vko 34 | Tiistai 20.8.2019.

Mitä pesuainetta käytätte vaippapyykille?

Pesemiseen, likavaippojen säilyttämiseen, pesuaineisiin, kuivauksen yms. vaippahuoltoon liittyvä keskustelu.

Re: Mitä pesuainetta käytätte vaippapyykille?

ViestiKirjoittaja Lizzie81 » Pe Tammi 14, 2011 18:04

Ostin nyt kokeiluun Sertoa ja voi nenä, se tuoksuu jopa ahdistavasti liikaa pyykin jälkeen eli meillä on tosiaan totuttu hajuttomaan pyykkiin :D Täytyy vielä pienentää määrää, saattaa olla että lorautin sitä liikaa!

PikkuruisenRuunEmo, enpä muista miten koostumus muuttui mut jotain siinä oli täytynyt tapahtua koska haju oli täysin erilainen ! Mulla oli viime viikolla viel tallessa sekä vanha että uusi purkki mutta eipä ole enää, en voi vertailla!
Kestoileva äippä, villit poikaset -08 ja -09 sekä vuf ja isi.
Lizzie81
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Teelikamentten » Pe Tammi 14, 2011 18:20

LV Colorilla olen tyytyväisenä pessyt kaiken kirjopyykin + vaipat jo pari vuotta. Minäkään en jaksa pelata monen pulverin kanssa... Nestemäistä Erisania käytin aiemmin, mutta se ei tuntunut pesevän vaippoja raikkaiksi ja tahrojakin jäi helpommin.

LV Coloria annostelen vaipoille n. 35ml, muulle pyykille sitten ohjeen mukaisesti. Pesu 60 astetta, ei mitään lisätoimintoja. Kerran kuussa pyrin pyörittämään keittopesuohjelman ihan koneen itsensä vuoksi ja toki heitän jotakin pyykkiä mukaan. Yleensä harsoja tms. Kaikki vaipat olen keittopessyt kerran-pari vuodessa niin, että ensin olen pyörittänyt tavallisen 60 asteen ohjelman pesuaineen kanssa ja sen jälkeen tuon keittopesun pelkällä vedellä.
Teelikamentten
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Maarit1982 » To Tammi 20, 2011 02:28

Onko kukaan käyttänyt Softan ultra sofness&care huuhteluainetta kestovaipoille?

Mietin vaan että kun tarkoitettu juurikin herkälle iholle, mutta silti kevyt tuoksu (sis. manteliuutetta). Sisältää myös 5-15% kationisia tensidejä.

Olis kiva saada välillä hieman uutta tuksua vaipoille :whistle:
3 lapsen äiti Pirkanmaalta =) Kestovaipoista kiinnostunut nyt vasta kolmannen lapsen synnyttyä. Joten olen ihan untuvikko näissä asioissa vielä ja silloin tällöin kyselen kaikkea "tyhmää" näihin liittyen kun jokin askarruttaa!
Maarit1982
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja kosma » To Tammi 20, 2011 13:27

Mä uskaltauduin vaihtamaan pesuainetta kun kyllästyin nestemäiseen Erisaniin. Lopulta tuntui että pyykki oli jokseenkin tunkkaista eikä tahrat lähteneet kuten toivoin. Tytön pyllykin oli jatkuvasti punaisena. Nyt olen käyttänyt Softcarea vaipoille ja Sertoa vaatteille. Pylly ei ole ainakaan reagoinut ja olen itsekin ollut tyytyväinen vaikka sen kummemmin en vielä pysty muutaman viikon kokemuksella analysoimaan. Mä en ole huomannut sertolla pestyissä vaatteissa mitään tuoksua :D vaikka suorastaan sellaista toivoin :lol:

Sen sijaan, Ecoverin huuhteluaine :hail: Voi kun olen siihen rakastunut. Aivan ihanan pehmeää pyykkiä tullut. Koneessa pyörii nyt vaippoja ja uskaltauduin ensimmäistä kertaa kokeilemaan sitä vaippapyykille. Jos niistä tulee edes vähän nykyistä pehmeämpiä eikä imukyky ole kovin kärsinyt niin olen super onnellinen :wink:
kosma & kosse
Päiväkuiva yökestoilija 09/09
Uusi kestopylly 05/12
kosma
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Jonina » Ke Tammi 26, 2011 15:46

PikkuisenRuunEmo kirjoitti:
Jonina kirjoitti:Itse en saanut vaippapyykkiä (tai muutakaan) tuolla Ecover Delicatella ollenkaan puhtaaksi. .
tarkoitaks tahroi vai?

