Lämmin kiitos kaikille vastanneille ja apuaan tarjonneille <3
Avausoperaation on jälleen tehty ja vaipat ovat tänään uudestaan käytössä, joten katsotaan mitä päiväkodissa tänään tapahtuu...
Kuten aikaisemmin mainitsinkin, kotona meillä ei käytetä juuri koskaan peppurasvoja (mikä on kyllä suuri ihme kahden atoopikon aikaansaamassa lapsessa), mutta
Zoeylla oli hyvä ajatus.
Tarhassa pyysivät nimittäin tuomaan peppurasvaa joitakin kuukausia sitten. Veimme rasvaa ja silloin sanoin, että lapsemme iho on ollut niin hyvä, että sitä ei ole kyllä tarvinnut juuri koskaan rasvata. Jotkunhan tuntuvat hölväävän rasvaa vaippapeppuihin vähän niin kuin tavan vuoksi. Täytyykin iltapäivällä tutkia paljonko rasvaa on jäljellä ja vähän kysellä.
Tarhasta tulleita kakkavaippoja ei ole juuri koskaan käsitelty mitenkään. Olemmekin vain ohjeistaneet pudottamaan kakat pönttöön ja laittamaan vaipat pussiin. Muutamia kertoja kakkavaippoja on selvästi huuhdottu/pesty. Täytyy silti ehkä kysyä myös mahdollista saippuan käyttöä.
Huuhteluainetta emme käytä mihinkään pyykkiin juuri koskaan. Ehkä koskeintaan 2-3 kk välein tulee laitetttua Ecoverin huuhteluainetta lakanapyykkiin.
Pesukone tulee putsattua joko ruokasooda-etikalla tai sitruunahapolla 1-2 kertaa vuodessa. Viimeeksi putsasin edellisen tukkeutumisdraaman yhteydessä heinäkuussä, mutta tällöin käytin ruokasooda-etikkaa (, koska olin niin laiska, etten jaksanut mennä apteekkiin hakemaan sitruunahappoa

). Nyt kävin apteekista kiltisti sitruunahppoa (, vaikka en tiedä onko putsaustehossa eroja).
Meillä on taskuvaipassa aina ensimmäisenä imuna heti fleecen alla bambuharso. Olen koko lähes kaksivuotisen vaippailu-urani ajan ollut täysin rakastunut kyseiseen imuun. Imee aivan järkyttäviä määriä nestettä, tekee sen nopeasti ja pysyy ihanan pehmeänä (mutta saa aikaan aika ison vaippapaketin pötköksi taiteltuna... Mikä ei kyllä sinällään haittaa, sillä laihalla tytöllä ei pysyisi suurin osa housuista muuten jalassa

). Muutoinhan vaipat ovat toimineetkin kuin unelma näitä kahta tukkeutumisepisodia lukuunottamatta.
Pesuaineista:: Olen hieman "ahdistunut" pesuaineen valinnasta, kun nyt kahdesti olen luullut valinneeni vaipoille pesuaineen, joka ei niitä tuki, mutta ne ovat silti menneet tukkoon. Ostin nyt Ole hyvä hajusteetonta.
Osaisiko joku, joka käyttää kuivaliinallisia vaippoja (mielellään erityisesti fleece) ja on pessyt niitä kyseisellä tärpätillä pitkään, suositella pesuainetta, joka ei varmasti ainakaan ole tukkinut vaippoja. Olisimme erityisesti kiinnostuineita mahdollisimman ekologisista tuotteista.
Vielä lisäkysymys pesuaineista:
Onko Ecover delicate poistunut vai onko Ecoverin villa yms. hienopyykkiaine (nestemäinen) täysin samaa tavaraa?- Aallotar