vko 50 | Keskiviikko 11.12.2019.

Neuletiheys, hahtuvan kutistuvuus + Ullan pöpät -malli

Keskustelunvaihtoa innokkaiden puikkojenheiluttajien välillä

Neuletiheys, hahtuvan kutistuvuus + Ullan pöpät -malli

ViestiKirjoittaja Sekoseko » Pe Tammi 04, 2013 16:28

Yleinen kysymys neuletiheydestä... olen kutonut Ullan pöpät ohjeen mukaan - piti olla 5 mm pyöröpuikot, joilla piti tulla neuletiheyttä 14 s tai 22 krs = 10 cm. Itselläni tuli kuitenkin 10 cm matkalle 15 s ja 20 krs. Eli leveyssuunnassa enemmän silmukoita, ja korkeussuunnassa vähemmän. Mitenköjän vaikuttaa kutistuvuuteen? Olen kuullut, että tuon kyseisen ohjeen mukaan kudottuna joillakin olisi jopa 2 kokoa kutistunut (siksipä kudon nyt M-kokoa kohta syntyvälle...). En sitten tiedä, miten käyttämäni lanka eroaa ohjeen langasta (ohjeessa kudottu 2-säikeisellä ja itsellä myös Ruskovillan 2-säikeinen hahtuvavilla, mutta eri merkkinen kuin ohjeessa).

Kysyisin lisäksi vaipan mallista teiltä, jotka olette kutoneet Ullan pöpät -ohjeen mukaiset (http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html) villavaippahousut... Minkä malliset kyseisistä housuista tulee? Tein näköjään mokan, kun ohjeessa sanottiin että vyötärön lisäysten jälkeen kudo sileää, kunnes työn korkeus 17 cm (kudon M-kokoisia). Kudoin näköjään vahingossa niin, että 5 cm resorin jälkeen on sileää tuo 17 cm. Ei jaksaisi purkaa... eli onko tuon ohjeen mukaiset housut miten korkeat? Olen tosiaan kuullut, että ilmeisesti korkeussuunnassa paljon kutistuisivat?
Sekoseko
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu TSI-villavaippahousut