vko 34 | Maanantai 19.8.2019.

Nyt haisee, APUA!

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Nyt haisee, APUA!

ViestiKirjoittaja pisang » Ke Elo 22, 2012 11:58

Mitä mä voin enää tehä noille vaipoille... En älyä. Pissaiset vaipat nostattaa hajua, eivät ole sitä ennen tehneet. :?
Kokeiltu on...
- pesuaineeton keittopesu esihuuhtelulla
- lisähuuhtelut (tai esihuuhtelu) myös normipesuissa
- vaihdoin pesuaineen Erisanin jauheesta Omo color sensitiveen ja otin käyttöön Ecoverin huuhtiksen
- oon kokeillu huuhtoa vaipat kylmällä vedellä ja kuivattaa ennen pesua, etteivät loju märkinä astiassa (säilytys on ollu: tyynyliina suht tiiviissä poljinroskiksessa, tosin tyynyliinan reuna roikkunu kannen välistä. Oon kokeillu nyt myös teepuuöljyä, ei apua...)
- vaipat pestään joka toinen päivä
- kuivatan väljästi puhtaat vaipat ja kunnolla, en kerää pois narulta ennen kuin ovat läpikuivat (ei pitäis olla mitään homejuttuja siis)
- pesukoneen juuri puhdistin sitruunahappopesulla 90 asteessa + 90 asteen pesulla normipesujauheella
- pesuaineen määrää pesussa oon kokeillu vähentää

Käytössä on siis PUL-taskuja (suurin osa melko lailla uusia, olleet vasta muutamia viikkoja-kuukausia käytössä) ja niihin mikrokuitu-, bamboo doupler-, joustofrotee-perhostiima- (materiaalista en oo varma) ja hamppuimuja. Vaipat on ainoastaan päiväkäytössä. Multa alkaa nyt loppua ideat kesken... :headbang: Jos en saa tota hajua pois niin siihen loppuu kestovaippailu. Kiva kun kämpässä on hirveä dunkku, enkä ees ite kunnolla haista sitä (hajuaisti heikkeni aivovaurion vuoksi + nenä on nyt muutenkin tukossa nuhan takia). Ja ko musta on alkanu tuntua, että siellä huoneessaki on pissainen haju missä kuivatan vaipat. Vaikka en kyllä haista, että ne vaipat haisis kun oon koittanu nuuskutella. Et eikö mun hajuaisti sit vaan poimi sitä hajua läheltä haistaessa, haistan vaan sen huoneen yleishajun...OUTOA. :?
Auttakee nyt epätoivoista.... :(
Viimeksi muokannut pisang päivämäärä Ke Elo 22, 2012 12:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Kuva
Kuva
pisang
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Nyt haisee, APUA!

ViestiKirjoittaja Zoey » Ke Elo 22, 2012 12:16

Etikkaa huuhteluaineena vois ehkä vielä kokeilla? Muuten sulla taitaakin olla jo aika lailla kaikki konstit käytössä.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ke Elo 22, 2012 12:17

Oletko pessyt puhtaat vaipat 90 asteessa ilman pesuainetta?

Paljonko laitat pesuainetta? Meillä oli yhteen aikaan ongelmana, että vaipat haisivat pesun jälkeenkin pissalle. Ongelma ratkesi, kun aloin käyttämään enemmän pesuainetta. Haju ei sillä lähtenyt heti kokonaan, mutta lähti kuitenkin vähenemään pesu pesulta. Olisiko ollut joku 3-5 pesua, ja sen jälkeen haisi jo puhtaalle. Käytimme vaippoja silloin koko ajan.

Olen huomannut, että nykyisin alkaa nuo pesuaineiden annosteluohjeet olemaan aika hyvin suhteutettu nykyaikaisiin vähän vettä käyttäviin koneisiin, eli ihan kamalan paljon pienemmällä annoksella ei tule puhdasta. Tietenkin koneen koko ja täyttöaste pitää huomioida pesuaineen määrässä. Eli jos on iso kone, laitetaan enemmän pesuainetta kuin 3-4 kilon koneeseen on ohjeistettu. Samoin vajaaseen koneeseen vajaa mitta pesuainettakin.

