vko 50 | Tiistai 10.12.2019.

Kuinka monta vaippaa NB-kokoa? Ja millaisia?

Oletko eksynyt vaippaviidakkoon? Muuten vaan ei onnistu? Kysy täällä vaippojen käyttöön liittyvistä asioista. Vaippojen valintatilanteessa saat apua Vaippahehkut -osiosta.

Kuinka monta vaippaa NB-kokoa? Ja millaisia?

ViestiKirjoittaja Eeja » Ti Maalis 06, 2012 16:45

Kuinka monta ja millaisia NB-kokoisia vaippoja teillä on ollut täyskestoilevalle vauvalle?

Jos kokoelmassa on tähän mennessä 10 kpl pieniä NB-kokoisia ImseVimsen sisävaippoja (niitä joita ainakin muutama vuosi sitten tuli äitiyspakkauksessa), 3 yhdenkoon Bumgenius 3.0 -taskuvaippoja ja yksi sisätäyttö sekä jonkin verran vanhoja harsoja, niin mitä lisäisitte tuohon?

Lähinnä mietin yö-vaippoja. Voiko noita Bumgeniuksia käyttää jo vastasyntyneellä, toimivatko? Niissähän voi käyttää vain sillä pienellä imulla, jos iso on liian paksu.

Mutta entäs yhdenkoon Bumgenius AIO:t, niitäkin on pari, mutta tuleekohan niistä vastasyntyneelle liian iso paketti?

Minkä ikäisenä vauvalle yleensä rupeaa mahtumaan S-koon vaipat?
Eeja
Oppipoika
Oppipoika

Re: Kuinka monta vaippaa NB-kokoa? Ja millaisia?

ViestiKirjoittaja jurppura » Ti Maalis 06, 2012 17:04

Meillä alkoi ainakin vasta parikuiselle sopimaan bumgeniuksen taskuvaipat kunnolla. Reisistä falskasi aikaisemmin, vaikka tyttö syntyikin hyvillä reisimakkaroilla varustettuna :D . Me on käytetty s-kokoisia sisävaippoja pul-kuorien kanssa jo vastasyntyneillä ja hyvin on toimineet. NB-kokoa meillä ei ole ollutkaan mainitsemiasi äp:n imse vimsejä lukuun ottamatta.
äiti -84, isi -74, ukkeli 4/10 ja tyttö 12/11
jurppura
Peppukiitäjä
Peppukiitäjä

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ti Maalis 06, 2012 17:05

Sopivia vaippoja olisi hyvä olla n. 20 kpl. Pieniä lisäimuja ainakin tarttet.

Ja viimeiseen kysymykseen: Riippuu vauvan koosta ja mallista. Meillä on S kokoiset toimineet jo heti kotiutumisen jälkeen. Hervottoman isojahan ne on, mutta kun meillä on nb vaipat mahtuneet maksimissaan 2 viikon ikäiseksi niillä, joilla niitä on kokeiltu, joten sen ajan voi kyllä käyttääjättimöhkövaippojakin. Ja meidän vauvat ovat olleet syntyessään 3,5-4,5 kiloisia, ja kuopusta lukuun ottamatta heillä on ollut hyvin kehittyneet reisimakkarat jo syntyessään.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Ti Maalis 06, 2012 21:08

Mulla vauvat on olleet vajaa 3kg painavia ja heille alkuun on bumgeniuksen taskuvaippa ollut pienimmällä säädöllä hurjan leveä, olisiko jotain kuukauden iässä voinut alkaa käyttämään.
Minä olen vastasyntyneillä vauvoilla käyttänyt yöllä samoja vaippoja mitä päivälläkin, kun joka imetyskerta olen yölläkin vaihtanut vaipan. Jos tykkäät pitää vauvalla samaa vaippaa koko yön, niin silloin kannattaa valita yövaipaksi jotain vähän tuhdimpaa kuin imse vimsen nb flanellette. Minä kuukauden ikäisellä vauvalla tykkäsin yöllä käyttää mannamaan läpällistä sisävaippaa s-koossa lisäsäätötarran kanssa. Harsokin on ihan kiva yövaippana jos laittaa siihen lisäimua kaveriksi.

Itse olen varannut vastasyntyneelle semmoset 24-30kpl vaippoja, suurin osa on ollut harsoja kun tykkäsin käyttää niitä päivisin. Yöajaksi oli sitten näpsyvaippaa/tarrakiinnitteistä vaippaa/prefoldia joka oli helppo laittaa vähän hämärässä huoneessa yöaikaan.