Juuri niin, ei lähtenyt tahrat, vaikka esikäsittelen vaipat ja pesen joka toinen päivä, kakkavaipat monesti samanakin päivänä. Erisanilla lähtee yleensä.

Nyt olen viimeksi ostanut kokeeksi LV:n nestemäistä, mutta valitettavasti silläkään ei oikein tule minun koneellani puhdasta, vaikka pesen pisimmällä 60asteen ohjelmalla.

Voisinkin kokeilla tuota Sertoa, jos siitä tulee tuoksua.

Ostin sitä Lumme-valkopyykinpesuainetta ihan tarkoituksena pestä valkopyykkiä kuten lakanat yms. Valitettavasti siitä jauheesta tulee sellaista hienojakoista jauhetta pyykkien mukaan ja vielä seuraavaan koneelliseenkin. Tylsää.
Jonina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja krile » Pe Helmi 04, 2011 15:32

Kyselin tätä oikeastaan tuolla toisessa ketjussakin jo, mutta laitetaan vielä tännekin :)
Eli käykö tuo Ole Hyvä pyykinpesuaine myös vaipoille, kosteussulullisillekin? Nyt on tulleet uudet tuoksut, eli nuo tietokannassa olevtat iedot eivät kai ihan pidä paikkaansa, mutta tässä linkki http://www.olehyvaluonnontuote.fi/kodinpesuaineet.html

Ja vielä hajustetunversion kuvailu suoraan kopsattuna:
Eukalyptus-piparminttu-pyykinpesuaine Merituulen ja metsäisen raikas ekologinen Ole Hyvä eukalyptus-piparminttu-pyykinpesuaine pesee hyvin keskilikaisen pyykin vahingoittamatta herkkää luontoa. Iloinen tuoksu on peräisin luonnon omista eteerisistä öljyistä.

Tuotetta voidaan käyttää käsi- ja konepyykissä 30−90 asteessa. Valkaisuainetta sisältämättömänä se soveltuu parhaiten kirjopyykille, mutta puhdistaa valkopyykinkin. Annosteluohjeet pehmeälle ja keskikovalle vedelle: käsipesuun noin 0,3 dl 10 litraan vettä, konepesuun noin 0,5 dl 5−6 kg:lle pyykkiä. Riittää noin 10 konepesukertaan. pH noin 6

INCI: Sodium Laureth Sulfate, Alcohol, Sodium Citrate, Sea Salt, Eucalyptus Radiata Oil, Mentha Piperita Oil.

Nyt on ollut jo pitkään käytössä Ecover delicat ja sitä ennen pähkinät, etikkaa ja soodaa sitten mukaan aina mielen mukaan. Haluaisin löytää fosfaatittoman ja zeoliitittoman pesuaineen joka kävisi kaikelle vaippapyykille ja jossa olisi mieto tuoksu. Suosituksia?
Wannabe-viherpiipertäjä minä -81, mies -77, neidit 08/09 ja 05/11 sekä kolme karvaista kissakaveria. Vanhan talon ikuisuusremontointiprojekti käynnissä.
krile
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Jonina » La Helmi 05, 2011 11:22

Vielä edellisiin viesteihin palatakseni, onko Sertoa nestemäisenä myös vai vaan jauhemaisena?
Jonina
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja stakka » Ke Huhti 06, 2011 10:43

Aluksi käytin nestemäistä erisania, mutta mielestäni se jätti tahroja. Nyt käytössä on jauhemainen LV colour. Hyvin tyytyväinen olen ollut siihen :hail:
stakka
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Mirela » La Huhti 09, 2011 08:49

Jonina kirjoitti:Vielä edellisiin viesteihin palatakseni, onko Sertoa nestemäisenä myös vai vaan jauhemaisena?

