[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4673: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4675: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4676: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4677: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
Kestovaippainfo • Keskustelu • katso viestiketjua - Vastasyntyneelle vaippasettiä itse tehden-vinkkejä?
vko 50 | Keskiviikko 11.12.2019.

Vastasyntyneelle vaippasettiä itse tehden-vinkkejä?

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Vastasyntyneelle vaippasettiä itse tehden-vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Äippä » Ke Heinä 17, 2013 09:12

Hei. Suunnittelen tässä syntyvälle lapselle kestovaipatusta. Olen ajatellut ommella itse ainakin osan vaipoista. Kokemusta vaippaompelusta on harkkahousujen verran, jotka olivat ihan käyttökelpoiset.

Olen suunnitellut tekeväni nöttösten tapaan NB- ja S-koon sisävaippoja. Ohkasia harsoja taloudesta löytyy noin 30. Lähtökohtainen suunnitelma olisi käyttää villiksiä kuorena.

Muutamia kysymyksiä olisi teille kokeneemmille, jotta ei tarvitsisi vajota heti suohon:

1. Millaisia lisäimuja kannattaisi tehdä, esim. materiaalit, koot?
2. Kotoa löytyy jotakin kangasta jo valmiiksi, käyttövinkkejä niille:
- fleeceä, voiko siitä tehdä kuoria? Mistä tiedän soveltuuko se kuorikankaaksi kosteudenpitokyvyltään?
- paksua froteeta, kannattaako sitä laittaa kiinteäksi imuksi tai lisäimuksi?
- puuvillaista lakanakangasta, voiko sitä käyttää johonkin?
- pala paksua collegea, joustavaa, toinen puoli "sileä" ja toinen "huokoinen"
3. Jos suurennan tätä minulla olevaa nöttösten tapaista kaavaa NB-koosta S-kokoon, mitä osioita suurennan? Kannaattaako tehdä S-kokoon jo selkäkumppari ja miten huomioin sen kaavassa? Tarvitseeko selkäkumpparia välttämättä laittaa?
4. Vinkkejä pienen vauvan yövaipan rakenteeksi (sisävaippa)?

Mikäli sinulla on muita hyviä vinkkejä, niin niitä otetaan ilolla vastaan.
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Vastasyntyneelle vaippasettiä itse tehden-vinkkejä?

ViestiKirjoittaja Ramona » Ke Heinä 17, 2013 11:55

Minä henk.koht. suosin pitkään meneviä, eli meillä on Mummut-näpsyvaippakaavalla tehtyjä yhden koon joustofroteisia, pienemmällä taitetaan matalammaksi, sitten myöhemmin menevät sellaisenaan. Noita olen ommellut kirpparilta halvalla löytyneistä/ ilmaisiksi saamista joustofroteelakanoista/äp-pyyhkeistä. Vastasyntyneenä ei tarvinnut imujakaan käytännössä lainkaan kun matalammaksi taitettu etuosa imaisi pissit (pojalla). Noissa on siis kaksi kerrosta joustoforteeta ja takana aukko imuja varten.

Imujen hyvä rakenne riippuu esim kuivatusmahdollisuuksista, kiinteästi ommellut kuivuu hitaammin, mutta jos on kuivausrumpu niin ei ole ongelmaa. Muuten tekisin taitettavia imuja. Paksut froteet ym on vähän siinä ja siinä imuihin, kun tekevät ison vaippapaketin siinä missä sama imuteho olisi kenties saatavissa toisilla kangasvalinnoilla
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Ramona » Ke Heinä 17, 2013 12:11

Jos kankaita ostaa aikoo, niin kenties jotain bambuhamppu-/bambupuuvillakangasta hankkisin imuihin. Tietokannasta voi katsella vinkkejä tykätyistä imuista, esim !bamboo doublerin tiedoissa sanotaan kooksi 25 x 38, ja meillä noi meni alkuun taitettuna niin päin että oli pituutta tuo 25 ja sitten myöhemmim toisinpäin, piyuutta enemmän http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/vaipat/2/
Myös sellaset pitkät imut on hyviä, eli vaipan leveys ja pari vaipan pituutta, niin pojalle voi taittaa niin että edessä enemmän imua
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Villa Villa » Ke Heinä 17, 2013 13:51