Mites tuo Omo, onko siinä zeoliittia?
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja pisang » Ke Elo 22, 2012 12:28

Pitiki tulla vielä lisäämään, että etikkaa oon kokeillu aiemmin enkä huomannu sen käytöllä olevan minkään sortin vaikutusta. Täytys sitä vielä uuestaan koittaa varmaan...
Nii ja en pese kovin täysiä koneellisia, pesussa on aina max kymmenisen vaippaa imuineen kerralla enkä pese vaippojen kans muuta pyykkiä. Pesukone on mallia 8kg asti.

Oon laittanu öbaut puol Vanish-mitallista pesuainetta koneelliseen (tosiaan on aika iso kone, en tiedä miten paljon käyttää vettä). Eli oisko se jotain 50ml tai alle, ei ainakaan yli sen.. Pitäiskö koittaa sit laittaaki enempi ainetta, mie ounailin heti että käytänkö liikaa. Hmmm..

Omoa oon ehtiny käyttää vasta ehkä pari kertaa kun pyöräytin tässä välissä kaikki vaipat keittopesulla ilman pesuainetta. Siinä on se alle 5% zeoliittia muistaakseni...

Kiitos vinkeistä! :) Vitsit ko sais tän ongelman ratkastua....
Kuva
Kuva
pisang
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Cinere » To Elo 23, 2012 12:01

Kokeile täyttää kone vajaammin. Mulla käy helposti noin, jos kone on liian täynnä. Joku 1/3 kannattaa olla tyhjää eli reilusti.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja pisang » To Elo 23, 2012 20:08

No mut sepäs siin on, kun ne koneelliset on tosi vajaita jo nyt. :? Ehkä korkeintaan on sen 1/3 täys, ei usein sitäkään... (kone kun siis on ISO)
Mut kiitos Cinere kuitenkin. :hail:
Nyt on eka erä pyöräytetty keittopesulla aiempaa isommalla pesuainemäärällä kahteen otteeseen. Katotaan tapahtuuko mitään vai ei... :roll:
Kuva
Kuva
pisang
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Kici » To Elo 23, 2012 21:41

Meillä on 8kg vettäsäästävä kone ja se oikeasti säästää vettä kun pesee vajaita koneita. Eli ollaan laitettu vajaa kone normi valkopesuohjelmalla (ei missään nimessä sitä eco-ohjelmaa), lisävesi ja vielä lisähuuhtelu. Ja vaikka ollaan pesty välillä vaan 40asteessa, ei pissa haise. Mutta jos ton lisäveden ja huuhtelun unohtaa, alkaa haju vaivata.
Kici
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja pisang » Pe Elo 24, 2012 18:11

Mun täytyy varmaan perehtyä tuohon meiän pesukoneeseen oikein kunnolla. (Isäntä osti tuon koneen omaan asuntoonsa meiän seurusteluaikana, jotenka en oo ollu sitä ostamassa enkä kauhean hyvin tunne sen eri ohjelmamahdollisuuksia enkä tiedä esim. vedenkulutuksesta mtn... :? Tiedän vaan, että se oli silloin 5-6v sitten liikkeen kallein kone eli vois odottaa, että olis ainakin vettäsäästävä) Josko sieltä löytyis joku nykyistä parempi ohjelma.
Oon pessy 60 asteessa pitemmällä ohjelmalla (eli oisko se puuvilla-ohjelma, keinokuiduille on lyhyempi). Täytys kattoo oiskos tuossa joku valkopesuohjelma kanski ja kokeilla sitä.
Kiitos Kici! :wave:
Kuva
Kuva
pisang
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Tamavi » Pe Elo 24, 2012 20:18

meillä alkoi jossain vaiheessa pul+coolmax vaipat haisemaan, joten ehdottaisin, että pese luonnonkuitu imut ja (tekokuitu)taskut eri koneellisissa. Myös tuo pesuaineen säästely ei kannata, meillä ainaskin tulee puhtaampaa kun laitan ihan normisti pesuainetta (enkä nuukaile niin kuin aikaisemmin). Koneen puhdistus ja pesu sitruunahapolla voi myös auttaa.

