vko 33 | Lauantai 15.8.2020.

2-vuotiaan yövaipatus -tarviiko enää?

Pelottaa usein turhaan, yövaipatus toki eroaa päivävaipatuksesta, mutta on täysin mahdollista. Heitellään vinkkejä!

2-vuotiaan yövaipatus -tarviiko enää?

ViestiKirjoittaja -kesämuru- » Ti Heinä 20, 2010 15:49

Meidän 2-vuotias neiti on ollut jo yli puolivuotta päiväkuiva ja yöpisu tulee hyvin harvoin vaippaan, aamuisin siis vaippa kuiva -lähes aina.
Missä välissä uskaltaa jättää tuon yövaipan pois ? Vaippa on aika tuhti ja päällä villikset vai kokeilisinko ensin "kevyemmällä" vaipalla -silläkin pelolla että pissa tulee sitten läpi? yöunia en haluaisi enää rikkoa enempää kun perheessä vauva (3kk) ja tuo 5-v on keksinyt että yölläkin äitiä voi vähän juoksuttaa ;)
Miten muut on toimineet, kaikkia vinkkejä otetaan vastaan. Ei ole aikaisemmat oppineet näin nopeaa kuiviksi joten äiti on ihan että apuva :lol:
Äiti vm.79, Lapset 4/99, 7/03, 1/05, kestotetut 5/08 ja 4/2010
Kotona myös pari suomenlapinkoiraa ja briardi sekä gerbiilejä. Isikin löytyy vaik harvoin näkyy.
-kesämuru-
Taapero
Taapero

Re: 2-vuotiaan yövaipatus -tarviiko enää?

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ti Heinä 20, 2010 18:42

Yövaipan ei tietenkään tartte välttämättä olla mikään ekstramöhkö, vaan sen kokoinen, että imee ne satunnaiset yöpissat. Mutta jos ei niitä yöpissoja tule enää likikään joka viikko, voit kyllä kokeilla jo vaipatonta yötä. Suojaat vaan patjan jollain kosteudenpitävällä patjansuojan. Kun hän nyt on ollut jo puoli vuotta päivät ilman vaippaa, saattaa hän jo osata mennä yöllä potalle, jos alkaa pissattaa.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja mokkula08 » Ti Heinä 20, 2010 20:53

Meillä on ollut harkkarit yöllä jalassa. Reilut pari viikkoa on yövaippa/harkkarit ollut kuiva aamuisin, mutta en ole sitä vielä jättänyt pois. Jos vahinko sattuisi käymään, ei jää tytölle mitään ikäviä muistikuvia sängyn kastumisesta.. tuo meidän neiti on kovin tarkka siisteydestään ja esim. veden kaatuminen paidalle on ihan kamalaa ja paita menee vaihtoon siinä silmänräpäyksessä :roll:
Äiti '85, ihanat tyttäret 01/08 ja 07/10 sekä isi '81
mokkula08
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Iirislotta » Ti Heinä 20, 2010 21:22

Mun poika oli 2v2kk päiväkuiva, kotona myös päiväunilla ilman vaippaa (päiväkodissa eivät uskaltaneet vielä tuolloin jättää vaippaa vaikka aina koko viikko mentiin samalla kun ei tullut vahinkoja ;-)). Yövaippa oli ehkä puolena öistä kuiva, joskus heräsi yöllä pissalle ajoissa, mutta aina viimeistään siihen että pissi vaippaan. 2v4kk ilmoitti itse ettei halua enää yövaippaa. Sen jälkeen ei olla laitettu. Tuohon aikaan siis tosiaan vielä pissi ainakin 1/3 öistä vaippaan jossain vaiheessa. Sen jälkeen kun vaippa jätettiin pois, vahinkoja on ollut satunnaisesti, välillä enemmän, välilllä vähemmän. Eka viikko taisi mennä ihan kuivana, sen jälkeen ehkä kerta viikkoon alussa tuli pissi sänkyyn. Olin tuolloin itse viimeisilläni raskaana, joten heräsin itse vessaan ehkä sata kertaa yössä. JA sitten synnyttyään vauva heräsi pari kertaa yössä syömään. Kävin yleensä ainakin kerran yössä muiden heräämisten yhteydessä laittamassa pojan potalle ehkä muutaman kuukauden ajan (ei juuurikaan herää siihen, vaan jatkaa heti unia pissin jälkeen). Vauva alkoi nukkua yönsä heräämättä kun poika oli ollut vaipatta 3kk, sen jälkeen tosi harvoin olen yöllä potattanut jos ei oo itse herännyt, eikä vahinkoja ole enää juurikaan tullut, ehkä kerran kuussa. Itse ei osaa vieläkään yöllä mennä potalle vaikka potta olisi sängyn vieressä, vaikka on yli puoli vuotta hoitanut pottahommat päivisin ihan itse useimmiten. Mä petaan edelleen pojalle (nyt 2v10kk) tuplapetauksen, eli sängyssä on muovifrotee, pyyhe, lakana, muovifrotee, pyyhe, lakana päällekkäin. Jos tulee pisu yöllä, nappaan vaan päälllimmäiset pois ja unia voi jatkaa saman tien.
Mä ehkä kokeilisin jättää kokonaan vaipat pois jos lapsi itse siihen suostuu (kaikki ei vissiin halua nukkua ilman vaippaa), ja jos vahinkoja alkaa tulla kovin usein, jatkaisin jollain kevyemmällä. Tai sitten laittaisin pienemmän yövaipan alkuun. Musta vaan tuntuu että usein lapset yölläkin tietää onko vaippa vai ei, ja jos on niin silloin sinne herkemmin tulee pissa kuin jos ei olisi vaippaa. Se on varmasti väistämätöntä, että joskus sänky kastuu, varmasti vahinkoja tulee öisin jonkun kerran ihan riippumatta siitä minkä ikäisenä yövaippa jätetään pois.
täysin kestoiluun hurahtanut äiti, mukana kulkevat isi ja lapset 9/07 ja 2/10
Iirislotta
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Iirislotta » Ti Heinä 20, 2010 21:29

