vko 50 | Sunnuntai 15.12.2019.

Minkälaisia imupaketteja käytätte taaperolla?

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Minkälaisia imupaketteja käytätte taaperolla?

ViestiKirjoittaja Tiiteli » Ke Touko 22, 2013 11:13

Meillä 1,6 vee poika. Olen nyt aloittanut uudelleen kestoilua kun se puolen vuoden iässä jäi.
Ongelma on imujen riittävyys. Parissa tunnissa kastuu kauttaaltaan likomäräksi.
Nyt olen käyttäny lähinnä bambutaittoa (4 kerrosta) ja puolikasta harsoa (7 kerrosta).

Mitä muita hyvästi imeviä ja kosteutta levittäviä on kuin harso?
Mikrokuituimuja en halua käyttää koska ne ilmeisesti menettää ajan mukana tehonsa ja eivät taida olla kovin ekologisiakaan.

Kertokaa omien imupakkaustenne matskut ja kerrokset ja miten hyvin toimii! :)
Tiiteli
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Minkälaisia imupaketteja käytätte taaperolla?

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ke Touko 22, 2013 12:17

Minä olen käyttänyt sellaista pakettia, että siinä on kokonainen harso siten, että puolet siitä on päälimmäisenä ja toinen puoli alimmaisena, ja siinä välissä mikrokuituimu ja 3-4 kerrosta bambua tai hamppua.

Minä olen ihmetellyt, miten jollain voi riittää pelkkä mikrokuitu yhtään mihinkään, mutta se johtuu varmaan siitä, että minulla ei ole kokemusta kuin vanhoista mikrokuituimuista. Olen kuullut, että mikrokuitu pitäisi pestä vlillä 90 asteessa, jotta imukyky pysyisi hyvänä. Mutta voihan se olla etten ole hyvässä imussa olevaa mikrokuitua nähmytkään.

Mutta tuohon meidän taaperovaippaan olen laittanut idealla, että sitä kosteudenlevittäjää pitää olla kahdessa paikassa, eli ihan ensimmäisenä ja lisäksi joko välissä tai alimmaisena. Ja mikrokuitua olen laittanut, koska se tekee paketista sen verran pehmeän, että kelpaa paremmin kertiksiin tottuneelle taaperolle. Ja kyllä se vanhakin mikrokuitu jotain imee ainakin tuollaisessa paketissa.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Zoey » Ke Touko 22, 2013 15:33

Kosteudenlevittäjänä olen käyttänyt harsojen lisäksi flanelliliinoja (jotka imevät aika reilusti nopeutensa lisäksi), pikkupyyhkeitä (ikean lastenosaston pikkupyyhkeet 3,95/10kpl) ja joustofroteeta. Muistan täällä useampaan otteeseen kehutun että paras kosteudenlevittäjä olisi vohvelikangas. Sitä en ole itse ehtinyt kokeilla, mutta kiinnostaisi kyllä.

Itse olen myös kaktuksen linjoilla, että kosteudenlevittäjä ei voi olla pelkästään päällä, vaan muutenkin kietoutuneena pakettiin. Itse teen niin, että rullaan kosteudenlevittäjän ja tehokkaamaan imun keskenään rullalle jolloin kosteudenlevittäjä on 3-4 välissä (päällä, keskellä, keskellä, alla).

Kannattaa miettiä myös sitä, tuleeko tuo megapissa pikku lorauksina vai kaikki kerralla. Jos se tulee pikku hiljaa, paketti ehtii kyllä yleensä vähän tasata kosteutta, mutta jos tulee kerralla iso pissa, niin silloin kosteudenlevittäjä voi olla tosi kriittisessä roolissa. Imuja tunnustelemalla ei mielestäni voi päätellä onko se tehokas imu ehtinyt imeä maksimikapasiteettinsa, se voi tuntua märemmältä alkuun, ja kosteuden tasaantumisen jälkeen vähemmän märältä.

