vko 50 | Tiistai 10.12.2019.

Monta taskuvaippaa saa täysleveästä Pul-kankaasta?

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Monta taskuvaippaa saa täysleveästä Pul-kankaasta?

ViestiKirjoittaja aiti78kerava » To Syys 12, 2013 07:33

Siis monta vaippaa pystyy tekemään noin suunilleen 1m mittaisesta täysleveästä pul-palasta.?

Monta s-koon vaippaa palasta saa?
Monta M-koon vaippaa palasta saa?
Monta L-koon vaippaa palasta saa?

Kiitos
aiti78kerava
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

Re: Monta taskuvaippaa saa täysleveästä Pul-kankaasta?

ViestiKirjoittaja Zoey » To Syys 12, 2013 19:43

S: 10-12
M: 8-12
L: 8-10

L-kokoiseen ainakin suosittelen hankkimaan ennemmin 110-120cm paloja. Helposti saa pari vaippaa enemmän kun pääsee asettamaan lomittain. Hukkaa jää silloin vähemmän...

Itse hankin yleensä 50-60 cm per kuosi, niin saa enemmän vaihtelua kuoseihin. käytännössä ne vaipat leikataan kuitenkin rivissä niin, että 1m:stä saa tasan tuplat siihen nähden mitä 50cm:stä, eli isommasta palasta ei kummoista hyötyä ole.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Äippä » Pe Syys 13, 2013 16:14

Itse olen leikannut kankaat puolikkaalla kaavalla, kankaan taitteelta. Tulkitsenko oikein nyt siis eli kannattaa leikata "kokonaisilla" kaavoilla, niin ne saa paremmin limittäin ja hukkaa jäisi vähemmän?
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Zoey » Pe Syys 13, 2013 19:40

Ihan samasta kohdasta kangasta saa toki leikattua molemmilla tavoilla. Riippuu ihan siitä miltä kohtaa taitat kankaan. ;)

Itse teen niin että piirrän koko kankaan leveydeltä katoavalla tussilla ne leikattavat kuviot, ja jos olis jäämässä kankaan leveys vähän vajaaksi niin aloitan alusta ja teen enemmän lomittain. Käytän yleensä aina samoja kaavoja joten äkkiä oppii miten tuo asettelu kunkin kaavan kanssa parhaiten toimii.

Jos ei halua investoida katoavaan tussiin niin voi toki tehdä monta paperikaavaa ja asetella niitä aikansa eri muodostelmiin. Tai käyttää kaavana jo leikattuja vaippakankaita (esim taskuvaipan sisäkankaita).
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja minskula » Pe Syys 13, 2013 22:47

Mulla on tämmöinen tapa:

Varaan kangasta siivekkeiden korkeuden verran (n. 10 cm) enemmän kuin vaippakaavan korkeus. Eli jos kaavan korkeus 50 cm, ostan kangasta 60 cm. Kun leikkaan kangasta, käännän aina joka toisella kerralla kaavan "ylösalaisin". Näin L-kokoista sivukiinnitteistäkin vaippaa mahtuu helposti 4 vierekkäin. Ja hukkapaloja ei synny niin paljon kun siivekkeille saa tilaa kankaan keskikohdalta (josta on siis leikattu edellisen vaipan kapein kohta eli haaraosa).

Ongelmaksi tässä tietenkin muodostuu se, että samasta kuosista "joutuu" tekemään monta vaippaa ja on niin paljon ihania kankaita joista haluaisi vaippoja. :lol: Saisi minun hankkimillani kankailla vaipatettua useammankin vaippapepun.
poika 04/08, enkelipoika 07/12 (rv 20+0) ja tyttö 06/13
minskula
Taapero
Taapero

Paluu Vaippakonkarit vastaavat