Se piti vielä sanoa, että mä en oo iahn varma olisinko jättänyt yövaipat pois tuossa vaiheessa jos en tosiaan olis joka tapauksessa herännyt useaa kertaa yössä, jolloin poika oli helppo siinä samalla nostaa potalle. Luulen että vahinkoja ois tullut aika lailla jos en olis potattanut, semmosia öitä oli moonta että en vielä vaikka yhdeltä jaksanut laittaa, ja sitten kolmelta herättiinkin kauheeseen huutoon kun oli pissa sängyssä...
Toisaalta mun mielestä tuon ikäistä lasta täytyy jo vähän kuunnella, ja hän ei todella enää halunnut yövaippaa. Musta on aika hassua että kaveri edelleen pakolla laittaa yli 3v lapselleen yöksi vaipan, vaikka vaipat on lähes aina kuivia, eikä lapsi millään suostuisi vaippaa pitämään.
täysin kestoiluun hurahtanut äiti, mukana kulkevat isi ja lapset 9/07 ja 2/10
Iirislotta
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja HippiäisenPesäpuu » Ti Heinä 20, 2010 22:04

Meillä ollaan menty nyt jokunen kuukausi samassa tilanteessa harkkareilla, nyt pohdin josko nekin jättäisi pois. Jonkin aikaa isompi tyttö teki aina välillä (ollessaan tarpeeksi väsynyt) pissan vaippaan eli sänky oli märkä, mutta nyt on ollut muutaman viikon yökuivakin ja osaa tulla kertomaan kesken unien että potalle tarttiis mennä. Eli taitaa olla aika luopua noista varmistusyöharkkareistakin :D !

Ja muuten, tuo tuplapetausvinkki tuli hyvään saumaan, kiitos siitä!
Meillä asuu yrittäjä-äiti, myötäelävä isä sekä kuivaksioppineet isosisko (11/2007) ja pikkusisko (04/2009)
HippiäisenPesäpuu
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Vilperiina » Ti Heinä 20, 2010 23:11

Meillä on suunnilleen samanlainen tilanne öiden suhteen ja nukutaan harkkareissa. On minusta kiva kompromissi. On "melkein pikkarit", mutta äiti pääsee vähemmällä jos vahinko käy. Ja kun yleensä ei kuitenkaan käy, niin voidaan jatkaa samoilla housuilla aamulla.

Ja olipa muuten hyvä vinkki tuo tuplapetaus. Ei ole itselle tullut mieleenkään, mutta helpottaa varmaan ihan älyttömästi yön pimeinä tunteina. Täytyypä muistaa myös seuraavan oksennustaudin iskiessä...
Vilperiina
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja -kesämuru- » Ke Heinä 21, 2010 07:28

Kiitos kokemusten jakamisesta.
Heti oli pissa yöllä vaippaan tullut kun pääsi täällä kehumaan että jos jättäis vaipan pois :D . No eipä tuo ole vaarallista. Eilen olikin kuuma päivä ja neiti joi paljon enemmän kuin yleensä.
Meillä muuten patjaa suojaa fleecepeitto kaksinkerroin, toimii kosteussulkuna eikä mielestöni hikoiluta kuten muovifrotee.
Kotona myös pari suomenlapinkoiraa ja briardi sekä gerbiilejä. Isikin löytyy vaik harvoin näkyy.
-kesämuru-
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja miina78 » Ke Heinä 21, 2010 09:15

