vko 34 | Maanantai 19.8.2019.

Jauhemainen pesuaine PUL-vaipoille?

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Jauhemainen pesuaine PUL-vaipoille?

ViestiKirjoittaja Aallotar » Ke Touko 22, 2013 08:34

Törmäsin muualla tällaiseen asiaan, jota en ole muistaakseni aikaisemmin kuullut: PUL-vaipat tulisi pestä jauhemaisella pesuaineella.

Onko tässä perää ja mihin tämä perustuu?

Yhä tässä yritän etsiä syytä sille, miksi Babylandien fleece menee tukkoon kerta toisensa jälkeen =( (tosin ekan kerranhan ne menivät tukkoon jauhemaisella Erisan Colorilla...). Täällä vaan on niin kovin, kovin hiljaista, että kai se on pakko liittyä facebookiin vaan päästäkseen kyselemään esim. näitä vaippa-asioita suljetuista ryhmistä.

- Aallotar
Aallotar
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Jauhemainen pesuaine PUL-vaipoille?

ViestiKirjoittaja Cinere » Pe Kesä 07, 2013 14:15

Mun käsittääkseni se perustuu siihen, että PVC-muovi (olikos kushies tms vaipoissa) voi kovettua, jos käyttää tiettyjä nestemäisiä pesuaineita. Mutta kuitenkin esim. Erisan nestemäinen käy vaipoille. Muistaakseni PUL-vaippoja voi pestä, jos ei oo valkaisuaineita, jotka vois ehkä vahingoittaa laminointia.

Fleece voi mennä tukkoon, jos käytätä pesuainetta, jossa on yli 5% saippuaa.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Tamavi » La Kesä 08, 2013 08:17

En usko, että fleece menee tukkoon yhdestä kerrasta, vaan jatkuvasta epäsopivien aineiden käytöstä. Meillä ei ole koskaan kuivaliinat menneet tukkoon, eikä sellaisesta mahdollisuudesta edes tiedetty/puhuttu silloin kun 1. vaipatin, aina olen kyllä pessyt sopivilla aineilla.
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Aallotar » Ti Kesä 11, 2013 07:36

Kiitos kommenteista.

Emme ole käyttänyt epäsopivia pesuaineita, emme peppurasvoja tms.

OT alkaa:

Niin siis kyse on tästä tukkeutumisongelmasta:

viewtopic.php?f=38&t=207079

Eli en tosiaankaan ole saanut tukkoon fleeceä ihan yhdellä pesukerralla :D .

En enää oikein keksi muuta syytä kuin sen, että pesukoneessamme olisi jotain vikaa (huuhtoo huonosti ?!?) (pesukonekin puhdistetaan sitruunahapolla pari kertaa vuodessa ja puhdistettu aina vaippojen menessä tukkoon, käytän nykyisin aina vaippapesussa lisähuuhtelua sekä tietty esipesuja, lisäksi nykyisin teen pesun lopuksi vielä ylimääräisen huuhtelu-linkouksen). Tai sitten Babylandien fleece tuli vain tiensä päähän erittäin tiiviissä käytössä; onhan niitä pesty satoja kertoja.

Pähkinänkuoressa tukkoon menemiset ovat syntyneet näin:

1v 3kk Erisan color -jauhe => Babylandien fleece tukossa
6 kk pesupähkinät => Babylandien fleece ja Bumgeniusten polyesterimokka tukossa
4 kk Ole Hyvä ja Ecover hieno- ja villapesuaine => Babylandien fleece tukossa

Koska hermo meni kahden täyskestoilevan lapsen kanssa tähän aina uusiutuvaan tukkoon menemiseen, olemme nyt ostaneet uusia Bumgeniuksen taskuja. Nyt vaan on koko ajan pelko perseessä, että nekin menee jossain vaiheessa tukkoon. Enää en tiedä millä niitä uskaltaa pestä... Tällä hetkellä kuitenkin käytössä Ecover hieno- ja villapesuaine.

OT loppuu

- Aallotar
Aallotar
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Ti Kesä 11, 2013 09:04

Minä olen onnellisena pessyt vuosia vaippapyykit ja kaikki muut pyykit bio luvil classic pesuaineella, jauhemainen. Kiinnitin vaan huomiota saippuaan ja sitä ei tuossa ole. Vauvan iho on pysynyt hyvänä eikä ole fleecet tukkeutuneet taskuvaipoissa.
Mutta huomasinkin tuossa reilu viikko sitten, että pul vaipat kuuluisi pestä aineella jossa ei ole valkaisuaineita. Minulla oli 2 vuotta sitten fuzzin yhdenkoon taskuvaippoja ja ihmettelin kun niiden laminoinnit alkoi kupruilemaan ihan yks kaks. Sen jälkeen en pahemmin ole uskaltanut ostaa taskuvaippoja, harmitti ihan älyttömästi kun kaikki uutena ostamani 20 yhdenkoon fuzzia meni rikki Nyt luin olikohan se kestovaippakaupan sivuilta, että vääränlaiset pesuaineet fuzzien kanssa voi irrottaa kosteussulkua ja valmistaja suosittelee pesemään fuzzit niille kehitetyllä pesuaineella.

Minä ostin ihan vasta 2 laatikkoa tuota jauhemaista pesuainetta ja ajattelin kokeilla sitä. Jenkkisivustoilla pulveria on kehuttu hyväksi ja reilun kilon laatikolla saa pestyä 45-90 koneellista riippuen veden kovuudesta. Jauheessa ei ole fosfaattia, ei saippuaa eikä valkaisuaineita. Kyselin jenkkisivustoilla miten ylestä siellä on, että pul-vaipoista esim fuzzeista lähtee laminoinnit irti ja siellä niitä oli vain ihan yksittäiskappaleita. Eli tosi harvinaista. Suomessa vissiin on niin tujut pyykkipulverit että ne räjäyttää kaikki mennessään.
Postituskulut vaan hiukkasen kirpasee, yksi laatikko ottaa pakettipostikulut 9e ja tuntui että pakko ostaa kerralla useampi.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja kaksonen » La Heinä 06, 2013 11:56

Itse olen todennut tuon Allegro Ekon toimivan hyvin ainakin meidän pul-fleece-taskuille.
Tahroihin ei kovin hyvin pure, valmistaja suositteleekin käyttämään sappisaippuaa.
Osakestoilleet lapsukaiset vm -99, -10 ja -12
kaksonen
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu Peseminen