vko 50 | Keskiviikko 11.12.2019.

Vesipihi pesukone ja haisevat vaipat

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Re: Vesipihi pesukone ja haisevat vaipat

ViestiKirjoittaja kirsih » Ke Huhti 18, 2012 13:55

Meillä uusi LG:n 7 kg kone. Pesen kolmen päivän vaipat kerrallaan eli muuta koneeseen ei sitten mahdukaan. En sullo vaippoja tiiviisti vaan heitän vaan koneeseen ja rumpu näyttää aika täydeltä. Kun kone on ottanut veden ja vaipat märkiä niin rumpu on puolillaan. Pesen puuvilla-eko ohjelmalla 60 astetta. Ohjelma kestää 2 h - 2h 15 min. Ei mitään ylimääräisiä huuhteluita ja puhdasta tulee. Vaipat laitan kuivina koneeseen. Pesuaineena noin 30 ml erisan color jauhetta. Ainakaan tähän mennessä vaipat eivät ole haisseet pahalle. Suurin osa vaipoista on taskuja ja aioja sekä mukana kolme yövaippaa. Imuina käytän bambua ja hamppua, jotka imevät paljon...ja silti pyykistä tulee puhdasta...Mielenkiintoista että toisilla jää likaiseksi ja toisilla ei.. :?:
Minä -86, mies -86, melkein täyskestoilija poika 12/11 ja 2 koiraa
kirsih
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja herbina » Pe Huhti 20, 2012 20:29

Pienemmän vauvan vaipat ei haise niin kamalalle kun päälle 1-vuotiaan jonka pissa alkaa olla niin ammoniakkipitoista että saattaa senkin takia jäädä jäämiä helpommin varsinkin yö- ja päikkärivaippoihin.
herbina
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Girmiz » Ke Heinä 04, 2012 19:52

^Mielenkiintoista tässä onkin se, että edes 3-vuotiaan taaperon yövaipat eivät meillä haisseet vanhalla koneella pestynä. Uudella koneella puolivuotiaankin vaipat alkoivat haista (isompi onneksi oppi kuivaksi juuri pesukoneen vaihtumisen aikaan). Ja mun mielestä meidän vauvan pissa ei todellakaan ole kovin voimakasta eikä sitä edes tule vaippoihin paljoa, kun vauva pissaa myös pönttöön.

En edelleenkään ole täysin saanut hajuongelmaa ratkaistua. Meillä on nyt käytössä vain taskuvaippoja, harsoja ja ihan ohuita bambu- ja mikrokuituimuja ja haju pysyy kohtuullisena. Täysin hajutonta vaippapyykki ei edelleenkään ole (vanhan pesukoneen aikaan oli). Kaikki paksut bambuimut jätimme pois käytöstä, koska niitä ei tällä koneella tunnu saavan puhtaaksi. :headbang:

Pesuohjelmassa on esipesu, intensive-valinta (erityisen likaiselle pyykille, pidentää pesuaikaa), 60° ja medic rinse.
Girmiz
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ke Heinä 04, 2012 20:37

Meillä on ollut pakko pyörittää 2 kk välein puhtaat (juuri pestyt, ei kuivatetut) vaipat 95 asteessa ilman pesuainetta, ja sen perään vielä normaalit huuhtelut. Näin on saatu vaippoihin kertynyt haju pois.

Ja toinen, mikä on ollut ehdoton, eli pesuväli max 2,5 vrk. 3 vrk tai sitä pidemmällä pesuvälillä vaipat jäävät haiseviksi, riippumatta siitä, onko kone täysi vai vajaa. Ja koneen pitää todellakin näyttää vajaalta, ettei tule ylitäyteen, koska vaipat, etenkin märät, ovat aika tiivistä tavaraa.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja amp » To Heinä 05, 2012 08:06

Minä olen alkanut pestä vaippapyykin aina 75 asteessa, kun meidän koneessa ei enää 90 toimi. Pesen siis joka kerta tuolla 75 asteen ohjelmalla, eikä vaipat enää ala haisemaan. SIlloin kun pesin 60 asteella, isomman lapsen kiinteäimuiset pul-kankaiset vaipat alkoi välillä haista ja piti aika usein pestä 90 asteessa, mutta nyt ei enää koskaan haise.
amp
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja ingaeth » Ti Heinä 17, 2012 09:14

Tuohan oli loistava vinkki laittaa se huuhteluohjelma ensiksi. Olen muutamaan kertaan kokeillut lisätä vettä pesuainelokeron kautta, mutta sepä ei LG:n koneissa näytäkään onnistuvan. Heti kun vettä on sen verran, että kaikki ei enää imeydykään vaippoihin, niin kas - kone luuleekin, että vettä on otettu tarpeeksi, pesuohjelma on siis valmis ja lähtee poistamaan vettä. :headbang: Että se siitä sitten...

Tietty sekin jo varmaan auttais, ettei tunkis kolmen päivän vaippoja kerrallaan koneeseen... :oops:
Josta tulikin mieleen, että montako vaippaa te yleensä koneeseen kerralla sullotte?

Pesuaineista meillä on käytössä ollut sekä nestemäistä Erisania, että Ecover delicatea, joten kai sitä vois kokeilla seuraavaksi Erisan coloria. Josko jauhemainen pesuaine ratkaisisi meidän hajuongelmat. Etikkaa on kokeiltu huuhteluaineena, ja kai se jonkin verran toimi, mutta ei viitsisi pul-vaippoihin sitä joka kerta lisätä. Keittopesua käytän säännöllisesti kerran kuussa/kahdessa...
ingaeth
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Cinere » Su Heinä 22, 2012 20:51

Mä pesen n. 2/3 koneellisrn. Vähän vajaa 20 vaippaa jjoka toinen päivä. Toivottavasti helpottas.
Äippä & Isukki vm80. Lapsukaiset: 08/07, 05/10 ja 01/12. Kestovaippatukihenkilö.
Cinere
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » Su Heinä 22, 2012 22:23

Mä olen nyt alkanut tekemään niin, että laitan esipesuksi koneen pikapesuohjelman ja lämpötilan lasken 20 asteeseen (30 on ohjelman mukainen lämpötila) sekä jätän ohjelmasta linkouksen pois. Pesuainetta en tässä vaiheessa laita. Kone tekee pikapesun mukaisen ohjelman eli pesee ja huuhtelee jonkun kerran sekä vedenpoistojen yhteydessä pyöräyttää lingoten vähän aikaa. Tää kestää yhteensä 24 minuuttia. Sen jälkeen laita normaalin 60-asteisen pesun ja pesuaineen. Jätän linkouksen vielä pois ohjelmasta (nyt 1h45min) ja lopuksi laitan lisähuuhtelun + linkouksen erikseen (20 minuuttia). Tällä systeemillä olen saanut erittäin raikkaita ja puhtaita vaippoja. Vettä kuluu kyllä enemmän tietenkin kun on tuossa ekassakin ohjelmassa huuhteluita mukana. Mutta so what, eipähän ainakaan haise. Koneen täytän vajaaksi, juuri varmaan tuo 2/3.
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja kaisuli » Ti Helmi 19, 2013 22:04

Mulla oli tapana laittaa pesuainelokeron kautta extra vettä koneeseen, mikä auttoikin hajuun. Sittemmin löysin rockin green pesuaineen! :hail: se on niiiin parasta! Onhan se hippu tyyristä mut ei haise mikään ei vaan ihan putsi puhasta tulee koko ajan ilman mitään kikkailuja!
kaisuli
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Edellinen

Paluu Peseminen