Fleecestä kuorena... :) Microfleece kannattaa laittaa kuoreen kaksinkertaisena, kun taas polarfleece voi mennä ihan yhtänäkin kerroksena. Itse olen mieluummin käyttänyt microfleeceä kaksinkertaisena, niin saa nätisti kumpparit noiden kahden kankaan väliin. Pitävyyttä ei oikein voi suoraan päätellä esim. kaatamalla fleecelle suoraan vettä, sillä vaipassa pisut kuitenkin imeytyy ensin imuihin ja vasta niiden kautta kosteus siirtyy kuoreen. Jos tuntuu ettei kuori sitten kätännössä pidäkään, niin sen voi pestä saippualla tai paljon saippuaa sisältävällä pesuaineella. Saippua tukkii fleecen ja kuoresta tulee pitävämpi. Fleece on itseasiassa lopulta aika kiva materiaali kuoriin. Se on pehmoinen, edullinen, toimiva. Lisäksi fleecekuoriin voi kätsysti lisätä vaikka aplikointeja eikä pitävyys kärsi. Villakuorten ja villisten jälkeen ehdottomasti suosikkini. Niin ja tykkään itse käyttää fleecekuorten kanssa mieluummin esim. taittoimua kuin muotoonommeltua sisävaippaa. Näin paketista tulee pienempi.
Äippä -77, Isi -78, termiitit 09 ja 10 & karvakorva vm.04
Villa Villa
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Äippä » Ke Heinä 17, 2013 14:01

Kiitos teille hyvistä vinkeistä!

Minulla on ihanaa ruosteenruskeaa fleeceä, joten ehkäpä kokeilen sitä kaksinkertaisena kuoreksi, kun se ei vaikuta superpaksulta.

Villa Villa: Pysyykö fleecessä hyvin nepparikiinnitys, sillä en ole tarrojen ystävä?

Ramona: mistäköhän löytyisi tuo Mummut-näpsyvaipan kaava? Onko se eri kaava kuin tuo täällä tee-se-itse -osiossa olevat Mummun vaippakaavat?
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Ramona » Ke Heinä 17, 2013 15:08

Muistelen että se Mummut-kaava olisi eri kokoja oleva, koitan katsoa mistä tuo yhden koon vaipan kaava löytyis. Kännykällä surffailem nyt niin ei ole niin sujuvaa etsiskellä
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Ramona » Ke Heinä 17, 2013 15:17

Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Villa Villa » Ke Heinä 17, 2013 15:46

Pysyy kaksinkertaisessa fleecessä mielestä hyvin nepit. Itsekin suosin juuri neppejä. Ja jos muuten haluat juurikin taittoimuille tehdä kuoren, niin kaavaksi käy oikeastaan mikä tahansa taskuvaipan tai sisävaipan kaava. Sisävaipan päällä käytettynä kuori tietenkin sitten vaatii vähän enemmän kokoa. :)
Äippä -77, Isi -78, termiitit 09 ja 10 & karvakorva vm.04
Villa Villa
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Äippä » To Heinä 18, 2013 09:42

Kiitos Ramona ja Villa Villa!

Eli jos käytän koon S-sisävaippaa, minun kannattaa tehdä/käyttää vaikkapa M-koon kuorta? Päteekö sama villiksiin eli onko villiksissä huomioitu alle tulevan sisävaipan ottama tila eli voiko villiksiä tilata suoraan vauvan koon mukaan?

Kysyisin vielä Ramona, että onko tuo Mummun näpsyvaipan kaava röyhelölliseen vaippaan?
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Ramona » To Heinä 18, 2013 16:51

Normaalisti vaippojen koot menee ihan koon mukaan, eli s-koon sisävaippa ja s-koon kuori. Mutta jos teet kuorivaippaa käyttäen jonkun tasku- tai sisävaipan kaavaa niin että aiot käyttäö kuoren kanssa sisävaippaa, niin silloin tarvitsisi kuorivaippaan käytettävän kaavan olla isompaa kokoa. Mutta jos sulla on kuorivaipan kaava, niin se pitäis mennä ihan koon mukaan. Jonkun verran toki mallleissa on eroa, jotkut vaipat matalempia kuin toiset, eli jos käyttää eri mallien kaavoja, niin kannattaa tämä huomioida ja testailla ensimmäisiä versioita miten ne istuu yksiin ennen kuin alkaa läjäpäin ommella

Ja joo, röyhelöllisiä tuolla kaavalla, siinä on muistaakseni pieni rasti kuminauhan alku- ja loppukohdan merkkinä, eli sile etäisyydelle reunasta
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Äippä » To Heinä 18, 2013 17:57

Ok, kiitti! Alkaa jo itseänikin naurattaa nää mun pähkäilyt.

