vko 50 | Sunnuntai 15.12.2019.

Likaisten vaippojen säilytys

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Likaisten vaippojen säilytys

ViestiKirjoittaja menni » Pe Joulu 21, 2012 15:19

Heippa,

Olen tähän asti säilyttänyt likaiset vaipat kannellisessa saavissa. Nyt kuitenkin olen havahtunut siihen, että haisevat likaisina ammoniakilta. Siis haisevat heti, kun riisun vaipan vauvelilta. Näin ei kai pitäisi olla.. Eivät haise niin, että kylppäri lemuaisi, mutta alkoi asia vaivaamaan. Luulen, että ongelma on tuo saavisäilytys. Siellähän ne sitten muhii pesua odottaessa kosteina.

Parempi on kait, että saisivat olla ilmavasti. Mutta siis täh!? Miten se onnistuu kerrostalon suht pienessä kylppärissä?? Siinäpä ongelmani. Käytän taskuvaippoja + sekavaa imukokoelmaa.

Tässä miettimiäni vaihtoehtoja:

1. Siis yksi vaihtoehtohan olisi laittaa ensin saavin reunalle kuivumaan, ja tiputtaa saaviin kuivina. Mutta eihän ne sitä vauhtia kuivu, että reunaa riittäis päivän vaipoille + imuille. Noissa taskuissa on vielä kerros tai pari kiinteää imua, joten kuivumisaika vähän hitaampi senkin takia.

2. Voisin hankkia rei'itetyn pyykkikorin. Epäilen kuitenkin, ratkaisisiko tämä ongelmaa. Yhteen läjään ne sinnekin tiputetaan pohjalle märät vaipat. Ei siellä läjän keskellä tilanne mihinkään muutu. Voisi tää tietty vähän auttaa..

3. KVK ainakin myy tollaista villaista säilytyspussia likavaipoille, mutta en ihan tajua, laitetaanko sinne vaipat, kun ne on huuhdeltu... Eikös ne ole sitten aika märkiä ja ala tihkumaa pohjasta. Vai pitäiskö vaipat kuitenkin ensin olla kuivia ennen pussiin laittoa?

4. Voisin laittaa yhden pyykkitelineen suihkukoppiin likavaippoja varten. Tää on kuitenkin ällö vaihtoehto. Sittenhän likaiset nesteet vaipoista valuis siihen lattialle. OIspa kiva mennä suihkuun sen jälkeen.

5. Pyykkiteline partsille. Nyt on pakkasta -- haittaako? Toinen ongelma on, että pitäis roudata likavaippa suht pitkä matka.

Muuta ei nyt tule mieleen. Mitä ehdotatte ? Olen ulalla :?
menni
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Likaisten vaippojen säilytys

ViestiKirjoittaja Tinttura » Pe Joulu 21, 2012 17:27

Meillä on kyllä huuhdellut kakkavaipat säilytetty kannellisessa ämpärissä (ei kuitenkaan sellainen tiivis marjaämpärin kansi), eikä ole sen kummempia hajuhaittoja huomannut. Joskus kokeilin pyykkikorin reunalla kuivattamistakin, mutta silloin niitä hajuja tuli kyllä enemmän. Toisena vaihtoehtona on ollut meillä PULista tehty pussi kaapin ovessa roikkumassa.

Mutta oletko kokeillut pestä vaippoja 90 asteessa? Usein se auttaa hajuhaittoihin, varsinkin jos se haju tulee jo heti vaipan kastuessa.
Äiti (-81) ja Isi (-78) kera kolmen tytön (11/02, 12/04 ja 6/10) ja kahden karvapallon.
Tinttura
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja menni » Pe Joulu 21, 2012 17:39

Sitä olen tehnyt välillä, koska rotavirusrokotteen jälkeen ohjeena oli pestä 90 2 vkoa. Edellisestä rotarokotteesta on nyt vajaa 2 kk. Kuinka usein tuo 90:ssä pesu kannattaa tehdä hajuehkäisymielessä? Luin muutenkin läpi vinkkilistaa noista pesuista ja huuteluista. Meillä on kaikki huuhtelut pesukoneessa käytössä ollut koko ajan, mitä löytyy.

