vko 50 | Keskiviikko 11.12.2019.

"keittopesu" käsin?

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

"keittopesu" käsin?

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Ma Huhti 01, 2013 22:31

Ostin muutamia käytettyjä bambuimuja, joka pesin 60 asteessa. Yövaipassa oltuaan ainakin yksi imu haisi niin kauhealle ammoniakille, että piti nakata koko yövaippaviritys terassille päiväksi. Muuten ei meillä ole koskaan edes yövaippa haissut noin pahalle. Syytän siis tuota imua. Muut samasta paikasta ostetut imut eivät ole lyhyemmällä vaihtovälillä (päivävaipoissa) ainakaan nenään käyvästi haisseet noin.

Kysymys siis kuuluukin, että jos en haluaisi pestä koko koneellista keittopesulla, niin miten voisin keittopestä esim vain nuo imut. No tietenkin kuumaa vettä, mutta kattilaanko ne imut survon ja keitän vai esim pesualtaaseen ja annan olla ja veden jäähtyä? Jos teen jälkimmäisellä tavalla, niin pysyykö vesi kuumana riittävän kauan vai pitäisikö imuja siis oikeasti keittää jonkin aikaa. Kestääkö bambu-puuvilla-polyester ihan 100 asteista kiehuvaa vettä? Ja onko "sopivaa" käyttää jotain ruoanlaittokattilaa vaippojen keittämiseen :oops: . Ajatus siitä tuntuu oudolle. Pesuallas tuntuisi vähän kivemmalta vaihtoehdolta, jos vain veden lämpötila pysyy tarpeeksi kauan riittävän kuumana. Ja pitääkö laittaa pesuainetta vai voiko vain vedessä "keittää", jos on muuten pesty ensin? Miten mä nyt näin tyhmennyinkään, järkevä ihminen :roll: .
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

Re: "keittopesu" käsin?

ViestiKirjoittaja Tamavi » Ke Huhti 03, 2013 08:55

Suosittelisin pesemään pesukoneessa, konekin tykkää siitä, putsaantuu samalla, kun ei ole paljon pyykkiä. Pesukoneessa varmasti vesi myös vaihtuu välillä, käsin keitettäessä varmasti pitäisi keittää useamman kerran, jotta pesuvesi olisi puhdasta, kuitenkin vaipasta irtoaa jotain likaa koska haiseekin.
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Ke Huhti 03, 2013 21:55

Kiitos vastauksesta. Mä haluaisin keittää vain nuo imut enkä raaskisi konetta pyörittää niitä varten pelkästään. Meillä menee kaikki likavedet umpisäiliöön, joten yhtään ylimääräistä vettä en haluaisi käyttää mihinkään. Jos siis on ensin pessyt ne normaalisti muiden mukana 60 asteessa ja sitten keittää jossain (kattilassa, emalivadissa...) niin ei kai sitä vettä tarvitse sillon hirveästi ja ei ainakaan vaihtaa. Voi sitten tuonkin veden nakata vaikka pihalle kun ei se niin saastunutta ole kuitenkaan. Toki voisin keittopestä koko koneellisen, mutta noita PUL-vaippojani en uskalla riskeerata kun kyseisiä ei enää mistään saa uutena eikä helposti käytettynäkään (Bumgenius AIO L). Tietysti, jos pesisin jotain lakanoita ja pyyhkeitä noiden imujen kanssa, Hmmm, hyvä ajatus :D .
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Zoey » To Huhti 04, 2013 07:43

Mä pesisin reilussa vedessä isossa kattilassa, joko pelkälti tai ihan etikan kera.

Pyykinpesuainetta en laittaisi kattilaan koska siinä on usein kaiken maailman klooria yms, joka haihtuu huoneilmaan keitettäessä ja on myrkyllistä (ellei sulla ole hyvä liesituuletin joka siirtää ilman aidosti ulos eikä vain suodata sitä). Sanovathan nuo että pyykinpesuaineella keittäen voi poistaa palaneet jämät kattilan pohjasta, joten kyllä sitä kattilaan voi laittaa, en vain hengittäisi.

Mä oon keittänyt ainakin harsoja ja sitten sellaisia polyesteriä/elastaania/kuminauhaa sisältäviä vaatteita, joiden olen toivonut vähän löystyvän/venähtävän. Yksikään resori/trikoo/kumppari ei ole kärsinyt keittämisestä mitenkään (vaikka olisin niin toivonut) joten en usko että polyesteriä sisältävällä imulla on mitään riskiä mennä huonoksi. Nyppyyntyykin varmasti vähemmän kuin pesukoneen myllytyksessä. Riippuen siitä miten se on aiemmin pesty, niin voi toki kutistua vähän lisää.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Zoey » To Huhti 04, 2013 07:45

Ai niin, tommoinen keittovesihän on varmasti oikein mahtavaa kasteluvettä. Ravinteita piisaa varmasti, ja kuitenkin on niin laimeaa ettei tarvitse pelätä että joku kasvi ottaisi nokkiinsa.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

Paluu Peseminen