vko 50 | Tiistai 10.12.2019.

Vaippa heti märkä, mikä avuksi?

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Vaippa heti märkä, mikä avuksi?

ViestiKirjoittaja Vilukissanvillat » Ma Joulu 17, 2012 10:07

Olen aloitellut kestovaippailua nyt 4 viikkoa vanhan esikoispoikani kanssa. Olen aika ummikko kestoilussa, ja olen ymmärtänyt että harsot ovat parhaita näin pienelle. Olen käyttänyt superleijataitosta/sisävaippaa ja kuorta. Aluksi kaikki kuoret tuntuivat vuotavan reisistä, sillä poika oli aika kapeajalkainen. Nyt kuoret pitävät jo paremmin (vahinkoja sattuu silti joka päivä), mutta poika itkee joka kerta ihan heti kun harso/sisävaippa kastuu vähänkin. Meillä siis vaihdetaan vaippaa jatkuvasti. Alkaa ärsyttää kun esimerkiksi päiväunille meno venyy jatkuvasti sen takia että vaippa on märkä. Kertakäyttöisten kanssa poika jaksaa olla useamman tunnin kun ei huomaa sitä ensimmäistä pikkupissaa tai pientä kakkaa. Teenkö nyt jotain ihan väärin vai onko kestot vaan tällaisia että kastuvat aina heti läpimäriksi? Sisävaippoihin olen koettanut laittaa lisäimua sisään taskuun mutta lopputulos on yhtä huono. Tässä alkaa äiti hiljalleen kallistumaan kokonaan siirtymistä kertakäyttövaippoihin jos tilanne jatkuu samana.
Vilukissanvillat
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Vaippa heti märkä, mikä avuksi?

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ma Joulu 17, 2012 10:49

Onko sulla kuivaliinoja niissä vaipoissa?
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Vilukissanvillat » Ma Joulu 17, 2012 12:08

Olen laittanut siis vain lisäimun taskuun ja yhdellä kertaa kokeilin riisipaperia(?, sain ystävältä). En ole mitään kuivaliinaa laittanut, en oikein edes tiedä millainen sen pitäisi olla? Mutta tuo paketti tuntuu jo tuollaisenaankin tosi paksulta ja jäykältä, tuntuu ihan pahalta vääntää vauvan päälle kun kuorta saa sitten kiristää päälle niin että kuminauhat painautuu ihoon... :(
Vilukissanvillat
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja Vilukissanvillat » Ma Joulu 17, 2012 12:10

Ja nuo käyttämäni lisäimutkin ovat ystävältä saatuja, joten en tiedä ovatko edes kunnollisia tai olenko pistänyt ne vaipan taskuun oikein päin (toinen puoli froteeta, toinen fleeceä, osa jotain puuvillakangasta molemmin puolin...)
Vilukissanvillat
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Ma Joulu 17, 2012 17:11

Minkä merkkisiä harsoja sinulla on käytössä?
Omalla vauvallani harsoista tulee suht muhkea paketti, jos laitan ne kuoren sisään silleen pitkulaiseksi suorakaidevaipaksi. Ohuemman paketin saa, jos laittaa komfortleijataitoksen. Siinä taitoksessa kertuuksia tulee eteen enemmän mitä taakse. Jos pinnasta haluaa kuivana pysyvämmän, niin popolinin kertakäyttöinen kuivaliina on hyvä valinta taikka coolmaxista tehdyt kuivaliinat. Myllymuksujen kuivaliinaneulos on myös hyvä valinta. Riisipaperi ei pidä vaipan pintaa kuivana, se vain helpottaa vaipan putsausta jos tulee kakka.
Jos harsossa ei imu riitä, niin siihen etuosaan kannattaa lisätä jotain ohuempaa ja imevämpää. Bambudoubler on ohut ja imevä. Pyllypuolella vaipassa ei tarvitse olla paksuutta niin paljoa kuin edessä, sillä pisut pojilla osuu yleensä siihen eteen.

Harsoja en suosittele käytettäväksi noin pienellä vauvalla sisätäyttövaipassa taikka taskuvaipassa. Taskuvaippaan parempi imu on esim. myllymuksujen bambutaitto, jota saa prismasta, s-marketista. Tai sitten ohuehko sherpataitto taikka hamppujoustofroteeta tehty taitto. Sellainen on suht notkea ( kurkkaa esim. Nanun verkkokaupasta, sieltä löytyy myös hyviä vinkkejä vaipatuksesta miten villahousuja hoidetaan,vaipatetaan harsoilla jne ).
Tuo imu, mitä olet käyttänyt nyt taskuvaipan sisässä on minusta aika ohut. Fleece ei ime kosteutta ollenkaan ( on kuivapintainen materiaali ) ja se on turha kerros, jos tarkoitus on käyttää lisäimuna vaipan sisällä. Tuo vain turhaa paksuutta vaippaan.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Zoey » Ma Joulu 17, 2012 20:15

Jos niissä sun lisäimuissa on fleecepinta, niin sitä voisi kokeilla suoraan ihoa vasten (aseta se harson sisäpuolelle irtonaisena tai sitten taskun sisäpinnalle täyttöaukon sijasta). Fleece on tosiaan kuivapintainen materiaali ja siitä on imuissa hyötyä vain ja ainoastaan ihoa vasten.

