vko 50 | Torstai 12.12.2019.

sisäpintamateriaalien sopivuudesta vauvalle

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

sisäpintamateriaalien sopivuudesta vauvalle

ViestiKirjoittaja Neppa » La Touko 18, 2013 21:49

Minulla olisi muutama kysymys, ja olisin kiitollinen jonkun kokeneemman nopsasta vastauksesta.
Testailen parhaillaan, sopiiko vauvamme iholle fleece ja muut vaipan sisäpintamateriaalit.

Jos fleece ei sovi, niin auttaako pidemmän päälle esim. kertakäyttöinen tai muusta materiaalista tehty erillinen hoitoliina fleece-sisäpintaisen vaipan sisäpuolella? Varmaan kuitenkaan luonnonkuituista (esim. villa tai bambu) liinaa ei voi sijoittaa fleecen päälle?

Voiko Tenavan talkkia käyttää niin, että on kosketuksissa kuivaliinan (fleece, coolmax, kuivaliinakangas) kanssa, vai meneekö siitäkin tukkoon, kuten voidemaisesta rasvasta?

Voiko taskuvaippoja, joissa on pesuohjeessa max. 60 astetta, pestä joskus kuumemmassa?
Neppa
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: sisäpintamateriaalien sopivuudesta vauvalle

ViestiKirjoittaja Zoey » Su Touko 19, 2013 20:47

Taskuvaippojen pesunkestävyys riippuu materiaalien laadusta. Kiinalaiset PULit kai harvemmin kestävät kuumia pesuja, mutta laadukkaat PULit kuten esim. Myllymuksujen tuotteet kyllä kestävät. Itse olen kyllä ostanut PULia lukuisista eri kaupoista ja kaikki ovat kestäneet keittopesun. Uskoisin että niissä heikkolaatuisissa on yleensä pesuohje vielä matalampi, esim. 40 astetta. Mutta jonkinlainen riski siinä toki aina on. Käytännössä laminointi voi irrota kuumassa, ja sen jälkeen se repeää helposti (se voi esim. tarttua itseensä kiinni kurttuun ja sitten kun vaippa käytössä venyy, repeytyy se kurttuinen osa).

Fleecen päälle olisin vastahakoinen laittamaan mitään, koska voi hyvin olla että neste jääkin vain siihen pintakankaaseen eikä imeydy fleecen läpi ollenkaan (käyttöolosuhteet tuntuvat vaikuttavan tosi paljon siihen meneekö neste fleecestä läpi vai jääkö sen pinnalle). Mutta voihan sitä kokeilla. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan jollain kotoa löytyvällä, ettei mene investointi / vaivannäkö hukkaan.

Vaippojen tukkoon menemisestä en olisi niin hirveän huolissani. Mä oon käyttänyt vaipan sisällä bepanthenin rasvaista versiota, sinkkivoidetta ja talkkia, eikä mikään niistä ole tukkinut yhtäkään vaippaa (kaikki pintamateriaalit taitaapi olla meillä käytössä, polyestermokkaa lukuun ottamatta). Tuntuu että joillain joskus tukkii, toisilla ei. Mutta jos ne tukkoon menevät, niin saahan ne kait yleensä avattua, ja todennäköisesti mitään ongelmaa ei tule. Eli henkilökohtaisesti olisin sitä mieltä että sitä kannattaa murehtia vasta jos se osoittautuu ongelmaksi. Vaikka se on paljon puhuttava ongelma, uskoisin ettei se kuitenkaan kovin yleistä ole.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

Paluu Vaippakonkarit vastaavat