Tää on nyt aika mutulla heitetty, että likasäilytys ois kuitenkin osa ongelmaa, kun siellä se haju vielä oikein tiivistyy ja saavin pohjalla lopuksi on todella muikeaa nestettä. Vielä kun on lattialämmitys..
menni
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Zoey » Pe Joulu 21, 2012 19:13

Jos sinne saavin pohjalle kertyy jotain nestettä niin sitten on kyllä ihan hirmu märät vaipat. Ei meillä oo koskaan pyykkikorin pohjalla yhtään nestettä. Voiskohan siis olla että hajuongelman syynä on ihan vaan liian vähän imua vaipassa?

Ihan vaipatuksen alkuaikoina meillä oli joskus ihan litsläts-märkiä vaippoja, mutta mun käsitykseni on sittemmin muotoutunut siihen suuntaan, että käytettyjen imujen on tunnusteltaessa tarkoitus olla vähän kosteita, ei sellaisia että niistä voi kiertää nestettä... olin alkuun tosi arka laittamaan isoa määrää imua vaippoihin kun pelkäsin paksuja paketteja. Mut sitten kun sain imut kohdalleen, niin eipä ne paketit sit kuitenkaan ihan mahdottomiksi menneet...
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Tinttura » Pe Joulu 21, 2012 19:40

Niin ja lattialämmitys on tietysti yksi, mikä voi edesauttaa hajuja. PUL-pussi voisi olla yksi mahdollinen säilytysvaihtoehto, sen kun laittaa vielä roikkumaan johonkin, niin ettei ole siihen lämpimään lattiaan kosketuksissa. Noita pusseja on suht helppo itsekin tehdä, mutta saa myös valmiina (mm. Myllymuksut, Sampsukka..)

Mä oon yleensä laittanu 90 asteeseen siinä vaiheessa, kun on niitä hajuja alkanu ilmaantumaan. Parhaimmillaan ehkä kerran kuussa, hankala sanoa tarkempaa. Pesuaineellakin voi olla muuten vaikutusta.
Äiti (-81) ja Isi (-78) kera kolmen tytön (11/02, 12/04 ja 6/10) ja kahden karvapallon.
Tinttura
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Kaktus » Pe Joulu 21, 2012 20:10

Meillä tehosi hajuhaittoihin se, että n. 2 kk välein (eli aina kun vaipat alkoivat haisemaan) pesin ne ensin normaalisti 60 asteessa ja heti perään ilman pesuainetta 95 asteessa. Pidin tietysti huolen että kaikki aktiivikäytössä olevat vaipat kävi tämän käsittelyn läpi. Eli pidin erossa muista ne vaipat, jotka olin jo perryt 95 asteessa, ja käytin lapsella niitä vaippoja, jotka eivät olleet vielä tuota käsittelyä käyneet. Jos kone oli vajaa, saatoin nakata kaapista puhtaita vaippoja tai imuja koneeseen siinä vaiheessa kun laitoin 95 asteisen ohjelman päälle.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja menni » Pe Joulu 21, 2012 20:29

Huuhtelen vaipat ennen sankoon laittoa. Siksi ovat ihan litsläts-märät.
Mut toi voi kyllä olla totta, että laitan liika vähän imuja, kun rupesin funtsimaan asiaa nyt muuten vaan, koskapa ovat imut usein edestä läpimärkiä, kun vaipan puran (poikavauveli)..
menni
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja menni » Pe Joulu 21, 2012 20:39

Mutta siis seuraava kysymys: Onko huuhtelu ennen säilytystä turhaa?
menni
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Cinere » Pe Joulu 21, 2012 20:41

Vaippoja ei tartte huuhdella, jos ei oo kakkaa. Parempi tulos tulis, jos ne kuivahtais mieluummin kuin olisivat märkänä. Et mieluummin toi vaihtoehto 1, vaikkei ne täysin kuivuis, mutta jos saa siinä ees hetken kuivua ennen seuraavaa satsia, niin sekin varmaan helpottaa. Ja lattialämmitys edesauttaa lemua.

Pesetkö ne 2-3pv välein?

PUL-vaippojen vedenpitävä kerros voi rikkoontua pakkasessa.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Cinere » Pe Joulu 21, 2012 20:43

Yhdellä vaipatettavalla mulla tais olla pyykkikori, jonka reunalla kuivasin imuja. Säilytän siis likavaipat tollaisen isossa muovisessa roskaämpärissä. Sitten, kun ne oli kuivahkoja niin laitoin sinne saaviin.