Kastuuko sulla siis pojan vaippa ihan taakse asti, kun sanoit että "kauttaaltaan märkä"? jos kastuu, niin silloin sanoisin että kosteudenlevittäjä toimii tosi hyvin. Monesti poikien vaipat falskaavat jo, kun imut ovat edestä haaraan asti märkiä vaikka takaosa olisi rutikuiva. Eli jos tosiaan kosteus leviää selkäpuolelle asti, epäilisin ekana imun määrää ja olettaisin että kosteudenlevitys on kohdallaan. Silloinhan kosteudenlevittäjää voisi vähentääkin, jolloin saisit enemmän tehokasta imua ilman että paketti paksuuntuu.

Itse vannon hamppuimujen nimeen. Mitä enemmän kankaassa on hamppua, sitä varmemmin pito riittää. Tuntumalla sanoisin että 4krs hamppua imee ainakin puolitoistakertaisesti sen mitä sama määrä bambua. Oon käyttänyt hamppua myös ilman kuivausrumpua (kunnes rumpu tuli meille 6kk iässä), ja kyllähän se vähän tönköksi menee, muttei mielestäni mitenkään käyttökelvottomaksi. Ja hamppujoustofrotee kovettuu toki vähemmän kuin college.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Tiiteli » Ke Touko 22, 2013 17:01

Kiitos vastauksista!
Taakse asti on imut tosiaan märkänä.
Tuota hamppua en ole vielä hommannut koska olen kuullut että se menisi koppuraksi. Meillä on kyllä rumpu mutta välttelen sen käyttöä varsinkin näin kesällä kun pyykki kuivuu ulkonakin.
Mutta hamppujoustofrotee ei siis kovetu?

Oilsi mukava saada vaipanvaihtoväli ainakin kolmeen tuntiin. Nyt on olleet imut litimärät ja lienee sen takia sitten alapääkin punoittanut mitä en kertiksillä kyllä ole huomannut.
Tiiteli
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Sade » Ke Touko 22, 2013 18:07

Me pääosin kertistellään, mutta yritän sen keston per päivä saada käytettyä ainakin. Poika siis 1v10kk.

Meillä parhaat imut on perhostaittoja, jonka kuosikerros tavallista joustofroteeta ja sitten on 2 kerrosta hamppujoustista. Notkeita ja imukykyisiä. Hamppujoustiksessa itsessäänkin toimii kosteudenlevitys paremmin kuin esim. hamppufleecessä, ja apuna vielä tavallinen joustis, jota perhostaitossa tulee kolme kerrosta hampun kanssa lomittain.

Väliin laitan vielä taitellut !bamboo doublerin, tosin mikä tahansa ohut ja notkea taiteltava imu kävisi. Vielä enemmän imua kyllä pitäisi olla, kun näilläkin paketeilla imut on yleensä parissa tunnissa taakse asti märkiä, yleensä noin sentti siellä takareunassa enää kuivana.

Mitä itse pitäisi kokeilla tuohon lisäksi: ainakin ritariperhosen tyyppisiä imuja, joissa siis oisi edessä vielä ekstrakerros, tavallisen perhostaiton tilalle. Ja sitten paketin pohjalle vielä villaimu. Noin ei pitäisi vielä tulla liian paksu paketti, ainakaan toivottavasti.
Äityli & osakestoilijapoitsu 06/11. Perheessä myös kertiksiin jämähtänyt isi.
Sade
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Zoey » Ke Touko 22, 2013 19:29

Meillä ei ole kyllä menneet hamput koppuraksi, vaan lähinnä sellaiseksi vähän jäykemmäksi mutta kuitenkin ihan tasaiseksi ja miellyttäväksi. Mutta jos rumpu löytyy niin en usko että on ongelmaa... jos vaikka välilläkin käyttää ne rummun kautta ja yleensä narulla, niin varmasti pysyvät käyttökelpoisina. Erityisesti se joustofroteeversio. Mutta onhan noita hamppujoustiksiakin toki useampaa eri laatua joten en nyt uskalla luvata että jokaikinen markkinoilta löytyvä kangas pysyy pehmeänä. Mutta lähtökohtaisesti sanoisin että joustis on tosiaan materiaalista riippumatta hyvin notkeana pysyvää.

