vko 42 | Torstai 17.10.2019.

Tahrojen poisto - salatiedettäkö?

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Tahrojen poisto - salatiedettäkö?

ViestiKirjoittaja gladiator » Su Syys 16, 2012 20:37

Lyhyesti:
Meillä asuu tytär 8kk joka kakkii nykyään 5 x pvässä. Miten ihmeessä saan vaipoista tahrat pois? Sappisaippuaa olen palana kokeillut, ei tunnu auttavan. Onko tähän jotain muuta niksiä kuin aurinko? Asutaan kerrostalossa ja aika hankalaa on auringon nappailu kun on pienet ikkunatkin :(

Ja pidempi selitys niille joita kiinnostaa:
Meinaa mennä totaalisesti usko tähän kestoiluun. Tyttö kakki aikaisemmin kerran pvässä aina aamuisin, joten yökertiksillä kun mennään on helppo "pelisilmätä" vaippatouhussa. Noh, ei enää. Mitä salatiedettä tämä tahrojen poisto oikein on? Jos lukee myyntipalstaa, niin siellä kuitenkin mun mielestäni vähemmistö vaipoista on tahraisia. Miten se on mahdollista jos lapset kuitenkin kakkaavat öpaut päivittäin tai useemminkin?
Mun muistissakin oli ennen tiedossa että 25 vaipasta 3 on ruman tahraisia. Nykyään on niin että 5 on tahrattomia ja vaalin niitä "viimeisiä puhtaita" kovasti.. Käytän kertakäyttöistä riisipaperia (mikä onkaan), sen laitan kaksinkerroin. Jos ei pissaa pesen ne pari kertaa koneessa. Käytän myös kankaisia kuivaliinoja osassa vaippoja. Näistä molemmista viritelmistä tulee kakkatahrat läpi ja vaipoissa läiskät :( :( Helpottaa puhdistamista toki kun sen köntsän saa pois helpolla, mutta tahraa ei.
Olen surffannut alusta loppuun Peseminen-osion tällä foorumilla, enkä saanut toimivaa vastausta.
Meillä ei ole pottailtu, onko se osa-ratkaisu tähän? Voiko joku linkittää mulle jotain pottailujuttuja, oon niistä ihan ulalla..
Voisiko joku vastata mulle oikein rautalangasta vääntämällä? Jos olette saaneet sappisaippualla jotain aikaan, miten teette sen? tuore tahra vs pesty ja kuivunut tahra, montako minuuttia hinkataan jne.. Auttaako toi sappisaippua oikeasti johonkin, musta se on melkein yhtä tyhjän kanssa :( Pitäiskö sen tahran lähteä samantien kun siinä hinkkailee, vai katoaako se pesukoneen ja pesukertojen myötä? Pesenkö vaippoja vain sinnikkäästi koneessa ja tahrat haalistuvat ajan myötä? Ei ne tahrat ole niin kuolettavia yksittäisissä vaipoissa, mutta meillä on niitä öpaut kaikissa edestä taakse ja monta läiskää.
Kiitos kaikille jotka jaksoivat lukea tänne saakka. Ja jos ei ole muuta apua niin olalle voi taputella kannustavasti! :(
Osakestoilua esikoisen kanssa.
gladiator
Taapero
Taapero

Re: Tahrojen poisto - salatiedettäkö?

ViestiKirjoittaja Teelikamentten » Su Syys 16, 2012 20:52

Taitaa siinä tahranpoistossa olla jotain salatiedettäkin mukana... Joskus tahrat lähtevät ihan konepesuohjelmalla ilman muita kommervenkkejä ja joskus eivät kommervenkitkään auta :lol:

Mutta siis itse käytän sappisaippuaa siinä heti kakkavaipan riisumisen yhteydessä. Huuhtaisen kiinteät sotkut pönttöön ja sitten huuhtelen vaipan vielä lavuaarissa. Tässä yhteydessä hieron vaippaan myös sitä sappisaippuaa ja huuhtaisen ehkä vielä enimmät pois pikaisesti. Tahra ei ole tässä vaiheessa vielä kadonnut minnekään. Saippuaisen vaipan heitän pyykkisankoon odottelemaan konepesua, josta vaippa sitten yleensä tulee puhtaana. Jo pesusta tulleesta vaipasta on minusta hankalampi saada tahroja enää irti.