Olisko sulla käsitystä minkä pituiset jalkojen kuminauhat voisivat olla tuossa yhden koon näpsyvaipassa? Vauva ei ole vielä syntynyt, joten testaus on ei nyt onnistu. Ymmärrän toki, että anatomiassa on eroja, mutta jotakin keskivertopituutta, mistä lähteä liikkeelle.

Onnistuisikohan ompelukoneella ommella saumat päälle, jos tekisi reunan lähelle suoran ompeleen ja sen viereen jonkinlaisen siksakin? Pohdiskelin, että tuleekohan saumoista sisään ommellen liian paksut ja vauvan ihoa painavat.
Äippä
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja amp » To Heinä 18, 2013 19:46

Taittoimut on siitä hyviä, että ne menee pitkään. itse tykästyin kuitenkin kuopuksen kohdalla sellaisiin lisäimuihin, jotka ompelin bambujoustofroteesta ottobre 6/2010 kestovaippakaavalla. En ommellut siis sitä vaippaa vaan ainoastaan sen imuosan, laitoin 2 krs tiiman muotoon ja 2 krs suorakaiteen muotoon tiimakappaleiden väliin ja nämä olivat vastasyntyneellä ihanan pehmoisia ja imivät myös hyvin. Käytin näitä harson kanssa.
amp
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Ramona » To Heinä 18, 2013 21:00

En osaa kuminauhan pituutta sanoa. Mä ompelem ne niin, että ensiks ompelem toisen pään kiinni siihen merkin kohtaan, suoraa ommelta poikittain,sitten leveällä kolmepistesiksakilla kuminauhaa pitkin venyttäen kuminauhaa lähes äärimmilleen, ja sitten taas toisessa päässä suoralla ompeleella poikittain ja sitten vasta katkaisen kuminauhan.

Ja musta tuntuu että yuollanen röyhelövaippa vois hyvin onnistua noin niinkun selitit ompelukoneella.

Ja ihan ymmärrettäviä on pähkäilyt :) Muistan itekin miten esikoisen raskausaikana tuli pähkäiltyä kaikenlaista kaapissa olevaa että mitä niistä sais. Ja jokunen täys susi tuli tehtyä. Esim taisin ommella tavallisesta froteesta jollai tällasella näpsyvaippakaavalla, ja siitähän tuli ihan järjettömänkokoinen :mrgreen: sittemmin tuli leikattua siitä keskiosasta imuksi. Fleecevaippoja tein myös, mutta niitä lopulta ei paljoa käytetty, kun enimmäkseen käytössä oli harsot ja villikset. Nyt toiselle sitten ompelin noita joudtofroteisia, vaikka harsoja myös käytetään nytkin
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Ramona » To Heinä 18, 2013 21:06

Yövaipasta kyselit myös, mutta siihen en osaa vinkata, kun pissatan öisin ja vaippana on vaan harso (siltä varalta että tulis pissit huomaamatta, ja alla kosteutta pitävä alusta ja päällä villapeitto, eli kuorivaippaa ei ollenkaan). Eli ei ole mitään koko yön pissit pitävää vaippaa. Mutta tuollaseen näpsyvaippaan saa kyllä täytettä yövaipaksikin, kun vaan katselee jostain yövaippaketjusta vinkkejä imuiksi
Ramona
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Zoey » Pe Heinä 19, 2013 15:32

Jos nöttöset ompelee joustavista kankaista, ne menee kyllä tosi pitkään, siihen saakka kun moni haluaa siirtyä käyttämään taskuvaippoja. Jos meinaa käyttää sisävaippoja ja kuoria/villiksiä koko vaippaiän, niin sitten näpsymummu on kätevä.

Villikset ovat vastasyntyneellä ihania siitä, että jos niissä on yhtään lahjetta / vyötäröä, niin ne ehkäisevät tehokkaasti vaatteisiin asti menevää kakkaa. Toisaalta kuoret on helpompi pestä.