Joustis on kyllä muutenkin ihana materiaali, siitä tulee tosi pehmeitä ja ohuita paketteja vaikka kangasta olisi grammamääräisesti saman verran paketissa kuin collegea. Jos nyt aloittaisin vaippavaraston keräämistä tyhjästä nykytiedoilla, en hankkisi collegeimuja lainkaan.

Punoitus voi johtua mielestäni joko liiallisesta märkyydestä tai sitten sopimattomasta pintamateriaalista. Onko sulla tasan yhtä pintamateriaalia, vaiko useampaa? Tyypillisesti taitaa olla niin, että iho tykkää joko kuivapintaisesta tai sitten luonnonkuidusta, eli kumpaakin kannattaa kokeilla.

Multa jäi alun perin vastaamatta itse kysymykseen, eli millaista pakettia meillä käytetään. Mä oon laittanut siis 4krs hamppua ja lisäksi kokonaisen (halpis)harson, sillä tavalla että se hamppu on rullattuna harson sisään ja harsoa on myös hampun välissä. Harsot on olleet siis laadultaan ÄP-harsojen tasoa. Niissäkin on ymmärrykseni mukaan ihan hurjia eroja.

Jos itse tarvitsisin lisäimua noihin paketteihin, niin ekana varmaan lähtisin siitä että puolittaisin harson, neljäsosakin saattaisi piisata, ja lisäisin hamppua sen verran että paketti pysyisi yhtä paksuna kuin aiemmin... ehkä 4 kerroksesta 6-8 kerrokseen. Nyt olen tosiaan laiskana käyttänyt kokonaisia harsoja kun en ole jaksanut leikellä ja huolitella niitä pienemmäksi. :)

Toinen vaihtoehto voisi tosiaan olla joku perhosimun tyyppinen, hamppujoustiksella (2-3 kerrosta eli taiteltuna 6-9) ja siihen sitten kosteudenlevittäjäksi kerros puuvillajoustista. Perhosimuista on tullut mun mielestä kerroksiinsa ja imukykyynsä nähden yllättävänkin ohuita ja notkeita paketteja.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Faynel » La Elo 03, 2013 20:58

Meillä on pottailevan puolitoistavuotiaan taskuissa "perussettinä" alla Muksut bambuhampputaitto kolminkerroin taiteltuna ja sen päälle saman firman bambujoustofroteinen (5krs) imuiisi, jota myyty Outletissa II-laatuisena. Aivan ihanan pehmeä ja taipuisa paketti! Bjf imee paljon pestynä nopeasti ja paljon, ja levittää pissan yllättävänkin hyvin. Jos jostain syystä tietää pissatusvälin mahdollisesti pidentyvän, lisää jonkun bambuisen pötkö-/tiimaimun (suosituimpana Hippu bambutiima) vielä kaveriksi, eikä vaipasta siltikään tule liian tönkköä.

Ainoana miinuksena tuossa on se, että noin paksu bambujoustofroteepötkö kuivuu pidempään (n. 1vrk narukuivauksessa sisällä, ulkona nopeammin), mutta meidän vaippakierrossa ei tämäkään ole haitannut. :)

Harvemmin falskaa, mutta jos falskaa, näkyy syy yleensä peilistä, kun ei pottailuajoitus ole osunut ihan kohdalleen. Tuo yhdistelmä imee kuitenkin kertamääristä riippuen 2-3 pissat.
Faynel
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Paluu Vaippakonkarit vastaavat