Värilliset - erityisesti tummat - sisäpinnat ovat kätevät usein kakkaavan lapsen vaipoissa. Keltaisiin on joskus tullut meillä haaleaa tahraa, mutta muissa ei ainakaan erotu. :D
Teelikamentten
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Zoey » Su Syys 16, 2012 21:51

Täällä kanssa yksi jonka kaikki vaipat ovat tahraisia. :)

Meillä on vaan todettu että ei voi mitään, se on osa kestoilun arkea. Mutta tuota myyntipalstan tahrattomuutta olen minäkin ihmetellyt, että miten voi olla, onko siellä sitten kaikki käyttäneet jotain riisipapereita tms?

Itse olen huomannut kyllä pari ongelmaan vaikuttavaa seikkaa:

1. 90 asteen pesu vaalentaa tahroja, olivat ne sitten tuoreita tai jo 10 pesua vanhoja.
2. tahroja jää lähinnä jos vauvalle on syötetty karoteenipitoista ruokaa (porkkanaa, bataattia, paprikaa jne) tai mustikkaa. muista ruoista ei tahroja juuri jää. Harmi vaan että meillä noita syödään reilusti enkä nyt viittis ihan kestoilunkaan perusteella ruokavaliota päättää. :)

Itse tein aikoinaan sen epäonnistuneen valinnan, että halusin kaikkien iholle tulevien pintojen olevan valkoisia. Perustelin sitä itselleni silloin sillä, että jos kaikki sisäpinnat on valkoisia ja ulkopinnat värillisiä niin se on helppo ohjeistaa satunnaisille vaipanvaihtajille jotka eivät muuten tiedä miten vaipat puetaan. Samasta syystä esim. täyttöaukot ovat aina takana, jotta siitä voi katsoa mikä tulee eteen. Toinen hyvä puoli valkoisissa on se, että niissä ei ole väriaineiden haitallisia kemikaaleja (jotka usein myös vähentävät imukykyä).

Jos nyt aloittaisin kestoilun uudestaan, tekisin jonkun periaatepäätöksen siitä kuinka tummia sisäpinnan matskut aina vähintään olisivat.

Toivottavasti tähän ketjuun osallistuvat sekä ne, joilla tahroja on, että ne jotka ovat niiltä onnistuneet välttymään. Itseäni ainakin kiinnostaa tietää että olenko tämän ongelman kanssa yksi harvoista vai onko isolla joukolla samat ongelmat...
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Zoey » Su Syys 16, 2012 22:00

Lisäänpä vielä, että myös materiaalit vaikuttavat.

Joustofrotee ja bambujoustofrotee tahriintuvat ihan älyttömästi ja tahrat säilyy pesusta toiseen voimakkaan värisinä.
Coolmax tahriintuu aika vähän ja tahrat haalenevat pikku hiljaa.
Myllymuksujen kuivaliina tahriintuu aika vähän ja tahrat ovat kadonneet lähes kokonaan ehkä n. 2-4 pesun aikana.
Harsoista tahrat lähtevät yleensä aika kivasti pois, mutta pari poikkeusta on jäänyt pysyväisiksi.
Bambufleecestä tahrat lähtevät tosi huonosti pois, mutta kun tämä harvemmin on ollut ihoa vasten niin harvemmin tahriintuu (joskus tulee noita läpivärjäytymiä mitä ap kuvailit).

Noissa haalistuvissakin tietty yleensä ehtii tulla uusi tahra ennen kuin edellinen on kokonaan kadonnut. :)

Meillä siis pestään Erisanin jauheella, normaalisti 60 asteessa, joskus 90. Sappisaippuaa ym. kikkoja ei olla kokeiltu. Jostain syystä olen aika skeptinen niiden suhteen, mutta jos jotain kikkaa tässä ketjussa ylistetään niin pistän kyllä harkintaan.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ma Syys 17, 2012 10:06

Minä olen huomannut että kakkatahrat lähtevät pesemällä. Joskus riittää 10 pesukertaa, toisinaan tarvitaan 100, mutta useimmiten jotain siltä väliltä.

Jotkut väittävät, että värilliset sisäpinnat pelastavat tahroilta, mutta meilläpä on käynyt niin, että kakka on "syönyt värin" yhdestä värillisestä vaipasta. Eli se on sen näköinen kuin siinä vihdeässä vaipassa olisi valkoinen kakkatahra.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Ma Syys 17, 2012 11:06

Meillä aloitettiin pottailu 6kk iässä ja pikkuhiljaa rupesi tulemaan kakkojakin mukavasti sinne. Piti vain ruoan jälkeen tai heti ekasta pierusta tai ilmeen mutristumisesta älytä viedä potalle. Lisäksi rinnalla olon jälkeen tuli "laksatiivisia vaikutuksia", joten potalle...

