Kirjoittaja [eemmaa] » Ma Elo 18, 2008 09:52
Näillä ohjeilla olen muunnellut silmukkamääriä jos olen käyttänyt eri lankaa kuin ohjeessa on suositeltu.
Ajattelin laittaa nämä tähän näkyviin kun moni niitä mietiskellyt. Nämä siis itse olen löytänyt täältä foorumilta.
Kudo mallitilkku.
Mallitilkusta lasketaan tarvittavat silmukat ohjeen soveltamiseen seuraavasti:
Jos ohjeessa tiheys on esim. 25s/10 cm ja sinulla 22s/10cm, ja ohjeen silmukkaluku on 75s, niin tarvitsemasi silmukkaluku X tulee yhtälöllä 22=X, 25=75 -> 22*75/25=X, jolloin tarvitsemasi silmukat X=66. Vastaavasti jos tarvitsemasi leveys on 30 cm ja tiheys 22/10cm, niin 30*22/10=66 (tämä sama saadaan toki myös logiikalla 30cm on kolme kertaa 10 cm, joten 3*22=66).
Tässä vielä toisenlainen laskentaohje:
Mallitilkku on ehdoton. Eikä ole vaikea tehdä. Luot n. 30 silmukkaa, neulot sileää oikeaa (oikealla oikein ja nurjalla nurin) jos aiot tehdä housutkin sileää. Neulo n. viisi senttiä tai enemmän. Mittaa 10cm leveydestä, merkkaa nuppineuloilla ja laske, montako silmukkaa siihen välille mahtuu. Esim. minulla Jaegerilla ja 3,5mm puikoilla tulee 23 silmukkaa. Eli yhden cm matkalle tulee 2,3 silmukkaa.
Sitten mittaat vauvan pepun ympäryksen vaipan päältä. Jos ei ole vielä vauvaa, niin n. 35-38cm on hyvä ympärys vastasyntyneelle. Jos haluaa esim. 36 cm ympärysmitan, niin sitten vain kertoo 36 kertaa 2,3 = 82,8 eli 83 silmukkaa. Silmukkamäärää voi vähän pyöristää esim. neljällä jaolliseksi jos haluaa 2o2n-resorin. Itse olen mitannut vain leveyden, jotkut laskevat myös pituussuunnassa kerrokset mutta vaippahousuissa se ei ole niin tarpeellista kun korkeuden voi säätää samalla kuin neuloo. Minun housuissani korkeus on suunnilleen sama kuin leveys, siis 50cm leveät housut (L-koko) ovat 50cm korkeat (mitta edestä vyötäröltä taakse vyötärölle).
Ja näillä ohjeilla siis laskenut aloitussilmukoiden määrän, lisäykset, haarakiilat ja kavennukset tehnyt muuten ohjeen mukaan. Mittoja vähän miettinyt sitten vauvan tarpeiden mukaan.