Meillä nb vaipat on mahtuneet vähän vauvan koosta riippuen kuukauden-puolitoista kuukautta. Joku reilumpi ja joustavampi nb vaippa on mennyt pidempään. Yksi lapsi painoi syntyessään vajaa 5kg ja hänelle ei nb vaipat mahtuneet ollenkaan vaan lähdettiin suoraan s-koosta.

Jos haluat hankkia jonkun pitkäikäisen muotoonommellun sisävaipan, niin näpsy-nalle sisätäyttövaippa on ihan kiva. Se on yhdenkoon ja imuksi voi laittaa mitä vain.
Prefoldit ovat myös pitkäikäisiä ja edullisia, lisäksi helppoja käyttää.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja riituli » Ti Maalis 06, 2012 21:51

Mä hommaisin kans vaippoja sen22-30kpl mutta suurin osa s kokoa tai jotain yhdenkoon mikä menee aivan pienelle. Vaikka vauva oli alle 3kg syntyessä heti meni s koko ainakin niissä vaipoissa mitä meillä oli. Onhan ne alkuun vähän isoja mut kuhan pitää niin se on pääasia. Meillä alkuun mentiin yöllä samoilla kun päivällä, tosin imukykysemmillä kun imsevimset, vasta reilu kk ikäsenä alko olemaan eria yö ja päivä vaipan imun tarpeella ja sillonhan jo tietää mikä vaippa sopii omalle vauvalle ja omiin mieltymyksiin parhaiten.
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja Eeja » Ti Maalis 06, 2012 22:12

Kiitos!
Noita S-kokoisia vaippoja meillä onkin jo - esikoinen käytti kestoja, mutta päästiin niistä jyvälle vähän viiveellä kun vastasyntyneelle tehdyt taskuvaipat ei toimineetkaan. Äitiyspakkauksen ImseVimsejä käytettiin ja harsoja, ja nyt olen ostellut lisää niitä ImseVimsejä. Ehkä ostan vielä vähän lisää, että varmasti riittää - ja halvallahan niitä löytää :)

Hyvä tietää, että S-koko saattaa jo mennä joissain vaipoissa, täytyy sitten testailla.

Muutamia sisävaippoja ehkä haluaisin ostaa lisäksi, vaikka ihan nb - mitkä muut olisivat hyviä malleja, paitsi jo mainitut?
Eeja
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja riituli » Ti Maalis 06, 2012 22:16

S koko sisävaipoista meillä meni little lampissä ainakin ihan heti..
riituli
Oppipoika
Oppipoika

ViestiKirjoittaja audotja » Ke Maalis 07, 2012 17:52

Mulla on nyt seuraavanlainen paketti varastossa pikkuista varten:
- 10 kpl ImseVimsen flanelletteja, käytettyjä (NB)
- 4 kpl ImseVimsen kuoria, käytettyjä (NB)
- 1 kpl tsi-villahousuja, tarkotus neuloa näitä ehkä lisää (NB)
- 42 harsoa (joo, en noita kaikkia ostanu, suurin osa on itse asiassa vanhoja)
- muutamia tsi-imuja froteesta ja taittoimuja flanellista

Imuja on tarkoitus tehdä lisää, kun kaapista kerran materiaaleja löytyy. Eniten ehkä mietityttää, onko vaippavarasto nyt kovin kova? Ainakin flanelletet ja froteeimut jää kovin koviks narukuivatuksessa, käsin tosin sitten pyöritelly ja pehmitelly.

Mitä lisäksi, tarviiko yöaika jotenkin paremmin huomioida? Noi nyt varmaan riittää ainakin päiväkäyttöä ajatellen? Jotain muuta, miten parantaa vaippavalikoimaa? Käytännön kestoilusta ei ole hajua, kun tuleva lapsi on esikoinen. Alkuperäinen suunnitelma oli mennä harsoilla ja lisäimuilla, mutta sitte sattu noita käytettyjä ImseVimsejä kohdalle niin halvalla, että oli pakko ostaa pois kuljeksimasta. Ja todennäköisesti lainaan vaippalainaamolta vielä paketin alkuun, niin pääsen kokeilemaan muita ratkaisuja.
audotja
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja marjaana » Ke Maalis 07, 2012 18:49

audotja, tuo paketti kuullostaa ihan kivalle, kun vielä neulot muutamat villahousut lisää. Nuiden lisäksi kannattaa hankkia pari näpsyä, niillä saa harsot hyvin kiinni villahousujen sisään. Ilman näpsyjäkin pärjää, mut harso pysyy vähän napakammin kun siihen laittaa tosiaan tuon näpsyn. Sitten villanpesuaine ja villanhoitoaine eli lanoliini jolla voi hoitaa villahousuja.