Kahdella en edes yritä antaa kuivua, vaan tärkeämpää on pestä vaipat useammin, mikä tulee automaattisesti, kun kone täyttyy nopeammin eli 2 päivässä.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja menni » Pe Joulu 21, 2012 21:03

Ok, ja minä, kun niin luulin tuon huuhteluohjeen jostain täältä oikein lukeneeni. Tais olla joku oma keksintö :D 2-3 päivän välein olen pessyt. Nyt viime aikoina kahden, ihan ton hajun vuoksi.
menni
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Cinere » Pe Joulu 21, 2012 21:50

^Sekin on oikeastaan mielipide-kysymys. Mutta mun kokemuksen mukaan se menee noin :)
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Shuri » Ma Joulu 24, 2012 22:14

Meillä oli edellisessä asunnossa pieni vessa, ja myös ongelmia säilyttää kaikki käytetyt vaipat ilmavasti ennen pesua. Hyvä keksintö milestäni oli vaippakorin (reiällinen kori) reunalla kuivattamisen lisäksi hankkimani simppeli kenkäteline, jonka laitoin lattialle ne hyllyt ylöspäin. Näin sai kapean ja pienen "pyykkitelineen", jossa tankoja kahdessa rivissa neljässä tasossa ;) Jos joku ei saa selvää, mitä yritän kertoa, niin voin napata kuvan.
Minä, eli äiti
Hän, eli isi
Meidän, eli kuivaksi oppinut Päivänsäde 08/2010 sekä osakestoileva Töyhtöhyyppä 08/2012
Kaikkien karvainen kaveri, eli koiramme
Shuri
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Pe Joulu 28, 2012 14:47

Mun säilytystapa on juuri tuo kuivasäilytys. Meillä on iso pesuhuone ja iso amme, jota ei juuri käytetä muuhun kuin kylpylelujen säilytykseen. Sen reunalla on mulla pieni teline, johon ripustelen likavaipat kuivumaan sitä mukaa kuin niitä tulee päivän mittaan tai ainakin päivän lopuksi (jos ei ole vaippapyykkipäivä). Päivän vaipat ja imut mahtuu juuri tuohon telineeseen. Ripustan pyykkipojilla vapaasti roikkumaan koko vaipan. Iltaisin saunasta tulee lämmintä ilmaa ja aamulla likavaipat on kuivia nakattavaksi vaippapyykkikoriin. Meillä pyörii vaippapyykki koneessa 2-3 päivän välein. Kakkaa ei juurikaan vaippoihin enää tule, joten en huuhtele mitenkään ennen säilytykseen laittoa.

Kesäaikaan mulla on samanlainen teline (tai kaksi telinettä paremminkin) terassin kaiteessa ja yleensä saavat roikkua siinä kooneeseen pääsyyn asti tuulettumassa. Sisäsäilytyksessä hajua tulee vähän, jos saunaa ei lämmitetä joka ilta. Silloin tuo kuivuminen on hitaampaa ja hajut kerkeää ilmaantua.

Ennen telineeseen laittoa mulla saattaa taskuvaippa tms täytettävä olla purkamatta useamman tunnin kodinhoitohuoneen hoitopöydän nurkalla. Mulla on siinä sellainen "kaukalo" alla (ihan karjalanpaistilihojen muovirasia :lol: ). Siihen mahtuu 2-4 vaippaa päällekkäin/rinnakkain odottelemaan käsittelyä. Kaikenlaisia virityksiä sitä on tullut tehtyäkin...

Tuli mieleen, että keksisitkö AP jonkun telineen tai muun virityksen, minkä saisit tuon saavin päälle ja siihen pyykkipojilla vaipat kuivumaan ennen saavin pohjalle pudottelua. Mahtuisi enemmän kuin saavin reunoille. Ja ei tietenkään tuota huuhtelua, koska silloin eivät kerkeä kuivua normaalilämpötilassa.
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Pe Joulu 28, 2012 14:49

Shuri, laitapa kuva tuosta kenkätelinesysteemistä! Kuulostaa kekseliäältä!
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

Seuraava

Paluu Peseminen