jonkun terian mukaanhan vaippoja ei tarvitse edes pestä, kuivattaa vain auringossa 8 )
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Strawberry » Ke Elo 29, 2012 19:31

Meillä alkoi kanssa vaipat haisemaan pissalle, ja näyttäisi siltä että siirtyminen nestemäiseen pesuaineeseen olisi auttanut. Koko ajan on esipesu ja lisähuuhtelu ollut käytössä, ja välistä aina keittopesu. Eli onko sulla ollut nestemäistä pesuainetta?
Strawberry
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja pisang » To Elo 30, 2012 08:54

Hajuongelma näyttäis ratkenneen, jee. :D
Meil on käytössä jauhemainen pesuaine. En jotenki oo innostunu nestemäisistä, en tosin osaa selittää miks... :?
Veikkaan, että kunnon puhdistus koneelle ja vaipoille + veden käytön lisääminen pesuihin teki tehtävänsä. Opiskelin käyttämään pesukonetta paremmin, joten nyt käytän esihuuhtelua + lisähuuhtelua TAI teho-ohjelmaa ja lisähuuhtelua (tuo kone on tosiaan jotain vettäsäästävää mallia, DAMN miten en oo sitä aiemmin tajunnu!!)
Ja oikeesti, YLISTYS sille Ecoverin huuhtikselle!!! :hail: Mahtava aine!!! Vaipat on NIIIIIIN PEHMEITÄ ja tuoksuvat ihanalle. Eivät tuoksu voimakkaasti, vaan miellyttävästi vain vähän. :)
Mut edelleen on teepuuöljy nyt sit käytössä likasäilytyksen yhteydessä. Ja pesukoneelle tehään sitruunahappopesu tästä lähin vähintään kolme-neljä kertaa vuodessa. :wink:

KIITOS KAIKILLE VINKEISTÄ!!! Ootte mahtavia! :D
Kuva
Kuva
pisang
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja gladiator » To Elo 30, 2012 13:17

Mulla on niiin samanlainen tarina pesukoneen ja vaippojen käryn takia. Tästäkin ketjusta viisastuneen kokeilin enemmän pesuainetta ja lisähuuhtelua. Ei haissut enää mikään kun koneen avasi :kunkku:
Osakestoilua esikoisen kanssa.
gladiator
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Cinere » To Elo 30, 2012 19:44

Jee! :D
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja herbina » Pe Syys 14, 2012 20:28

Eli paljonko laitatte pesuainetta n. 10 vaipan kanssa imuineen? Meillä imuina bambua, mikrokuitua ja hamppua. Olen laittanut n. 25 ml, se lienee sitten liian vähän? Haju alkaa olla aika kova muissakin kuin yövaipoissa.
herbina
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Kaktus » Pe Syys 14, 2012 22:07

herbina kirjoitti:Eli paljonko laitatte pesuainetta n. 10 vaipan kanssa imuineen? Meillä imuina bambua, mikrokuitua ja hamppua. Olen laittanut n. 25 ml, se lienee sitten liian vähän? Haju alkaa olla aika kova muissakin kuin yövaipoissa.

Riippuu ihan pesuainemerkistä. Ja siitäkin, onko ne 10 vaippaa S vai L kokoisia, ja kuinka paljon niissä on imuja/vaippa. Meillä on käytetty LV ja Erisan jauhetta, ja tuo 25 ml riittäisi minusta 10:lle S kokoiselle, vaikka tuhtejakin paketteja olisi, mutta ei varmasti L kokoisille.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Seuraava

Paluu Peseminen