Me ollaan siirrytty Pul-taskuvaippaan öisin! :wink: Kerran viikossa tulee vahinko vaippaan!
Mies -71, Elli 4/04 ja Väinö 9/07
miina78
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja wemble » To Heinä 22, 2010 11:40

Meillä ei ihan vielä ainakaan ole ajankohtainen, vaikka vaippa joskus aamusin onkin kuiva, mutta itse tekisin jonkun kevyen paketin eka. Eli just harkkarit vaikka missä lisäimua tai sisätäyttö jossa joku taittoimu enkä laittas ollenakaan villiksiä välttämättä..
wemble
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja amp » La Heinä 24, 2010 18:09

Meillä on jätetty yövaippa pois silloin kun lapsi on päivällä osannut ilmoittaa vessahädän. Eli kun muutama päivä on mennyt ilman lattiavahinkoja ja niin ettei itse tarvi kysellä onko pissahätä tai kellon mukaan kiikuttaa lasta vessaan.

meidän molemmat pojat ovat olleet yökuivia alle vuosikkaina, siis eivät nukkuessaan pissanneet. vaippa piti silti olla kun eivät aamulla välttämättä lähteneet potalle. yövaippa jätettiin siis pois samaan aikaan kun päivälläkään ei enää vaippaa ole tarvinnut. esikoinen oli 1v10kk ja toinen 2v8kk.

meillä on patja suojattu villaisella torkkuhuovalla ja aluksi sen päällä ennen lakanaa pidettiin vielä pyyhettä.

satunnaisia yövahinkoja on ollut (joskus kun lapsi on nukahtanut niin ettei ole muistanut käydä iltapissalla, tai on iltapissan jälkeen valvonutkin vielä pari tuntia ja juonut runsaasti), mutta niiden takia en ole halunnut lasta vaipoissa pitää.
amp
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja -kesämuru- » Ma Elo 16, 2010 12:49

Nyt neiti on jättänyt yövaipan pois, hiphei =) Ollut jo pidempään täyskuiva siis eikä vahinkojakaan ole tullut.
-kesämuru-
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja nani » Su Helmi 27, 2011 22:55

Meillä on noussut ajatuksiin yövaipasta luopuminen, koska neiti on osannut käydä pissalla ja kakkalla ihan itsenäisesti jo ties kuinka pitkään. Vahinkoja tulee harvoin, ja nekin lähinnä silloin, jos on esim. jotain jännittävää ohjelmaa, ettei ehkä muista mennä pissalle tms.
Mutta, suurin ongelma on se, että vaippa on aamulla aina ihan märkä ja lapsi juo yön aikana vettä 1-2dl...Miten ikinä voin aloittaa yövaipasta vieroittamisen??
Selkeästi on huomattavissa, että jos päikkäreillä on jostain syystä vaippa, niin se on aina märkä ja jos vaippaa ei ole, niin pissaakaan ei tule. Tästä syystä ehkä rohkenisin kokeilla vaipatonta yötä ja olen raskaana, niin herään muutenkin yöllä usein; mies narskuttaa hampaita, lapsi herää juomaan ja minä herään pissalle, joten en koe, että lapsen potalle istuttaminen yöllä olisi ongelma. Ainut mitä mietin on se, että saanko tuosta yöllä potattamisesta sitten itselleni riesan, jos se jatkuukin vuosia. :? .
.minä88.matkakumppani83.isoneiti11/08.pikkuneiti04/11.
nani
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Jegni » Ma Helmi 28, 2011 07:33

Mä miettisin ehkä ensin, että onko välttämätöntä juoda noin paljon yöllä. Jos lapsella on jano niin hörppy voisi riittää. Meillä pojalla oli sillooin tällöin vaipat yöllä melkeen 4-vuotiaaksi. Potatusta käytin silloin kun ei ollut vaippaa, ja ainoa "ongelma" mikä siitä tuli --> poika herää nykyään itse pissalle ja käy siellä edes herättämättä meitä :D
Äiti -84 kestoileva perhepäivähoitaja ja innokas villahousujen kutoja, Isi -73, Konsta 07/06 ent yökestoilija ja Kerttu 01/09 ent täyskestopeppu + kestoilevat hoitopojat 2 x 03/10
Jegni
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja astralis » La Maalis 05, 2011 13:35

Meillä jätettiin yövaippa aika pian sen jälkeen pois ku tyttö oli oppinut päiväkuivaksi. Hänel ku oli tapana pissata vaippaan, mutta jos sitä ei ollu ni meni potal itse tai pyysi potalle. Ja hyvinhän se alkoi siitä sujumaan.

Voihan sitä vaikka suojata patjan alkuun, ettei kastu jos vaikka vahinko sattuis.
Kestopeppuilijat:
Tytön tyllerö 03/08, Täysin kuiva 2,5 vuotiaana
Pikku pojunen 04/10
astralis
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Seuraava

Paluu Yövaipatus