vko 50 | Maanantai 9.12.2019.

Vastasyntyneelle vaippasettiä itse tehden-vinkkejä?

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Re: Vastasyntyneelle vaippasettiä itse tehden-vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Villa Villa » Pe Heinä 19, 2013 19:00

Kuminauhan pituuden kanssa on hyvä nyrkkisääntö se, että mittaa kuminauhan merkkien välin ja jakaa sen kahdella. Eli kumpparin pituus on puolet kaavaan merkitystä kuminauhan paikan mitasta. Itse kyllä vähennän tästä vielä sentin pois ja hyvä tulee. Ainakin sisävaipoissa joissa kuminauha ommellaan kauttaaltaan kiinni kankaaseen on hyvä käyttää tuota vielä sentillä lyhennettyä versiota. Tottakai vauvat on varustettu erilaisilla reisillä, mutta tuo antaa hyvin osviittaa sopivasta pituudesta. :)
Äippä -77, Isi -78, termiitit 09 ja 10 & karvakorva vm.04
Villa Villa
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Äippä » La Heinä 20, 2013 06:43

Valtaisa kiitos teille kaikille vastauksista! Annoitte kullanarvoisia neuvoja. Tilasin tuossa kankaitakin ja toivottavasti kohta pääsen aloittelemaan. Mielenkiinnolla odotan mitä saan aikaiseksi :D .
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Ramona » La Heinä 20, 2013 16:58

Imuista vielä se (vai kirjoitinkihan jo...) että meil on joitain sellasia imuja, jotka on n. vaipan levyisiä ja pituutta n. 2x vaipan pituus, ja nuo on siitä hyviä että pojalle sen voi taittaa niin, että taittaa kahtia ja sit päällimmäisestä puolikkaasta vielä puolet päällekkäin, äh en osaa selittää, mutta siis niin että takana on vain ykskerros ja edessä kolme, ymmärtääkö tuosta? (ja ne imut on jotai bambukangasta kaksinkertaisena. Noi vois olla vaikka päistä tiimamalliin leveneviäkin)
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Susakaro » Ti Syys 03, 2013 11:54

Miten Äipällä on ompeluhommat lähteneet käyntiin?

Minulla on hyvin samanlaisia pohdintoja :)
monenlaisia kankaita olen saanut lahjoituksena ja niitten käyttömhdollisuuksia olen yrittänyt pähkäillä, mm selaamalla tätä foorumia ahkerasti.

Päätin aloittaa ompelutaitojen muistelun ompelemalla froteepyyhkeistä tiimalasin muotoisia lisäimuja. Seuraavaksi tutustuin mummut-kaavoihin ja ohjeisiin ja olen nyt tehnyt röyhelömummut-ohjeella NB ja S kokoisia vaippoja. Ompelemani lisäimut ovat niihin sopivia. Olen hirmuisessa flunssssa kotona ja saanut tehtyä 2 vaippaa valmiiksi päivässä :) Aluksi meni paljon aikaa ohjeitten pähkäilemiseen, koska en ole tottunut ompelemaan.

Tein myös eilen ensimmäisen hankinnan :shock: ostin mikrofleeceä (ihanan vaaleanpunaista tietysti, koska meille on ilmeisesti tyttö tulossa...) ja ajattelin seuraavaksi kokeilla ohjetta fleecekuorien teosta.
*Ensimmäisen kestovaippailijan LA 25.12.2013*
Susakaro
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Äippä » Pe Syys 06, 2013 17:15

Hei Susakaro,

Ihan mukavasti on ompelukset lähteneet käyntiin. Olen saanut valmiiksi 7 nöttöstä ja 7 Mummut-näpsyvaippaa ja muutamia imuja. Työpäivinä ei jaksa tehdä, mutta viikonloppuisin olen yrittänyt 1-2 vaippaa ommella. Nyt olen suunnitellut, että teksisin nepillisiä M- ja L-koon taskuja sekä vielä lisää mummun näpsyvaippoja.

Materiaaleina olen käyttänyt joustofroteeta ja sisäpinnaksi tenceliä. Imuja olen tehnyt josutofroteesta, bambusta ja tencelistä. Vanhoja froteepyyhkeitä ajattelin myös imuiksi ommella. Pari nöttöstä on myös trikoopinnoilla ja sisällä joustofroteeimua.

Villahousujen tekemistä suunnittelen myös, mutta saattaapi olla, että se on sellainen ikuisuusprojekti. Pitäisköhän aloittaa tekemään suoraan M-kokoa, niin olisivat ehkä valmiit, kun käyttäjä on sitä kokoa :lol: .
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Susakaro » Su Syys 29, 2013 07:31

^minä taas innostuin välillä neulomaan villiksiä, joten vaippaompelu on nyt jäänyt vähemmälle. Useammat on jo tullut, langat on niin ihanan pehmoisia ja nopea neuloa pieniä housuja :)
*Ensimmäisen kestovaippailijan LA 25.12.2013*
Susakaro
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Edellinen

Paluu Vaippakonkarit vastaavat