vko 22 | Tiistai 26.5.2020.

Kestoilevat päiväkodit pääkaupunkiseudulla

Miten kestoilu onnistuu sairaalassa, päivähoidossa, matkoilla, jne.

Re: Kestoilevat päiväkodit pääkaupunkiseudulla

ViestiKirjoittaja miimii » Ma Touko 23, 2011 19:35

nyt on pakko avautua. lapseni aloittaa ensi viikolla espoolaisessa päiväkodissa, nyt on menossa tutustumisjakso. aiemmin puhelimessa mainitsin kestoista ja suhtautuminen oli positiivista, vaikka muita kestoilijoita koko päiväkodissa ei olekaan. olin jo ehtinyt tätä asiaa etukäteen stressaamaan, koska en halua ryhtyä hankalaksi mutta siirtyminen kertiksiin vain päiväkodin takia tuntuisi todella väärältä valinnalta. olen ommellut söpöjä taskuvaippoja ja miettinyt imusysteemejä uusiksi, jotta kestävät pidemmätkin vaihtovälit. pul-pussit on hankittu ja heiluriroskis.

no tänään sitten paikan päillä sain kuulla, että asiasta on keskusteltu päiväkodin johtajan kanssa ja puheessa vilisi sanat "hajuhaitat" ja "hygieniasyyt". toisin sanoen, kestoja ei sittenkään haluttaisi käyttää. sanoin suoraan, että tuntuisi todella kummalliselta ja ikävältä alkaa tässä vaiheessa käyttää kertakäyttövaippoja, kun puolitoista vuotta on hyvällä menestyksellä menty kestoilla. ja yritin kysyä, miten vaipanvaihto on erilaista teippikertiksellä ja tarrallisella taskulla. se mitä jäin todella pohtimaan on, että miten ihmeessä juuri meidän lapsen vaipat tuovat hajuhaittoja ja hygieniariskejä, mites ne kymmenen lapsen vaipat siellä roskiksessa? tulee vähän sellainen olo, että niin meillähän eletään p*skan hajussa eikä ne hygienia-asiatkaan ole niin tärkeitä. itse olen todella hajuherkkä ja se on myös yksi syy kestoiluun. tuntuu että näillä ihmisillä ei vaan todella ole kokemusta kestoista, siksi näin päättömiä perusteluja. täytyy täsmentää, etten ole mikään kestonatsi, ja olin todella avoimella asenteella koko vaippa-asiassa liikkeellä. en missään nimessä halua hankaloittaa hoitajien työtä, enkä tietenkään aiheuttaa hajuhaittoja enkä hygieniariskejä. mutta kun en vain tajua mitä eroa vaipanvaihdossa voi olla, muuta kuin se, että meidän lapsen käytetty vaippa laitetaan eri paikkaan kuin muiden vaipat.

sain ehdotettua että voidaanko kokeilla kestoilla miten se lähtee käyntiin, hoitajat voivat antaa rehellistä palautetta ja sitten mietitään miten jatketaan. tähän ehkä suostuttiin, tosin johtaja ei asiaa ole kommentoinut. en haluaisi ryhtyä hankalaksi, mutta jos kestojen käyttöä yritetään vielä kieltää niin en tiedä miten pysyn tyynenä. olenko todella heidän armoillaan jos johtaja sanoo ei? mihin voin vedota jos siihen mennään? löysin tutkimuksenkin eri vaippojen työterveysriskeistä ja se ainakin puhui kestojen puolesta. olen nyt tulostanut kvy:n ohjeen päiväkotia varten ja kirjoitellut siihen tietoja meidän vaipoista. ensi kerran kun mennään tutustumaan otan aiheen vielä puheeksi ja opastan vaipanvaihdossa, jolloin pitäisi selvitä ettei se ole mitään ydinfysiikkaa. olen ihan äimistynyt siitä, onko kestoilu todella näin marginaalinen ilmiö täällä vai eivätkö vanhemmat uskalla uhmata johtajan ennakkoluuloja? tuntuu todella pahalta että päiväkoti antaa viestin, että vanhempien valintoja ei arvosteta eikä vaivaudu edes ottamaan asioista selvää.
poika 12/09 ja tyttö 10/11
miimii
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ma Touko 23, 2011 20:55

