihin ja toisaalta on sit ihan yhtä vaivatonta ja aikaavievää kuin kertsin vaihtaminenkin.. Näin ei voi ainakaan siihen vedota et kuluis enemmän aikaa, vaivaa, olis epähygieenisempää tai mitään :wink:
mai
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Akukka » Ke Loka 12, 2011 21:15

Meillä päiväkodissa, jossa olen töissä, vaihdetaan vaipat suunnilleen näin:

Klo 9 ennen uloslähtöä
klo 11 sisälle tullessa
klo 14 päiväunilta herätessä

ja sitten tarpeen mukaan tullaan ulkoa vaihtamaan vaippaa, käytännössä jos on kakka. Joka vaipanvaihdolla istutetaan lapset potalle. Ryhmässä ei valitettavasti ole nyt yhtään kestoilijaa, mutta edellisessä työpaikassa oli useampia ja vaipanvaihtoväli oli heillä tuo sama kuin kertisten käyttäjilläkin. Jos tarvitaan tiheämpää vaihtoväliä, kertokaa siitä päiväkodissa niin eiköhän tuo järjesty.
Lapsia monta, vaippoja ei enää lain :)
Akukka
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Tanjuzka » Ti Marras 01, 2011 07:15

Helmiina, onhan sulla siellä vaippapussi mihin he laittavat likaiset vaipat?
Ihmettelen siis tuota kohtaa että lapset pääsisivät käsiksi.

Me siirryttiin hoidossa vaipattomuuteen, ehdotin tätä itse kun tyttö aina sanoo hädästään jos kotona ilman vaippaa, mutta jos on vaippa niin sanoo "tulee pissa, teen vaippaa".
Suostuivat kokeilemaan ja 1 päivänä on tullut pikkuhousut likaisena (kakka ehti tulla housuun).
Meillä oli kertiksiä varalla hoidossa ja ihmeteltiin kun tyttö tuli kertiksessä kotiin ja kestoja ei tullut yhtään päivän aikana (sovittu että vaippa unilla+ulkona).

Itse olen ollut sairaslomalla ja mies hoitaa tytön viemisen/tuomisen, yhtenä päivänä pääsin viemään niin kaikki kertikset oli loppu, eli he oli käyttäneet kertiksiä sit kuitenkin...
no tästä suivaantuneena en ole vienyt yhtäkään kertistä sinne ja kestoja reilusti, mutta ei ole vaippoja tullut kun 1kpl tai vain se mikä päällä on iltapäivällä ulkona. Eli ulkonakaan/unilla ei tule pissaa/kakkaa vaippaan joten unet ja ulkoilut menee samalla vaipalla (ainakin näin toivon asian olevan ettei käytä hoidon kertiksiä) ja onkin koska mies oli ottanut asian puheeksi omanhoitajan kanssa, että miksi olivat käyttäneet kertiksiä, niin vastaus oli että he ajatteli ettei tule pyykkiä niin paljoa, kun mä olen saikulla (välillä vuodelevossa). Ihanasti sinäänsä ajateltu, mutta tulee sitä pyykkiä jokatapauksessa, toki on helpottanut huomattavasti kun vaippoja ei tule kun yövaippa+1 vaippa päivässä, mutta eipä pari vaippaa päivässä lisää työtä lisäisi.

No mutta kuitenkin, kaikenkaikkiaan oon kyllä tyytyväinen kestoiluun hoidossa, ja siihen että suostuivat vaipattomuuden kokeiluun.
Kestopeppu neiti syntyi 29.05.09 klo 05.29
Kestopeppu poika syntyi 31.12.11 klo 22.00
Tanjuzka
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja aloitteleva » To Marras 24, 2011 19:49

nyt tarvis ton ohjeen, mut mä en saa enään sitä auki... mistä mä sen löydän?

