vko 49 | Torstai 5.12.2019.

Kestovaippa kävelemään opettelevalle

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Kestovaippa kävelemään opettelevalle

ViestiKirjoittaja VJG » To Joulu 13, 2012 16:06

Minkälaisia vaippoja olette käyttäneet kävelemään opetteleville ja käveleville vauvoille? Minulla käytössä Bumgeniuksen yhdenkoon taskut, joihin olen ollut tosi tyytyväinen, mutta arveluttaa kun ovat melkoisen leveitä vaipanjötkäleitä. Onko kenelläkään kokemusta niistä tai muista kestovaipoista? Haittaako leveä kesto kävelemään oppimista? Pysyvätkö imut vauhdissa mukana, niin ettei tule ohivuotoja? Olisiko jakaa muita vinkkejä tai pointteja kävelevien kestovaippoihin liittyen?
VJG
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

Re: Kestovaippa kävelemään opettelevalle

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » To Joulu 13, 2012 20:52

Vastaan kertislapsen ja kestolapsen vaipattaneena: Esikoinen käytti pelkästään kertiksiä ja oppi kävelemään 1v8kk. Ei siis ollut ainakaan vaipan koosta kiinni. Ihan normaalisti kehittynyt tyttö on vaikka myöhään oppikin tuon kävelyn, arka vain.

Tää jälkimmäinen on kestoillut 5kk iästä päivisin lähes täysin ja sitä ennenkin aika paljon. Kävelemään opetteluvaiheessa 1v jälkeen on meillä ollut myöskin bumgeniukset enimmäkseen käytössä (L-kokoisina). Aika muhkeat imut on tuo megapissaaja tarvinnut ja vielä olen villahousut laittanut AIOn päälle varmistukseksi kun haaroista falskailee aika usein kaikki meidän kokeilemat vaipat. Tämä nuorempi lähti kävelemään 1v4kk eli aikaisemmin kuin kertissiskonsa aikanaan. Hassua sinänsä kun välillä tuo tytteli iltaisin viipottaa pelkässä bodyssa tai ilkosillaan niin kävely on ilman vaippaa paljon huteramman näköistä kuin paksun paketin kanssa. Ilmeisesti on tottunut tukevaan "korsettiin" jalkovälissä :lol: .
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja kolmenäippä » To Joulu 13, 2012 21:32

Mulla kans se mielipide, et kesto ei vaikuta tavallisella lapsella kävelemään lähtöön. Kävellessö/liikkuessa meidän pullukkareidellä koin huonoksi röyhelölliset sisävaipat (painaumia) ja meillä on ollut käytössä kapeahkoja, sivunepillisiä taskuja/AIO:ja. Kannattaa totuttaa potatukseen vähintään vaipanvaihdon yhteydessä, ni saa vaihtoväliä kasvatettua/imumäärää pienemmäksi.
Puutarhahörhö, joka kuopuksen myötä on löytänyt kestot.
kolmenäippä
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Nyysnääs » To Joulu 13, 2012 21:46

Meillä on kanssa potatettu molempia ahkerasti. Tätä nuorempaa 6kk iästä lähtien. Silti pissaili reilusti kunnes lopetti tissittelyn muutama viikko sitten. Nyt onkin pissamäärät vähentyneet huomattavasti.
Minä kuppeileva ja kestoileva "ätti äitinen" koulutyttö 6/06 ja kuivaksioppinut kestotyttö 6/11 sekä isukki.
Nyysnääs
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Zoey » Pe Joulu 14, 2012 09:43

Imetys tosiaan vaikuttaa hurjasti pissan määrään. Meillä imetyksen lopetus vähensi vuorokautisen vaippamäärän 7->5.

Meillä on pojilla ollut aika paksut paketit jalkojen välissä, koska oon käyttänyt taskuja pötkömallisilla imuilla (ei mitään tiimoja tai perhosia, joten jalkovälissä on yhtä paljon tavaraa kuin muuallakin). Molemmat oppivat kävelemään 12-13kk iässä (riippuen vähän mitä laskee... 12kk ekat askeleet, 13kk alkoivat oikeasti liikkua paikasta toiseen).

Siis henkilökohtaisesti oon sitä mieltä että mikään vaippa ei oo estänyt kävelytouhua, tai hidastanut sitä. Samaa mieltä jonkun aiemman kanssa siitä, että ilman vaippaa on sitten huterampaa, varmaan just tottumattomuuden takia.

Tarrat saattaa menossa olla kovilla, nepit pysyy erinomaisesti. Mutta kyllä meillä ihan menestyksekkäästi tarravaippojakin käytetään. Ehkä 3 kertaa vaan on sitten käynyt niin että toinen tarra on irti ja vaippa löytyy toisesta lahkeesta jostain polven alapuolelta. :) Mut eipä tuommoinen maailmaa kaada kun sen sitten kyllä huomaa...
vaippoja ompelen minä, 30v äippä, sotkee kaksospojat 9/11 sekä tyttö 8/13 ja pesee isukki.
Zoey
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Tamavi » La Joulu 15, 2012 08:44

Meillä ovat käytössä samat vaipat kuin ennen kävelemäänlähtöäkin, taskuja pääasiassa, merkit ja mallit vaihtelee. Olen tykännyt sivukiinnitteisistä ja lyhyet etusiivekkeet omaavista vaipoista (BG, FB), koska niissä ei reisiaukko suurenen reiden liikkuessa, kuten pitkäsiipisissä etukiinnitteisissä. Imuja olen sitten laittanut aina tarpeen mukaan. Kävely on onnistunut molemmilta aikaisin (1. käveli 9 kk ja 2. 10 kk ikäisenä), enkä usko, että kertakäyttöisillä olisivat lähteneet sen aikaisemmin. Eikä olisi tarvinnutkaan!
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Shuri » Ma Joulu 24, 2012 22:05

Meillä oli käytössä haarasta kapeita, mm. Onnikasta silloin... Tyttö lähti kävelee vasta puolentoista vuoden hujakoilla. Mutta kaveripiirissä on sekä kestoilijoita, että kertisten käyttäjiä, ja lapset ovat lähteneet kävelemään kuka milloinkin :) Kyllä sitä itsekin välillä pohtii, että hidastaisiko leveät vaipat kävelemään oppimista, mutta ei sillä taida olla väliä. Nuorempi tyttö nyt seisoo tukea vasten jo alle 4kk iässä (esikoinen oli vuosi ja 4kk :D), että veikkaisin hänen lähtevän aikaisin kävelemään, olipa vaippa millainen tahansa :)
Minä, eli äiti
Hän, eli isi
Meidän, eli kuivaksi oppinut Päivänsäde 08/2010 sekä osakestoileva Töyhtöhyyppä 08/2012
Kaikkien karvainen kaveri, eli koiramme
Shuri
Taapero
Taapero

Paluu Vaippakonkarit vastaavat