vko 34 | Maanantai 19.8.2019.

Vesipihi pesukone ja haisevat vaipat

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Vesipihi pesukone ja haisevat vaipat

ViestiKirjoittaja Girmiz » La Maalis 31, 2012 19:03

Meillä on takana 3 vuotta onnistunutta kestoilua esikoisen kanssa. Vaipat ovat pysyneet raikkaina ja pari kertaa vuodessa olen pyöräyttänyt imut keittopesussa, jos hajuja on tullut. Nyt ostimme uuden pesukoneen, joka on todella vettä säästävä malli (LG:n 8kg kone) ja vaipat alkoivat haista.

Olen pessyt puolikkaita koneellisia, vähentänyt ja lisännyt pesuaineen määrää, laittanut lisähuuhtelua, pyörittänyt tavallisen pesun jälkeen vielä saman ohjelman ilman pesuainetta jne. Silti vaippoihin jää pesun jälkeen tunkkainen haju ja pissan tultua haju on järkyttävä, yövaipoista puhumattakaan... En oikein ole osannut jäljittää, onko hajun syynä pissa- vai pesuainejäämät, vai ehkä molemmat?

Vaippoina meillä on erilaisia pul- ja sisätaskuja, harsoja, mikrokuituja, ohuita bambutaittoja (Bamboo doubler) ja yökäytössä paksumpia bambutaittoimuja. Pesuaineena nestemäinen Erisan ja nyt olen kokeillut myös Ecover delicatea.

Nyt olen pahimmat hajut saanut pidettyä poissa, kun olen säilyttänyt likaiset imut etikkavedessä ennen pesua. Tämä ei kuitenkaan ole kovin kestävä ratkaisu, koska ongelman lähde on kuitenkin pesussa likaiseksi jäävä pyykki.

Vääntäkää kiltit mulle vaikka ratakiskosta, miten saatte puhdasta jälkeä vettä säästävillä koneilla.
Girmiz
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Vesipihi pesukone ja haisevat vaipat

ViestiKirjoittaja Kaktus » La Maalis 31, 2012 19:09

Meillä saman merkkinen 7 kg kone. huuhteluohjelma ilman pesuaineita ensiksi. Sitten pesuainetta (lv kirjopesuaine) sen verran kuin purkin kyljessä käsketään laittaa 3-5 kg koneeseen. 60 astetta lisähuuhtelun kanssa. Ja puhdasta tulee.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Girmiz » La Maalis 31, 2012 20:30

^Tota huuhteluohjelmaa aluksi voisikin kokeilla. Esipesu on myös vielä testaamatta, kun ei ole tullut ostettua jauhemaista pesuainetta.
Girmiz
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja riituli » La Maalis 31, 2012 21:16

Mulla on kans sama kone ja ohjelman pitää olla ehdottomasti puuvilla asetuksilla. Tässä koneessahan on se ongelma että se kuiva punnitsee pyykin ja määrittää veden tarpeen sen mukaan eli imukykyselle vaippa pyykille liian vähän. Se auttaa kun kastelee vaipat ennen koneeseen laittoa niin se punnitsee närkänä ja lisää veden sen mukaan. Sit ne verkkokaupan ecoballs (nimenomaan se merkki) muuttaa veden molekyylirakennetta niin niillä lähtee hajut tehokkaammin kun tavan pesuaineilla. :)
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja mai » Su Huhti 01, 2012 13:39

^ musta joku just sanoi, että niissä Ecoballseissa olis zeoliittia?
mai
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Kaktus » Su Huhti 01, 2012 15:50

riituli kirjoitti:ecoballs (nimenomaan se merkki) muuttaa veden molekyylirakennetta

Minä jo ajattelin, että täyttä huijausta koko pallo, jos sitä tällaisella asialla mainostetaan. Katsoin sitten ko. tuotetta myyvän kaupan nettisivuilta, että veden pH:tahan se muuttaa, kuten pesuaineet yleensä.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja riituli » Su Huhti 01, 2012 17:11

Siin toisessa merkissä on vaik mitä mut ecoballsissa ei ole mitään myrkkyjä eikä saippuaa perustuu kemialliseen reaktioon. Joo kyllähän kaikki pesuaineet muuttaa molekyylirakennetta kukin omalla tavallaan mut tosiaan nää on täysin myrkyttömät ja todella tehokkaat hajun poistajat.
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja mannananna » Su Huhti 01, 2012 19:48

Mulla ois sellainen tuntuma, että tuo haju voi johtua pissan erilaisista koostumuksista myös.Esikoisen kanssa pessyt vaipat eivät ikinä haisseet. Myöskään villahousut eivät haisseet ikinä, vaikka en ollut hirveän ahkera pesemään niitä. Nyt toisen lapsen kanssa pitää käyttää esipesullista ohjelmaa, muuten vaipat haisee ja villahousuja saa olla kokoajan pesemässä, ne alkaa haista myös. Esikoiselle sai kyllä vaihtaa kokoajan sitä vaippaa, oli niin kova pissimään. Toisen kanssa vähän harvempi vaipanvaihtoväli riittää,ehkä siksi se pissi onkin vahvempaa?

Ecoballseista vielä: Katsoin väärin, siihen pakettiin oli läntätty myös tahranpoistoaineen tuoteseloste ja sitä zeoliittia olikin siinä, ei niissä palloissa. Mun kokemus on kyllä, että pyykit alkaa haista ecoballseilla ja kumpparit meni myös. Mun mies kielsi käyttämästä niitä hajun vuoksi... ja mun äitillä sama kokemus.
-07 ex-kestoilija tyttö, -10 kestoileva pikkusisko
mannananna
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja riituli » Su Huhti 01, 2012 21:03

Onko sulla niitä palloja joita on 2 vai 1? Ne mitä on yks haisee vahvasti pesuaineelle ja sisältää myrkkyjä. Niiden koskemisen jälkeen on kädet pestävä. Ne mitä on 2 on ihan eri kamaa, täysin hajuttomat ja pyykit ja kumpparit pysyny kunnossa vuoden käytöllä.