Rotavirus-rokotteen aikaan (oliko se 2kk ja 3kk iässä) on kummankin rokotesatsin jälkeen pari viikkoa syytä huolehtia kakkahygieniasta enemmän, koska kakkaan tulee eläviä viruksia. Silloin suosittelisin PUL- tai fleecekuoria jotka voi keittopestä, et halua että sitä kakkaa päätyy villiksiin. (Jotkut kait käyttää ihan kertsejäkin sen rotavirus-episodin ajan).

Nettinöttösen kaavaan tulee erillinen kuorikaava mukana (itse en ole kyllä sitä käyttänyt). Muuten käyttäisin kuorivaippaan samaa kaavaa kuin sisävaippaan, mutta leventäisin n. sentillä (jos leikkaat kaavan mukaan taitteelta, siirrä kaavaa taitteelta 0,5cm kankaan keskiosaa kohti). Kumpparit tekisin ihan aavistuksen löysemmiksi kuin sisävaipassa, tai vaihtoehtoisesti lisäisin kaavaan vuotosuojat, jolloin leveyttä tulee automaattisesti lisää.

(vuotosuojan ohje joka käy kaavaan kuin kaavaan: http://www.kiedo.net/www_kiedo/kuvia/ku ... luohje.pdf)

Noista luettelemistasi kankaista mä en itse käyttäisi joustamattomia mihinkään. Se vähentää hirveästi vaipan käyttöikää ja kätevyyttä: taskuihin on vaikea pujottaa imuja jos eivät veny kun kättä tunkee sisään, ja venyvä materiaali toki istuu pidempään. Collegesta voisi ehkä ommella sisätaskuja, mutta kovin joustavaa se ei usein ole. Fleece on tosiaan hyvä kuorivaipan materiaali. Imut tekisin bambusta tai hampusta, koska pikkuvauvalla paketista tulee helposti polviin asti ulottuva jos koitat saada tarvittavan setin kasaan pelkän puuvillan avulla.

Yövaipaksi mä käyttäisin ehkä nykykokemuksella ihan suorilta näpsymummuja enkä noita NB-vaippoja, ei haittaa mitään jos vaippa nousee korkeammalle kainaloihin ja sinne saa tosi paljon enemmän imua mahtumaan. Mä oon ommellut yövaipoiksi näpsymummuja nelinkertaisesta lakana-joustofroteesta (2 nurjat vastakkain, tasku, toiset 2 nurjat vastakkain). Se levittää kosteutta tehokkaasti, ja kun taskuun lataa sitten bambua ja hamppua, niin imukykykin on kohdallaan. Niitä bambu- ja hamppuimuja voi laittaa sitten tarvittavan määrän, ei tarvii ennakkoon tietää. :)

Meidän pojilla oon käyttänyt aika pieniä imuja, eli hamppua/bambua kaksinkertaisena 30*18cm pala. Tän olen sitten taittanut kaksinkerroin pitkittäin. Lasten kasvaessa olen laittanut imun ihan vaipan eteen, koska takaosa ei yleensä kastu kuitenkaan pojilla. Tällaiset taittoimut eivät ole suhteettoman isoja myöskään vastasyntyneen vaipassa, ja se suurempi pituus olisi pojilla kuitenkin vain materiaalin tuhlausta kun se ei takaa kastu. Esim. jotain kaksinkertaista 30*35cm imua olisi ihan tuska yrittää taitella nöttösen sisään, se ei sinne mahdu, tai jos mahtuu niin ulottuu polviin asti, ja imukykyä on ihan liikaakin. Jos sitten isommalla lapsella häiritsee se, että vaippa jää takaa liian lituskaisen näköiseksi, niin käärii sitten sen imun johonkin josteudenlevittäjäkerrokseen, joka ulottuu taakse asti.

ja nimenomaan niin, että jos saumuria ei ole, vaipat siksakataan ympäri, ei mitään käännettyjä paksuja saumoja. Oli sitten kuivausrumpu tai ei, niin et halua että ne reunat kuivuu tuplasti hitaammin kuin muu vaippa. Ja kovatkin niistä helposti tulisi.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

Seuraava

Paluu Vaippakonkarit vastaavat