Eikös jokin aika sitten ollut juttua jostain tutkimuksesta, jossa oli tutkittu vaippojen hygieniariskejä ja hajuhaittoja päiväkodissa. Siinä tutkimuksessa oli todettu, että hygienian kannalta sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä kestovaippa vai kertis. Mutta likaiset kertisvaipat aiheuttavat enemmän hajuhaittoja kuin likaiset kestovaipat. Tuo tutkimus oli vielä sen verran kesken, että tutkijoilla ei ollut tietoa siitä, onko jotkut likaisista kertisvaipoista lähtevät hajukaasut haitallisia tai vaarallisia terveydelle, mutta se oli tiedossa, että niitä erilaisia hajukaasuja lähtee niistä vaipoista todella monenlaisia. Siis sellaisia hajukaasuja, joita kestovaipoista ei lähde.

Eli sen tutkimuksen perusteella ei olisi mitään syytä kieltää kestovaippoja hygieniasyihin saati hajuhaittoihin vedoten.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Murmis79 » Ti Touko 24, 2011 10:07

Täällä: https://www.uef.fi/c/document_library/g ... -21417.pdf

Anteeksi, en osaa linkittää hienommin/lyhyemmin. Saisko ton tulostettua rouva johtajalle, vai olisiko se jo liian kestonatsimaista? Mä luulen, että kestoilijoita olisi paljon, mutta monet ihan suosiolla hommaa hoitoon kertsit välttääkseen hankalan asiakkaan maineen. Itse olen pohtinut tätä samaa viime aikoina, kun oli hoitohakemus vetämässä.
Tyttö ´07
Poika ´10
Tyttö ´12
Murmis79
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja miimii » Ke Touko 25, 2011 13:25

tuota tutkimusta itseasiassa tarkoitinkin, sehän nimenomaan todistaa hygieenisyysasian kun vaippojen välillä ei ole eroja ja kestovaipat jäävät kyllä positiivisempaan valoon kuin kertikset tuon tutkimuksen tuloksissa ja johtopäätöksissä. vaikka en halua kertiksiä käyttäviä yhtään mollata, kaikilla on oikeus valintoihinsa, ei ole minun asiani arvostella. toivon vain että jos kestot halutaan päiväkodeissa kieltää, niin perustelut olisivat painavia ja päteviä, ja että näissä säännöissä oltaisiin jotenkin yhtenäisiä ja johdonmukaisia. nyt tuntuu että asia jää hoitajien tai johtajan päätettäväksi, syitä ei tarvitse perustella ja eri alueiden kestoilijaperheet ovat näin epätasa-arvoisessa asemassa.

otin asian tänään uudestaan puheeksi, mutta eipä se oikeastaan muuksi muuttunut. nyt perusteltiin, että kun heillä ei ole mahdollisuuksia pestä niitä vaippoja, johon vastasin tietysti heti että mehän ne vaipat pesemme. tarkoittikohan vaippojen huuhtelua vai mitä? ja että ("hygieniasyistä") vaipat pitää säilyttää eteisessä. täh? yhteisymmärryksessä kuitenkin sovimme että kesäkuu kokeillaan (heinäkuu lomaillaan) ja sitten syksymmällä katsotaan miten jatkuu. syksyllä kuulemma aloittaa paljon uusia pieniä, joilloin vaipatettavia on 12 ja silloin ei mielellään haluttaisi mitään ylimääräistä työtä. painotin että en tietenkään halua lisätä kenenkään työmäärää, vaipanvaihto kun vain on ihan samanlainen tilanne oli kyseessä sitten meidän etutarrallinen taskuvaippa tai kertakäyttöinen teippivaippa. hoitaja on nuori ihminen, mutta hänellä ei ole mitään kokemusta kestovaipoista. toivon hartaasti, että opittuaan systeemin, he huomaavat ettei siinä ole mitään ihmeellistä tai vaivalloista. toivon myös etteivät vaipat falskaa, poika kun voi olla usein kolmekin tuntia pissaamatta ja sitten lasketella semmoisen litrapissan johon riittää vain potta. potta ei kuitenkaan ole mikään suosikkijuttu juuri nyt.