Itse en ole kyllä saanut fleeceä toimimaan kuivaliinana, mutta jos sulla noita kerran on niin kannattaa kokeilla.

Omat suosikit on juuri tuo myllymuksujen kuivaliinaneulos tai coolmax. Myllymuksujen neulosta saa myös ainakin prismasta valmiiksi liinoiksi ommeltuna, jonka voi vaan asettaa vaipan sisäpinnalle.

Coolmax ja kuivaliinaneulos on ohuita ja joustavia, sanoisin että ne ei juurikaan tee siitä paketista paksumpaa, sitä ei tarvitse pelätä. Fleece paksuntaakin sitten enemmän.
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Shuri » Ma Joulu 24, 2012 21:57

Kuulostaa siltä, että teidän pojulle ei puuvillapintaiset vaipat sovi. Eli märkä puuvilla ihoa vasten aiheuttaa itkun. Punoittaako myös pepun iho? Meillä esikoisella sopi aluksi vain fleece, myöhemmin myös coolmax, mutta ei koskaan mikään märkäpintainen vaippa. Nuoremmalle sitten taas on passannut luonnonkuituiset, mutta ei niistäkään puuvilla, vaan bambu ja tencel.

Jos tykkäät harsoja käyttää, niin kannattaisi kokeilla bambuharsoa.

Ja kannattaa ennemmin panostaa kunnon vaippoihin, kuin tuskastella joka päivä falskaavien kanssa, joita ei ole ilo käyttää... Tai tämä nyt on minun mielipiteeni :) Jos haluat ohkaisia, notkeita vaippoja, hyviä on esim. Nalle vaipat. Näitä saa erilaisilla sisäpinnoilla. Taskuvaipoista minun kokemukseni mukaan Fuzzi Bunzit sopivat monen malliselle lapselle, ovat fleecepintaisia, ja niitä löytää aika edullisesti käytettynä.

Tsemppiä kestoiluun!
Minä, eli äiti
Hän, eli isi
Meidän, eli kuivaksi oppinut Päivänsäde 08/2010 sekä osakestoileva Töyhtöhyyppä 08/2012
Kaikkien karvainen kaveri, eli koiramme
Shuri
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja päpä07 » To Maalis 28, 2013 20:14

Fleeceä parempi on kuivaliinaneulokset, mm. mylly-muksujen ja monien muiden kestovaippoja myyvien sivuilla löytyy tietoja että tätä materiaalia sisältävivä vaippoja.

Vinkki; hätä ratkaisuna; Prismoissa on myyty Myllymuksujen taskuvaippoja kuivaliina-sisäkankaalla ja edellä jo mainittiinkin että Prismassa myydään myös Mykkymuksujen hamppu-bambu -taittoimuja - imut tarvii vaan pestä muutamia kertoja että alkaa toimimaan, siihen saakka taskuun voi kääriä muita olemassa olevia imuja.

Tuo on todella yksilöllistä mikä materiaali sopii vauvalle. Meillä tuli esikoisen kanssa silloin hirmuinen vaippaihottuma noin 10 kk iässä, koska mikään ei tuntunut tepsivän aloin selvitellä kestovaippa asiaa. Soitin sitten vaan yhteen nettikauppa-myyjään ja kysyin neuvoja hän ehdotti että tavallinen kunnon puuvilla auttaa usein sillä se ei ime ihosta sen omaa kosteutta pois niin kuin kertakäyttöiset tekee kun ne on niin imukykyisiä. Ostin sitten aloitusaketin puuvilla -prefoldeja ja pul-kuoria ja jo viikossa alkoi tuloksia näkymään, iho alkoi vähitellen toipua. Vuoden iässä ihottuma oli sitten jo muisto vain. Siitä innostuneena tilasin lisää muita kestovaippoja kuten sisä-, tasku- ja aio-vaippoja kotimaisilta valmistajilta - eikä sitä ole tarvinnut katua. Poika oppi tosi nopeaan niillä kuivaksi sillä en valinnut mitään kuivapintaisia vaippoja.

Mutta tosiaan vauvat ovat yksilöitä.
päpä07
Taapero
Taapero

Paluu Vaippakonkarit vastaavat