vko 34 | Tiistai 20.8.2019.

Miten pesisit ja säilyttäisit: harsot + fleece + pul

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Miten pesisit ja säilyttäisit: harsot + fleece + pul

ViestiKirjoittaja schoooz » To Heinä 04, 2013 14:43

Meillä siis käytössä harsot, pul-kuoria ja kuivaliinana microfleecen palasia. Lisäksi tietysti pestävänä ihan tavallisia vaatteita (40 asteessa). Olisi kiva, jos mahdollisimman paljon pyykkiä voisi pestä samassa koneellisessa. Toistaiseksi oon säilyttänyt harsot sankossa etikkavedessä, fleecet toisessa samanmoisessa, ja pessyt harsot keskenään 60 asteessa ja fleecet vaatteiden kanssa.

* Voiko harsotkin pestä 40 asteessa vaatteiden kanssa vai pitäisikö olla 60 astetta, tai onko jotain muuta syytä pestä harsot erillään?
* Osan fleeceistä pesin uhkarohkeasti 60 asteessa harsojen kanssa. Nyppyyntyivät tietysti, mutta haittaako se?
* Fleecet tavallisten vaatteiden kanssa 40 asteessa? Vai tarviisko nekin kuumemman pesun että tulisi kunnolla puhdasta?
* Jos käyttövaatteet mättää säilytystilan puutteessa suoraan pyykkikoneeseen pesua odottamaan, ja aikoo pestä niiden kanssa samassa fleecet, niin onko OK jos ne fleecetkin heittää sinne likaisina (vs. että ne odottelisi pesua omassa ämpärissään) vai pilaako ne jotenkin vaatteet tai tapahtuuko jotain muuta kamalaa?
schoooz
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Miten pesisit ja säilyttäisit: harsot + fleece + pul

ViestiKirjoittaja Kaktus » To Heinä 04, 2013 17:58

Minä olen pessyt kaikki vaippajutut (meillä ei ole villaa) keskenään 60 asteessa. Fleecen nyppyyntyminen ei haittaa. Joskus olen pessyt muutakin vauvanpyykkiä vaippojen seassa. Meillä suurin osa vauvan vaatteista on 60 asteen pesun kestäviä. Vauvan peppupyyhkeet ja kylpypyyhekin sotkeentui aluksi aika usein kakkaan, joten ne menivät vaippojen kanssa samaan koneelliseen. Olen tykännyt pestä vaipat vähän vajaina koneellisina, kun tulevat silloin paremmpin puhtaiksi.

Joskus pesen vaippa- ym. pissa- ja kakkapyykkiä muun pyykin seassa. Silloin laitan pissaiset ja kakkaiset ensin pikapesun huuhteluohjelmalla pyörimään, ja lisään sen jälkeen muuta pyykkiä koneen täyteen.

Likaiset vaipat olen säilyttänyt ämpärissä, pissaiset ihan siltään, ja kakkaiset huuhdeltuina. En ole koskaan liottanut niitä.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Re: Miten pesisit ja säilyttäisit: harsot + fleece + pul

ViestiKirjoittaja Tamavi » Su Heinä 07, 2013 13:34

Säilytän likaiset vaipat (imut ja kuoret/taskut) omassa pyykkikorissaan. Pesen kaikki vaipat 60 asteessa, mukaan muuta 60 pyykkiä (vaatteet/pyyhkeet), jos niitä mahtuu. Esipesen pelkät vaipat kylmällä vedellä ja lisään muun pyykin varsinaiseen pesuun.

Muoks: Eli voi pestä fleecen 60 asteessa ja vaippapyykin kanssa muutakin pyykkiä :)
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Paluu Peseminen