vko 34 | Tiistai 20.8.2019.

Tukkeutuva fleece ja polyesterimokka, APUA!

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Re: Tukkeutuva fleece ja polyesterimokka, APUA!

ViestiKirjoittaja Zoey » Pe Tammi 11, 2013 10:56

Tuli tosta gladiatorin tekstistä mieleen, että voiskohan niitä tukkeutumista aiheuttavia rasvoja tulla myös esim. ruoan mukana? (en tiedä minkä ikäisestä vaipatettavasta on kyse)

Jos lapsi on syönyt rasvaista ruokaa, niin onhan se kakkakin sitten semmoista tahmamömmöä helposti. Mietin vaan että jos peppurasvat tukkii niin voisko nuokin?

Tää nyt on ihan vaan mun omaa spekulaatiota, mut ottakaa ihmeessä kantaa :)
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Pe Tammi 11, 2013 12:50

Mä olen käyttänyt hoito-/kuivaliinoja ihan sen takia kun tytön iho ei ole aiemmin tykännyt oikein mistään materiaaleista vaipoissa. Tuli sitten tuosta rasva-asiasta mieleen, että olisko AP:n mahdotonta kokeilla käyttää kuivaliinaa vaipassa, jos vaikka just siinä kakassakin on jotain rasvapitoista, joka tukkii vaipat. Hoidossa tosin eivät välttämättäinnostu asettelemaan vaippaan kuivaliinaa :( .
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Aallotar » To Tammi 17, 2013 08:56

Kiitos vielä vastanneille.

Toistaiseksi vaipat toimivat jälleen täysin normaalisesti eli täydellisesti =).

Lapsi täytää huhtikussa 2v, joten syö tavallista kotiruokaa (pääasiallisesti kasvisruokaa, mutta päiväkodissa myös liharuokia).

Tuo kuivaliina-asia oli hyvä ja sitä olen myös itsekin miettinyt (Prismassa käydessä jo pyörittelin MyllyMuksujen kuivaliinapakettia käsissä pari viikkoa sitten, kun oli vielä alessakin). Meillä nimittäin käytettiin ensimmäinen vaipatusvuosi riisipaperia, mutta sitten lapselle alkoi tulla ihottumaa paperista, joten se jätettiin pois. Ajallisesti tämä sopii siihen, että joidenkin kuukausien päästä fleecet meni ensimmäistä kertaa tukkoon ja nyt toistamiseen (vaippamäärä tuplattu päiväkodin vuoksi).

Mitähän materiaalia vaan uskaltaa noita kuivaliinoja hankkia, kun lapsi saa ihottumaa mm. myös coolmaxista.

- Aallotar
Aallotar
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja gladiator » To Tammi 17, 2013 14:36

Zoey: Kiitos ajatuksesta! En ole tajunnutkaan että tottahan toki se syöty ruoka vaikuttaa rasvaisuuteen..

Alkuperäiselle: Kokeile fleeceä. Toisille sopii toisille ei.. Fleeceä voi ensihätään leikata palan vaikka peitosta..
Osakestoilua esikoisen kanssa.
gladiator
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » To Tammi 17, 2013 14:44

Mulla ei ole kokemusta, muuta kuin paperisista kuiva- ja hoitoliinoista. Popli-hoitoliinat eivät (ilmeisesti) ole kuivaliinoja, mutta niitä on ollut meillä viimeimmäksi käytössä. Sitä ennen imse vimsen riisipaperia. Tällä hetkellä ei ole taas mitään käytössä, kun mustakin tuntui, että peppu alkaa ärtyä noistakin. Nyt taas peppu on kestänyt polyestermokkaa ja fleeceä ihan hyvin. Olisko sitten pesupähkinöiden ja uuden pesukoneenkin ansiota! Kankaisia kuivaliinoja en ole käyttänyt, paitsi ihan vauvana itse leikattuja fleecepalasia. *Nyt meni kyllä aiheen vierestä*
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Aallotar » Ma Touko 13, 2013 08:13

Aallotar kirjoitti:
Toistaiseksi vaipat toimivat jälleen täysin normaalisesti eli täydellisesti =).

APUA ja back to the drawing board! Eli n 4kk käytön jälkeen Babylandin fleece on jälleen tukossa. Nyt sentäs Bumgeniusten polyesterimokka pelaa (ainakin vielä). Voi ahdistus, että ottaa päähän, kun vaipat muuten olisivat kovin toimivia. Ja en todellakaan tajua mikä kuivaliinamateriaalin tukkii.

Nyt vaipat on pesty ainoastaan Ole hyvä:llä ja Ecoverin villa- ja hienopesuaineella. Huuhtelussa käytetty etikkaa ja aina pari tippaa teepuuöljyä. Ei ole käytetty peppurasvoja tms. Keittopesu on tehty kaikille vaipoille n. 1kk välein. Kun tämä ongelma alkoi noin viikko sitten ilmaantua, tein kaikille vaipoille ensin normaalin pesun pesuaineella ja sen jälkeen kaksi peräkkäistä keittopesua ilman mitään aineita. Mutta tänä aamuna esikoiselta mennyt kaksi vaippaa läpi ja kuopukselta samoin kaksi. Kiva määrä tulee pyykkiä, kun suurin osa vaatteistakin menee aina vaihtoon... Luulen, että kahden vuoden erittäin tiivis käyttö on ehkä tuonut Babylandit tiensä päähän. Nyt tässä pohdin, että avaanko vaipat vielä kertaalleen VAI alanko etsiä uusia taskuja (joissa ei ole kuivaliinamateriaalina fleece tai coolmax, kun coolmaxille esikoisella allergia)... Jos uusia alan etsiä, niin pitäisi löytää hoikille ja ohutreitisille lapsimme pomminvarma tasku.

Olen fanaattinen täyskestoilija, mutta nyt turhauttaa suuresti. Auttakaa vaikka suosittelemalla hyviä taskuja hoikille. Tai jos joku tietää mistä voisi vielä ostaa viimeisiä kappaleita Bumgeniuksen taskullisia AIO-vaippoja M-koossa, niin sekin olisi iso apu. Kuopus on nyt 2kk, jotes vaikka S-koot ovat nyt vielä hyviä, tuskin niitä enää kannattaa haalia. Huutonetistä olen jokusen M-koon haalinut, mutta nyt haluisin mahdollisimman uusia, sillä en halua avata enää tämän lisäksi ainakaan yhtään vierasta vaippaa.

Ahdistuneena,

- Aallotar
Aallotar
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja kaksonen » Ma Heinä 08, 2013 13:50

Me ostettiin äskettäin polyestermokkapintaisia yhdenkoon-taskuja huutonetistä, Kettu&Kolo-nimisestä paikasta. Nuo on aika saman mallisia kuin babylandin, mutta noissa on myös se reisikiristysmahdollisuus.
Meillä oli aikaisemmin myös hieman tukkoista tuo fleece vanhemmissa vaipoissa, mutta kun vaihdettiin allegron pesuaine, niin vaipat on olleet parempia. Kakkatahroja ei oikein saa irti tuolla perusaineella, siihen täytyy käyttää sappisaippuaa.
Osakestoilleet lapsukaiset vm -99, -10 ja -12
kaksonen
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Edellinen

Paluu Peseminen