On myös nesteenä. Tuoltahan nuo kaikki löytyvät.
Mirela
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja mint » La Huhti 09, 2011 11:08

Erisan Color, ja olen siihen erittäin tyytyväinen. Ei ole jäänyt mitään tahroja vaippoihin.
Poikakullat 190210 ja 090112
mint
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja minnapas » Ma Huhti 11, 2011 07:23

meillä on SA8 color ja SA8 babya. laitan 4,5kg koneeseen 15ml. ensin laitan vaipat huuhteluille ja sit pesulle ja etikkaa huuhteluaineeksi. olen saanut raikastettua pesemällä 70 asteessakin, kun suurin osa on nykyisin yövaippoja pesussa.
Äiti -83, Isä -78, poika 08/07 ja tyttö 01/09
minnapas
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Hempu » Ke Huhti 13, 2011 14:16

OleHyvä Eukalyptus ja värillinen Erisan on käytössä vaipoille. On kyllä meillä OleHyvä pessy aivan puhtaaksi kakkavaipatkin. Tosin meillä tulee vaippapyykkiä ainakin koneellinen päivässä joten kakkatahrat harvemmin kerkeää kuivumaan vaippoihin. Lisäksi joskus olen käyttänyt sappisaippuaa, joskus koneessa pyörii myös pesupähkinöitä.

Huuhteluainetta en käytä, en ole kokeillut etikkaakaan, mutta eteerisiä öljyjä (sitruunaa tai teepuuöljyä) olen saattanut pari tippaa satunnaisesti laittaa huuhteluun raikastamaan.
Äiti ja pienen pienet kestokolmoset
Hempu
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Jadey » Ke Kesä 01, 2011 12:27

Laitan nyt tähän ketjuun, jos vaikka sais porukan kokemuksia asiasta.

Elikäs, oletteko huomanneet et jauhemainen pesuaine tekis vaippapyykin koppuraisemmaks kuin nestemäinen?

Mä ostin viimeks Serto ultra color-jauhetta ja jotenkin vaippapyykki on nyt karheempaa. Meillä kun on nyt tuo vauva ja ollaan ekaa kertaa kokeiltu nöttösiä jotka on joustofroteeta, ni ne on heti vähän koppuraisen tuntusia (ehkä 5 pesun jälkeen). Ja perhostaitoissa mulla on joustis siinä kuosikankaana, ni nekin on menny koppuroiks. Ja noita kumpaakaan kun ei sais rumpuun laittaa, niin saako niitä enää mitenkään pehmeiks???? Nujuuttamalla ei tuu niin pehmeitä ku ne on ollu. Menee rahat ihan hukkaan jos ne jää tollaisiks kauheen tuntuisiks. En osta enää ikinä joustista sisältäviä vaippoja :?
Kestoiluun hurahtanut äiti, äidin touhuja päätään puistellen seuraava isä, täysin kuiva tyttö 06/08, kestopeppu poika 12/09 ja kestopeppu tyttö 05/11.
Jadey
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja inkali » Ma Kesä 13, 2011 01:09

Meilläkin on käytössä Ole hyvä -hajusteeton pesuaine (nestemäinen tuote kyseessä siis). Ihan kaikki maitokakkatahrat sillä ei aina lähde, mutta kuivatessa tahrat yleensä vaalenee valon vaikutuksesta sen verran hyvin, että eipä tuo ole haitannut. Lisäksi laitan yleensä etikkaa huuhteluaineeksi, ja tällä yhdistelmällä on vaipat pysyneet aika mukavan pehmeinä ilman kuivausrumpuakin.

Jadey kirjoitti:Laitan nyt tähän ketjuun, jos vaikka sais porukan kokemuksia asiasta.

Jadeylle kommenttina, että myös nöttöset on tolla tavalla pysyneet ihanan pehmosina. Jauhemaisesta pesuaineesta ei ole kokemusta, mutta osa käytettyinä ostetuista nöttösistä ja imse vimsen flanelleteista oli saapuessaan selkeesti koppuraisempia kun mitä ovat nyt. Eli ei kannata menettää toivoa joustofroteisten pehmenemisen suhteen, pesuaine vaan vaihtoon ja etikka kehiin :wink:
inkali
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja annuka » Ti Kesä 14, 2011 14:19

3xskorppari kirjoitti:Kotimaista ympäristöystävällistä Softcare pyykinpesuainetta. On aivan huippuainetta ja tällä pestään kodin kaikki muukin pyykki. http://www.softcare.fi/fi_pyykinpesuinfo.html

Olen kokeillut mm. myös nestemäistä Erisania (pian alkoi vaipat tuoksahtaa ummehtuneelta) ja pesupähkinöitä (harmaannutti vaaleat värit). Tämä ainoa johon aina vaan tyytyväinen!

Kiitos vinkistä! Täytyypä kokeilla heti. Itse olen käyttänyt nyt Erisan nestemäistä ja vaatteet ovat haisseet pahalle vaipat ei niin pahalle, mutta eivät raikkaallekaan.
annuka
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Peseminen