olen nyt kuitenkin varautunut siihen että syksyn tullen yrittävät taas kieltää meidän vaipat ja sitten en välttämättä jaksa taistella.
miimii
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja miimii » Ti Touko 31, 2011 09:31

nyt vähän positiivisemmat fiilikset. näytin tänään vaipanvaihdon ja kommentteina tuli "ihanat vaipat" ja "noihan on helpot". jee! :D pul-pussin tilalle ehdottivat muovipussia, kun sinne voi tulla kakkaosumaa. sanoin että pesuun se menee joka tapauksessa, osumilla ei väliä. peukut pystyyn, että kesäkuun kestoilu lähtee sujuvasti rullaamaan ja siten syksyllä olisivat valmiita jatkamaan.
miimii
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Mermaid2010 » Ke Helmi 22, 2012 10:20

Meillä poika on kolmatta viikkoa Espoon Tapiolan Silkkiniityn päiväkodissa ja kestoiluun on suhtauduttu ihan myönteisesti. Ainakaan pienten ryhmässä ei hoitajien mukaan ole ennen ollut kestopeppuja, joten ihan uutta on heille. Kerran oli vaippa falskannut, mutta ei siitä tehty mitään sen suurempaa numeroa. Epäilivät, että olivat ehkä laittaneet vaipan päälle liian löysälle. Mies vei myös muutaman kertsin sinne alussa ja niitäkin oli käytetty, joten päätin ettemme enää vie kertsejä, eikä niitä ole päiväkodin toimesta myöskään pyydetty.
Touhukkaan täyskestoilevan Puuha-Peten (1/2011) äiti
Mermaid2010
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja amurtiger » Ke Huhti 11, 2012 20:37

Meidän tyttö aloitti nyt keväällä Kontulassa päiväkodissa. Käytiin tutustumassa muutamaan paikkaan etukäteen ja kyselin samalla kierroksen yhteydessä kestovaipoista. Yhdessä oli vastaus, että ei oo ollut kestoiijoita, mutta mikäs siinä, ei ole mikään ongelma ja toisessa sanottiin, että harmillisen vähän on ollut kestopeppuja. Saatiin sitten kuitenkin paikka toisesta päiväkodista, ja siellä ei alkunihkeyden jälkeen ole ollut ongelmia. Sekin johtui selkeästi tietämättömyyden aiheuttamista ennakkoluuloista. Esittelin tarralliset taskut ja toimintamallin ohjeen kera positiivisessa hengessä, jonka jälkeen kaikki on pelittänyt tosi kivasti. :)
amurtiger
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja herbina » To Heinä 19, 2012 20:16

Meidän tyttö aloittaa elokuussa Helsingin Paloheinän Valkeassa, ja siellä oltiin oikein kestoystävällisiä. Ryhmässä on kuulemma parhaillaan yksi kestoilija ja he laittavat ne vaipat mitä vanhemmat lapselle tuovat, kestot tai kertsit. Ei ollut edes mitään vaatimuksia tai toiveita vaippamallin mukaan (neppi/tarra/etu-/sivukiinnitteinen). Suuri helpotus kun olin tuota vähän jännännyt etukäteen, tuntuisi niin hölmöltä käyttää kertiksiä pelkästään päiväkodissa.
herbina
Taapero
Taapero

Edellinen

Paluu Kestovaipat kodin ulkopuolella