noniih, aikani surffailtu löytyi:
http://www.kestovaippayhdistys.fi/arkisto/pvk-esite.pdf
aloitteleva
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja aloitteleva » To Marras 24, 2011 21:43

Meillä ollu tyttö hoidossa elokuun puolesta välistä asti ja ensin mulle sanottiin, kun kävin tutustumassa että hoidossa käytetään etukiinnitteistä kertakäyttövaippaa, mä olin et me käytetään kestoja ihan sen takia ettei iho kestä kertakäyttöisiä. hoitaja oli että tässä päiväkodissa ei saa käyttää kestoja johtajan määräyksesta. Siinä vaiheessa olin että ei voi olla totta.. jätin asian siihen ja lopussa kävin juttelemassa päiväkodin johtajan kanssa.
Johtajan mielestä kestot haisevat ja se oli peruste miksi ei saanut käyttää..
Jouduin perustelemaan tätä valintaa, kertomaan 2krt että hoitajien ei tarvi pestä vaippoja, kysyin siltä että viekö ne kertakäyttövaipat heti ulos kun ne kerta eivät haise?
Johtaja vetosi naapurikaupungin sääntöön että siellä ei saa viedä kestoja päiväkotiin, olin silleen että mitäh sitten, ei me siellä asuta.. :shock:
kaikkien näiden perustelujen jälkeen sanoin että noh, jos kerta ei muu auta niin hommatkaa sitten niitä kertakäyttövaippoja meidän lapselle, me ei niitä aiota hommata.. :lol:
Johtaja aiko selvittää että onko tällä kaupungilla yhteistä linjausta kestojen suhteen ja mikäli ei ollut niin sitten me saadaan käyttää niitä :D
Hoitajat ottivat asian hyvillä mielin vastaan ja ovat olleet positiivisella mielin koko ajan..
Juuri tänään käytiin yhden hoitajan kanssa keskustelu kun aion kysästä koko päiväkodin toiminnan johtajalta että josko tänne Äänekoskellekkin saataisiin yhteinen linjaus näiden suhteen, kun nämä toimii niin hyvin ja hoitajiltakin on tullut pelkkää hyvää palautetta.. :)
ja tähän sähköpostiin ajattelin laittaa tuon liitteksi, kun vein sen hoitajille tulostettuna, niin sanoivat että tuo helpotti asiaa kummasti :)
aloitteleva
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Laurora84 » To Tammi 12, 2012 21:36

Meitin neiti aloitti hoidon tällä viikolla ja oli sit tänään ekan kerran pidemmän päivän... Likavaippoja tuli kotiin vain kaksi, joka meinaa sitä, että vaippa oli vaihdettu ekan kerran vasta sisälle tullessa yhdentoista aikaan ( lapsi meni hoitoon puoli kahdeksalta ) eikä lainkaan aamupalan jälkeen... Meillä neiti on kakannut pari kuukautta säännöllisesti aamupalan jälkeen, ja nyt kun ei ollut päässyt potalle, niin oli sit joutunut kakkaamaan vaippaan ja vielä ulkona. Hoitaja kyllä tietää tuosta "kakkajutusta"... Murinaa ja mutinaa ja hampaiden kiristelyä :evil: Noh huomenna tarvii vähän selitellä...
Äippä, Iskä ja kestopeppu tylleröinen kera kahden karvatollon :)
Laurora84
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja vilippu » Ma Tammi 16, 2012 12:29

kiitos meidän ihanan hoitotätin (yhden hoitajan ryhmis), meidän tyttö on päiväkuiva nyt puolitoistavuotiaana :D hoitotätin aloitteesta siirryttiin kestovaipoista kokonaan pikkareihin tässä talvella kun se vaippakin oli useimmiten kuiva. positiivista täältä etelä-savon pikkukunnasta siis päivähoitokestoiluun :wave:
vilippu
Oppipoika
Oppipoika

EdellinenSeuraava

Paluu Kestovaipat kodin ulkopuolella