vko 08 | Sunnuntai 23.2.2020.

Millä langalla saumat?

Keskustelunvaihtoa innokkaiden puikkojenheiluttajien välillä

Millä langalla saumat?

ViestiKirjoittaja Böllö » Pe Elo 03, 2012 20:12

Ohjeissa neuvotaan ompelemaan villavaippahousujen saumat ohuella villalangalla. Minulla ei ole kuin Novita Woolia ja Bambinoa. Kävisivätköhän ne? Miten ulospäin näkyvät saumat voi ommella värillisellä langalla niin että lopputulos olisi siisti?

Olisi kiva samalla langalla kirjailla lisäksi joku yksinkertainen kuvio housuihin. Olisipa helppoja ohjeita kirjailuun, koska olen ihan aloittelija. Toinen vaihtoehto olisi virkata joku pieni kuvio ja kiinnittää se ompelemalla. Pupu? Pöllö? Osaisi vaan toteuttaa... :roll:
Böllö
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Millä langalla saumat?

ViestiKirjoittaja marjaana » La Elo 04, 2012 07:51

Minä olen ommellut villahousujen saumat sillä samalla langalla mitä olen neulonut villahousutkin. Hahtuvaohjeissa yleensä näkee tuota, että neuvotaan ompelemaan saumat jollain tavallisella langalla syystä että hahtuva katkeilee tosi herkästi. Hahtuvallakin voi ommella saumat, kun vähän laittaa sitä kierteelle. Kestää paremmin ompelun.

Oletko koskaan kokeillut huovuttaa villahousuun kuvia? Vähän huovutusvillaa, pieni superlonpatjan palanen ( tai joku Novitan huovutusalusta jonka voi ostaa ) ja huovutusneula tarvitaan tuohon. Silleen saa ihania kuvia tehtyä pöksyihin ja on helppoa.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

Re: Millä langalla saumat?

ViestiKirjoittaja Böllö » La Elo 04, 2012 10:03

Kiitos vastauksesta! Minä päättelen aloitus- ja loppulangan ompelemalla sillä saumoja kiinni. Vähänhän tuo lanka saattaa katkeilla, varsinkin jos se on pitkänä. Olen lisäksi pujotellut lankoja harvempiin kohtiin lahkeensuihin tilkkeeksi. Kierteelle laitettuna hahtuvakin siis kestäisi ompelulankana paremmin. Oiva keksintö!

Tällä kertaa ompelin lisäksi saumojen päälle ohuella sinisellä villalangalla ristipistorivit vahvistukseksi. Tuli ihan kivan näköistä jälkeä. Aion tehdä myös nyörin samalla langalla. Voikohan tuohon kuvioiden huovuttamiseen käyttää ihan Tiimarin hahtuvaa? Pitää kokeilla. :)
Böllö
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu TSI-villavaippahousut