Itse tuohon pakettiin tekisin lisäimuja vaikka niistä (kierrätys)materiaaleista mitä kaapista löytyy. Jos sinulla ei ole kuivausrumpua, niin karheamman vaipan päälle voi laittaa jonkun kuivaliinan. Niitä on helppo ommella kuivaliinakankaasta, coolmaxista taikka sitten mikrofleecestä leikata sopivan kokoisia paloja. Mikrofleeceä ei tarvi ommella, kun se ei purkaannu.
Imsevimsen flanelletet tuntuvat ihoa vasten aika märiltä, minusta märemmältä mitä harso. Siihen läppään voi tuunata itse kuivaliinan päälle vaikka coolmaxista tai kuivaliinakankaasta jos omistat saumurin tai ompelukoneen. Eli ompelet sen kuivaliinan vaan siihen läpän päälle :)

Yöaikaan pärjää ihan harsopaketilla kun siihen laittaa vähän lisäimua kaveriksi, pinnalle voi laittaa vaikka kuivaliinan niin ei tunnu märältä ihoa vasten. Päälle villahousut taikka imsevimsen pul-kuoret.

Minä itse menisin alkuajan tuolla paketilla ja sitten kun vauva syntyy, ottasin lainaa kestovaippayhdistykseltä sen paketin ja siitä sitten testaisin/kokeilisin millaiset vaipat istuu parhaiten vauvalle ja millaisista itse tykkäisin eniten. Esim. jatkoa ajatellen taskuvaipat voi olla yksi hyvä vaihtoehto, kun sulla on tsi-lisäimuja ja nuita harsoja, niitä voi käyttää taskuvaippojen sisällä imuna. Toinen hyvä vaihtoehto on sisätäyttövaippa, siihen voi myös laittaa imua tarvittavan määrän itse, päiväksi ohuemman paketin ja päikkärille/yöunille tuhdimman paketin. Sisätäyttövaipan pääee tarvitsee olla kuori, joko pul tai villahousut.
9 lapsen äiti.
marjaana
Infotiimi

ViestiKirjoittaja Tamavi » Ke Maalis 07, 2012 21:58

Varmaan joku 30 kpl on hyvä määrä, meillä ainakin kuluu monta vaippaa päivässä. Käytössä on olleet Imse Vimsen flanelletet, joita 30 kpl ja näihin lisäimuja, sekä kuivaliinpintaisia että ihan vaan imumateriaalista. Lisänä myös muutama sisävaippa ja S-koon vaippa, joista näpsykiinnitteiset parhaita, koska saa kokoa säädettyä hyvin. Näistä kuivaliinapintaisia käytetään yöllä. NB kokoiset jäivät pieneksi n. 1 kk:n iässä, paitsi flanelletet (lisäimua siis tarvitaan). Meillä BG:n luomu AIO:t ja taskut menivät n. 1 kk:n ikäiselle (4,5 kg), mutta nyt istuvat vielä paremmin (ikää kohta 2 kk). Nyt ollaan siirrytty taskuvaippoihin, Fuzzeihin, BG:n ja TSI (Suuri Käsityölehti 2008 ja 2010).
Tamavi
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

ViestiKirjoittaja Kanttarelli12 » To Helmi 21, 2013 21:06

Meillä kestoiltiin esikoisen kanssa vasta vähän vanhemmalta iältä kun lopulta tajusin, miten Ä-pakkauksen vaippoja oikein käytetään ja huomasin kestoilun helpoksi. Nyt olisi uusi tulokas tiedossa ja pikkuisia vaippoja ei ole varastossa vielä ollenkaan. Kaipaisin myös vinkkejä, että mitä kannattaisi hankkia.

Käyttökokemusten mukaan helpoimpia kaikille olivat AIOt. Myös taskuvaippoja oli käytössä. Ei sisävaippa-kuori-yhdistelmiä ollenkaan tai muita systeemeitä.

Pikkuisille ei AIO-vaippoja taida olla tarjolla lainkaan, siihen lienee joku syykin? Sideharsojen taittelu ja villahousut tuntuvat vieraalta ja vähän vaikealtakin, ainakin miestä olisi hankala kouluttaa niiden käyttäjäksi. Olin jo taipumassa Imse Vimsen flanelletteihin ja kuoriin, mutta täällä joku totesi, että niissä ei ole kuivapintaista päällistä. Ne siis kastuvat jo ekasta pissasta, vai? Kerroksen voisi tietysti lisätä flanelletteen, mutta en ole kovin näppärä... Tarkoitus on kylläkin päiväkestoilla.