Siitä koneesta vielä että se tosiaan on niin vesipihi että kun pesin vaippojen kanssa liinan ja oli yö vaippaa yms imevää vaippaa niin siihen liinaan jäi ihan kuivia kohtia kun unohdin kastella vaipat eikä yhdessäkään ollut isoja pissoja painoa tuomaan!
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Villa Villa » Su Huhti 01, 2012 21:10

^ Itseasiassa se toinen merkki, eli Robby Wash sisältää täysin samat aineet ja samassa suhteessa kuin Eco Balls. Vertailin kyseisiä tuotteita Verkkokaupan sivuilta. En tiedä miksi tuo Robby sitten tosiaan haisee pesuaineelta... :?:
Äippä -77, Isi -78, termiitit 09 ja 10 & karvakorva vm.04
Villa Villa
Infotiimi

ViestiKirjoittaja riituli » Su Huhti 01, 2012 21:18

Kummallista? Kun se haisee ja toinen ei! Myöskin valmiissa pyykissä.. Pitäis kysyä joltain kemistiltä..
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Villa Villa » Su Huhti 01, 2012 21:24

Vielä jatkoa, eli kopsattu suoraan Verkkokaupan sivuilta:

RobbyWash Blue 180 pesuainepallo
Ainesosat:
Anionisia pinta-aktiivisia aineita > 51 %
Natriumkarbonaattia > 11 %
Natriummetasilikaattia > 11 %
Kalsiumkarbonaattia > 10 %

Ecozone EcoBalls 150 pesuainepallo
Ainesosat:
Anionisia pinta-aktiivisia aineita > 51 %
Natriumkarbonaattia > 11 %
Natriummetasilikaattia > 11 %
Kalsiumkarbonaattia > 10 %

Kummankaan kohdalla ei tosin mainita tuon tarkemmin mitä nuo anioniset pinta-aktiiviset aineet ovat... Ei aukea oikein mun kemian tiedoilla. :lol: Siis voihan niiden osalta olla eroa noiden kahden tuotteen kohdalla. Jokatapauksessa ajattelin ostaa jatkossa Eco Ballseja mieluummin kuin Robby Washia, vaikka tuo Robbykin on kyllä toiminut. Ei ole tullut mitään ihoreaktioita tms. eikä vaippoihin mitään ongelmaa.
Villa Villa
Infotiimi

ViestiKirjoittaja mannananna » Su Huhti 01, 2012 21:25

Mulla on ne missä 2 palloa. Sitä hajua ei tuntunut heti, vaan tuli mun mielestä vähitellen, kun oli pessyt niillä pidempään. Siitä kumppareitten menosta en ole satavarma, johtuiko juuri noista palloista, mutta silloin juuri niitä käyttäessä meni tosi monista vaatteista ja yhestä melko uudesta vaipasta myös. Pariin viime vuoteen en ole tainnut muita aineita käyttää kun noita palloja, nestemäistä erisania, vaipoille välillä pesupähkinöitä. Nyt sen jälkeen, kun jätin pallot pois, olen käyttänyt myös allegroa. Noista minkään ei pitäisi olla "kumpparintappajaa".
-07 ex-kestoilija tyttö, -10 kestoileva pikkusisko
mannananna
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Villa Villa » Su Huhti 01, 2012 21:29

riituli kirjoitti:Kummallista? Kun se haisee ja toinen ei! Myöskin valmiissa pyykissä.. Pitäis kysyä joltain kemistiltä..

Joo... kemisti pitäis olla! :D Mutta ero tosiaan varmaan on noissa anionisissa pinta-aktiivisissa aineissa, kun niitä ei kerta selvennetä tuon tarkemmin pakkausselosteessa. Löytyisköhän täältä joku, joka osaisi selventää noita aineosia meille???
Villa Villa
Infotiimi

ViestiKirjoittaja herbina » Ma Huhti 02, 2012 22:12

Meillä on myös LG:n 8 kg kone johon olen ohjelmoinut oman favorite-ohjelman vaipoille:
Esipesu
60 asteen pesu
Medic rinse -valinta päällä
Rinse+ (eli ylimääräinen huuhtelu).

Lisäksi jos vaipat on kovin kuivia koneeseen mennessä kastelen imuja ensin jolla huijataan kone ottamaan enemmän vettä. Tai mukaan kasteltu pyyhe. Tai lisään vettä vesilokeron kautta, mutta se pitäisi tehdä sitten sekä esi- että varsinaisen pesun aikana.

Ja pyykkijauhetta käytän 15-30 ml eli vähemmän kuin vaatepyykille käsketään. Silti joskus vaipat alkaa haisemaan ja siihen auttaa ensin liotus Rockin' Green -pyykkijauheella terästetyssä kuumassa vedessä ja perään 90 asteen pesu. Varmaan ihan kotimainenkin perus pyykinpesuaine tekee saman kuin tuo Rockin' Green mutta sitä hankin Englannista sellaisia pikkupusseja ihan noita hajupoistoliotuksia varten. Niitä kuitenkin tarvitsee tehdä tosi harvoin, ja yhteen liotukseen menee puolikas testeripussi.

Ecoballseja en ole tohtinut kokeilla.
herbina
Taapero
Taapero

Seuraava

Paluu Peseminen