vko 50 | Sunnuntai 15.12.2019.

Millä pestä?

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Millä pestä?

ViestiKirjoittaja jupse » Su Tammi 26, 2014 21:43

Kaikki asiat ihan hukassa..
Esikoisen kanssa osakestoiltiin sillon n 5v sitten, kuopuksen kanssa mentiin kertseillä. Nyt tulokkaan kanssa tarkotus kestoilla.

Millä pesen vaipat?

Meillä on normaalisti pyykinpesuaineena käytössä Ariel pyykinpesutabletit. Saako niitä käyttää vaipoille?
äitiM -87 isiM -84 isoM -07 pikkuM -12 miniM la 7/14
jupse
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Millä pestä?

ViestiKirjoittaja Sirutin » Ma Tammi 27, 2014 17:23

Tietokannat -> Pesuainetietokanta

Ja haullakin löytyy paljon keskustelua aiheesta :)
Sirutin
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja jupse » La Maalis 08, 2014 13:33

Niin no, sitähän mä kysyinkin et löytyykö haulla tai tietokannasta... Kiitos vastauksesta...

Ehkä mä sit löydän sen vastauksen ihan itekki.
jupse
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Ma Maalis 10, 2014 12:38

Jos käytät vauvalla taskuvaippoja joiden sisäpinta on mikrofleeceä, polyestermokkaa tai kuivaliinaneulosta vältä pesuaineita joissa on saippuaa enemmänkö 5%. Saippua aika herkästi tukkii sisäpinnan ja kosteus ei pääse imuihin. Kun vauva pissaa ja jos vaipan sisäpinta on tukossa tulee tosi herkästi ohivuotoja ja imut jää melkeistä kuivaksi.

Vaippakuoria, taskuvaippoja ja all-in-one vaippoja ei suositella pestäväksi pyykkipulverilla jossa on valkaisuaineita tai muita optisia kirkasteita. Nää huonontaa pul-kankaan kestävyyttä.

Fosfaattia tai hajusteita ei myöskään saisi pyykkkipulverissa olla, sillä niistä vauva voi saada iho-oireita.

Mä pesen meidän vaipat Bio Luvil pesuineella, hajusteeton. Meillä etupäässä käytetään harsoja, prefoldeja, näitä ei tuo saippua haittaa mitä pyykkkipulveri sisältää suht runsaaasti. Sitte kun pyykissä on mukaana enempi taskuvaippaa, pul-kuorta, all-in-one vaippaa pesen Fuzzi Bunzin Rock Green pesuaineella joka sopii takuuvarmasti kaikille kestovaipoille..

Äkkiseltään en löytänyt tietokannasta tämän pesuaineen tietoja. Kurkkaa laatikon/pussin kyljestä mitä pyykkipulveri sisältää.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja jupse » Ma Maalis 17, 2014 23:05

^ Kiitos vastauksesta :)
Hajustettuja noi meidän tabletit ainakin on, nestemäisiä. Eli ei ne taida käydä.
Täytyy kattella kaupassa noita pesuaineita :)

Mä muistelin et joku raja siinä saippuassa oli, mut en muistanut mitä.
Millä sen tukkeutuneen fleecen tms saa auki?

Meillä on tällä hetkellä odottamassa erilaisia taskuvaippoja ja aio vaippoja. Pari sisävaippaa ja parit villikset. Imuja on vähän kaiken sorttisia.
jupse
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » To Touko 08, 2014 12:35

Varmaan olet löytänyt jo vastauksen. Mutta ajattelin josku toinen pähkäilee kysymystä miten tukkeutuneen fleecen saa auki. Jos vaikka taskuvaipassa jossa sisäpinta on feeceä tukkeuu ( ts. pintaa ei päästä kosteutta läpi ollenkaan ja pissi tulee vaipasta reisikuminauhojen kohdalta ohitse, imut jäävät taskuvaipasta kuivaksi ) voin fleece pintaan kaataa hiukan fairyä, astianpesuainetta ja ja pestä vaipan pinnan sillä. Astianpesuaine kannatttaa huuhtoaa vaipasta kunnolla pois, monta kertaa. Ettei sitten pyykkikoneessa lähde vaahtoilemaan.

Mä olen lapsieni kanssa kestovaippaillu 15 vuotta yhteen menoon ja kertaakaan en ole onnistunu saamaan vaippojen fleecepintoja tukkoon. Eli kannattaa katsoa pyykkipulverista kuinka paljon saippuaa se sisältää ja valita vaihtoehto jossa saippuaa on mahdollisimman vähän.

Myös vaipparasvat tukkeuttaa fleecepintoja ja kuivaliinapintoja. Jos vauvan vaippa-alueen iho kaipaa rasvaamista niin vaipan sisäpinan päälle voi laittaa vaikka jonkun coolmax pintaisen pestävän hoitoliinan, riisipaperin tms kertakäyttöisen liinan. Niin ei tarvi miettiä meneekö fleecepinnat tukkoon rasvasta.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

Paluu Peseminen