vko 49 | Sunnuntai 8.12.2019.

Yökestoilu/ onko haittaa vauvan selkärangalle?

Pelottaa usein turhaan, yövaipatus toki eroaa päivävaipatuksesta, mutta on täysin mahdollista. Heitellään vinkkejä!

Yökestoilu/ onko haittaa vauvan selkärangalle?

ViestiKirjoittaja naturechild » La Loka 15, 2011 23:02

Kamalan raflaavan otsikon sitten laitoin, mutte en mitään muuta keksinyt.

Meillä käytetään öisin kertiksiä ja päivällä kestoillaan.
Välillä olen kokeillut kestovaippoja yöksi, mutta tulee sen verran isoja paketteja, että pahaa tekee vauvan rangan asento.
Onko tästä mitään tutkimuksia/jollain omakohtaisia kokemuksia, että onko se kovinkaan hyväksi vauvalle, että se pylly on ylempänä ja selkäranka siitä kohtaa nousee?
Kokeilin vaan itse hetken olla tyyny takamuksen alla ja rupes alaselkä sekä lonkkia särkemään :) .
Mieli tekisi kestoilla yölläkin ja vaippoja siihen jo on. Mutta epäilyttää jo se että toinen (se yläpuolella oleva jalka, kyljellään nukkuessa) jalka on tönkkönä ilmassa oudosti.
Onko nyt kyse vaan siitä, että meillä on vääränlaiset yövaipat, vai niinkö iso se paketti on?
Eikö se outo asento nukkuessa ole siis haitaksi kasvavalle luustolle ja kehittyvälle lihaksistolle?
kahden nyytin äiti
naturechild
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Yökestoilu/ onko haittaa vauvan selkärangalle?

ViestiKirjoittaja riituli » Su Loka 16, 2011 13:31

Vauvan rankahan pyöreä eikä s niikuin aikuisen. Eli ei se vaippa väärään asentoon rankaa väännä.
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Liones » La Loka 29, 2011 08:48

Ongelma menee ohi ajan muutamassa kk

Meillä vaihdettiin ihan pienenä vaipat joka tapauksessa 1-2 krt / yö, kumpikin typyistä on/oli kovija pissijöitä... Sitten ku yösyönti väheni niin laitoin ison vaippapaketin jolla mennään koko yö.

Voithan yrittää käyttää jotain supe-imevää materiaalia joka toimisi ohuempana ja pul-kuorta joka on ohut. Mitä näitä nyt on, olen tipahatanut kärryiltä mitä nykyään käytetään...bambua, hamppua..?
Terhi-äippä -74 & Verla-tyttö 05/2006 & Viena-tyttö 09/2010
Liones
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Viljamin Puoti » Ma Loka 31, 2011 12:05

Onko teillä tyttö vai poika? Jos poika nukkuu selällään niin imut voi laittaa etupainotteisesti (pojat pissaavat yleensää eteen). Näin pyllyn alle ei tarvitse laittaa kuin vaikkapa kolme kerrosta bambua, eteen sitten tarvittava määrä imua. Sama toimii kyljellään nukkuessa, imut niin ylös ettei se suurin imumäärä ole siellä jalkovälissä vaan edessä navan alla. Meillä tämä toinen lapsi on mahallaan nukkuva poika, joten siinä sai jo hieman miettiä miten imut kannattaisi laittaa niin että olisi mukava vauvalle. Tyttövauvaa minulla ei ole, joten en tiedä toimiiko etupainotteiset imut tytöillä. He taas yleensä pissivät keskelle. Meillä käytetään öisin vain bambua + villikset. Tällä setillä olen saanut paketin suht pieneksi mutta superimeväksi. Kun on hyvät villikset niin ainakaan meillä ei ole tarvittu sen kummemmin mitään levittävää imua, harsoa tms. Mutta samaa mieltä olen kuin riituli, että vauvat rakenne on hieman erilainen kuin aikuisen. Ja kun miettii millaisia vaippapaketteja vaikka nykyajan viisikymppisillä on ollut vauvoina niin.. :)
Viljamin Puoti
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja naturechild » Ti Marras 01, 2011 00:26

Poikahan tuo nukkuja on :).
Pitää kokeilla laittaa noita sisävaippoja ja yrittää keskittää niitä imuja eteen. Nyt kun on noita R&R valmiita kaksoisläppiä, niin niillä on liian iso paketti tullut.
Meillä ei ole yöllä vaihdeltu, kun tyyppi piristyy hieman liikaa ja ei nukahda helposti uudelleen heti.
kahden nyytin äiti
naturechild
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu Yövaipatus