Onko joku löytänyt tooosi helppoja NB-koon vaipparatkaisuja? Nyt on vielä aikaa käytettävänä täydellisen vaipparatkaisun metsästykseen :)
Kanttarelli12
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja kaisuli » To Helmi 21, 2013 21:54

Meillä on toiminu noi pop-in vaipat ihan synnäriltä asti! Nehän on yhdenkoon AIO vaippoja, ne on toiminu helposti ja ollu ainoot vaipat meillä mitkä ei koskaan, siis ei ikinä oo falskannu tytsyllä! :hail: tytsy oli syntyessään 3100g painava(tai kevyt:D) ja 48cm pitkä, eli ihan pikkuruisestä tähän 9kk ikän asti ja ihan varmaan tulee menee vaippailun loppuun asti. Muutenki ollaan suosittu koko vaippaiän AIO- ja tasku vaippoja, ettei tartte joka kokoo eriksee ostaa, ja tehtiin oikee päätös! Suositelen! Säästää aikaa hermoja ja rahaa. :)
kaisuli
Vastasyntynyt
Vastasyntynyt

ViestiKirjoittaja tähtis » Su Helmi 24, 2013 21:32

Meillä meni viimeksi kestoilu imsejen takia harakoille, niin laitoin kaikki kiertoon. Ei vain istuneet meidän rimppakintulle missään määrin. Nyt ostin sitten seuraavalle muutamia cuddle bunsseja nb koossa, pehmonalleja nb koossa ja joitain s-koon sisävaippoja. Ruskovillan harsoja löytyy 24kpl, mion prefoldeja 16, myllymuksujen taittoimuja 16 ja muita lisäimuja noin 40...eli on mistä valita. Näistä imut siis yhtä kassillista lukuunottamatta edelliseltä jääneitä kun käytettiin taskuja.
Kova halu oisi kestoilla heti vastasyntyneen kanssa ja jotenki luulen että jos noi nb:n iguleet ei pienelle istu niin ei sitte mitkään. Myyn sitte eteenpäin ku jäävät pieniksi. S-koossa löytyy sitten ÄP:n imsen AIO:ja ja myllymuksujen taskuja. Näitä kokeillaan. Kuukauden päästä olenkin jo fiksumpi mikä toimi. Käyttäjää vain odotellaan :) Hassua odottaa vauvaa kotiutuvaksi, kun ei ole taloon hommattuna yhtään kerttistä.
tähtis
Taapero
Taapero

ViestiKirjoittaja Kaktus » Ma Helmi 25, 2013 08:44

Meillä on vauvaa varten seuraavanlainen vaippavalikoima
- 24 harsoa, joista 6 uusia Popolinoja.
- S-kokoisia sisävaippoja 4-6 (en muista tarkkaan)
- nb kokoisia sisävaippoja 2 (vahingossa meille eksyneitä, mutta käytetään, jos ovat sopivia)
- S-kokoisia PUL kuoria epälukuinen määrä. Minulle ennalta tuntemattomia merkkejä, joten saas nähdä, kuinka toimivat.
- S-kokoisia taskujakin on jokunen.
- pieni kasa erilaisia lisäimuja
- isompi kasa isompia imuja
- Tots wrap PUL kuori koko 1
- Hilivinksis PUL kuori koko M

Harsoja + lisäimuna pidän ensisijaisena vaihtoehtona. Kuorivalikoima on sen verran mielenkiintoinen, että jos kaikki kuoret ovat väärän mallisia ja/tai kokoisia, olen valmis kertistelemään, kunnes saan haalittua jostain pari sopivaa kuorta jotain luotettavaa merkkiä.

Meille on tulossa kohtalaisen iso vauva, rv 33+1 ultran mukaan 2,5 kg ja kaikki meidän vauvat ovat olleet 200-1000g isompia kuin ultra on ennustanut. Mulle on vähän jo lupäiltu, että yli 4 kiloiseksi ei päästetä, mutta kun nuo kokoarviot ovat ennenkin tuolla tavalla heittäneet, ei niihin lupauksiin voi luottaa.
7 lapsen äiti, 1 kuivaksiopettelija, 1 kokonaan vaipoissa.
Kaktus
Kaikennähnyt
Kaikennähnyt

Paluu Vaippakonkarit vastaavat