Tämä oli meidän ratkaisu tahrojen vähentämiseen. Käytän myös itse riisipaperia vaipoissa ja pesen kyllä niitä pissankin jälkeen ihan niin kauan kuin kestävät ehjinä. Osasyynä paperin käyttöön on meillä erittäin herkkä iho, joka tuntuu ärsyyntyvän kaikesta muusta paitsi tuosta riisipaperista tai paperisesta kuivaliinasta.

Sappisaippuaa käytän ja meillä se tehoaa tahroihin. Lienee vaipan materiaalista kiinni, miten tehoaa. Kyllä meillä nuo mustikkakakatkin hyvin sappisaippualla lähtee. Useimmiten käsittelen (ison) tahran samantien ja huuhtelen ja pistän kuivumaan pesua odottamaan. Tässä vaiheessa tahra on yleensä vain hieman vaalentunut. Jos ei ole valtaisa tahra (vain vähän riisipaperin läpi imeytynyt), saatan olla laiska ja pistää vaipan pesua odottamaan sellaisenaan. Tällöin käsittelen tahran sappisaippualla ennen koneeseen laittoa. Joskus hankaan vielä kynsiharjalla tahraa, mutta haaleita en useinkaan.

Koneeseen laitan esipesuksi kylmän pikapesun (jossa on pesu ja huuhteluita mukana eikä ole kovin ekologista siis). Sen jälkeen lisään vasta pesuaineen, joka on meillä nestemäinen erisan ja pesen 60 asteessa. Lisähuuhtelua käytän myös lopuksi.

Joskus tästä huolimatta jää haaleaa tahraa ja siihen on tyytyminen. Parempaan en pysty. Riittävän hyvin kuitenkin minusta vaipat ovat näin puhdistuneet ja harvemmin tahroja kuitenkaan jää edes.
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja gladiator » Ti Syys 18, 2012 13:32

Ah! Heti neljä juttua joita en ollut tajunnut
1. ruokavalio (varmaan vaikuttaa myös kakkaamis"intoon" ruoan laatu)
2. värilliset vaipat (meillä on ihan sattumalta melkein kaikki sisäpuolelta valkoisia..tai oli :D)
3. rupean säännöllisemmin pyörittämään 90 asteista vaippapyykkiä
4. hinkkaan vielä enempi sappisaippualla

Mietin sitäkin että pitääköhän monet jotain irto-imuja vaipassa päälimmäisenä, joita eivät sitten myy kun ovat niin tahraisia. Mutta itse vaippa siis pysyisi puhtaana.. Tulen pohtimaan tarkemmin mitä materiaalia käyttäisi jatkossa. Fleeceä ei huushollissamme taida olla ainoassakaan vaipassa, joten sitä kokeilen varmaan seuraavaksi.

Potattamistakin alan testailemaan noista ekoista ähkymis-äänistä :D

Kiitos toverit! Tällä ainakin alkuun. Lisää niksipirkkoja odotetaan :)
gladiator
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Cinere » Pe Syys 21, 2012 13:51

Meidän kestoissa ei juuri ole tahroja, kun kippaan tuotoksen pönttöön ja esipesen vaipan, kunnes se on puhdas. Sisäpintoina on monenlaista, pääosin kuitenkin valkoista coolmaxia ja kuivaliinaa. Sen sijaan joissain imuissa on haaleaa tahraa, koska niitä en ala esipesemään :)
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja sirii » To Loka 04, 2012 22:08

Meillä vaipat on pysyny tahrattomina parvekkeella kuivatuksen ansiosta. Mitään sappisaippuaa tms ei käytetä. Käytetyt vaipat vaan pyykkikoriin ja sieltä parin päivän välein koneeseen pyörimään. Pesun jälkeen haaleita tahroja saattaa pahimmin likaantuneissa näkyä, varsinkin jos ovat hetken joutuneet pesua odottamaan. Mutta tosiaan päivä ulkona on riittänyt haalistamaan ne pois.
sirii
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja gladiator » Ke Marras 07, 2012 21:36

Ajattelin päivitellä salatieteessä onnistumistani :D Auttanut on:
-ennen kaikkea potattaminen! Kiitos kuningasideasta! Kakkailua vaippaan on nyt vältetty paljon.
-sappisaippuan käyttö ennen pesukoneeseen menoa.
-ruokavalio - vähemmän porkkanaa ja bataattia. Eli ei ole enää pääruoka-aines..

Aurinko on edelleen testaamatta, parveke on hankalan matkan päässä pesuhuoneesta, mutta aion joskus sen vielä kokeilla :)
gladiator
Taapero
Taapero

Paluu Peseminen